Sida 11 av 42

Re: 7aans 940 turbo (sleeper) SKIT MS! hjälp?

Postat: ons jul 13, 2011 3:23 pm
av Wikstrom
mike kör org spolen, msd blaster2an kan du använda när du skaffar dig en msd6A :) som du kommer behöva när vi kranar på över 2.5bar ladd :D

Re: 7aans 940 turbo (sleeper) SKIT MS! hjälp?

Postat: ons jul 13, 2011 3:32 pm
av 7aan
va och hämta en ny givare till tändpulsen nu och se om de blir bättre ikväll :)

skulle behöva nån som är lite guru på ms så henke kan få lite tipps och trix, mattias eller beckeliten ni får gärna skicka nummer via PM :)

Re: 7aans 940 turbo (sleeper) SKIT MS! hjälp?

Postat: ons jul 13, 2011 4:18 pm
av Toxic
Blev det någon msq?

Re: 7aans 940 turbo (sleeper) SKIT MS! hjälp?

Postat: tor jul 14, 2011 7:20 am
av backeliten
Principen för jordning är att man ska alltid jorda alla givare i ms kontakten.
Sen ska en kraftig jord (> 2x1.5mm^2) gå till blocket på motorn.

Se till att alla ledare för sensorer är partvinnade, kan även med fördel användas på spridarkablarna. Det elliminerar både ingående och utgående brus/störningar i kablarna.

Original är faktiskt inte styrboxen jordad i chassit, den är jordad i insuget på motorn :)
Kolla under LH-Jetronic 2.4, B230F
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/7 ... 740-89.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad du har för färg på pottarna är enbart för att spåra vilken sändning av boxen du har, oftast (men inte alltid) har de kit med grå pottar haft felaktigt kondensator för VR ingången (C31). Men den kan du kanske löda lös och testa om det ger någon skillnad.

För just 60-2 brukar den tappa vid runt 3k om den har fel värde.


Kör man stora spridare och motstånd får man mycket riktigt längre öppningstider, men det brukar oftast bara vara att korrigera med större reqfuel värde.
Ibland kan man ändra öppningstiden för spridaren, men OM den beräknade spridartiden understiger öppningstiden för spridaren kommer MS:et inte att kommendera öppning av spridaren i huvudtaget. I vissa fall brukar man ställa öppningstiden på spridaren till 0 och kompensera för den i mappen istället.

Re: 7aans 940 turbo (sleeper) SKIT MS! hjälp?

Postat: tor jul 14, 2011 8:56 am
av JohanK
Hur har det gått?, fått nån rätsida på problemen? alltid kul att få reda på hur folk löser sina MS-bekymmer.

Tänkte själv försöka flytta min tändspole idag och se om det ändrar något.

Re: 7aans 940 turbo (sleeper) SKIT MS! hjälp?

Postat: tor jul 14, 2011 9:02 am
av 7aan
Det började gå riktigt bra och han börja snya loss fint upp mot 1,2bars ladd men miss klicken i boxen finns kvar, dom blir precis som när man bränner in en ändrig de rycker till i bilen...

Dock så har jag ju satt på en spacer på olje filteret som gör att man kan få på massa givare där, dock så har den läckt utters lite olja där.. så när vi mappa det sista på 1,2bar ladd börja han låta metalliskt i motorn och olje lampan blinkade till i 1milli sec, så då börja han låte illa som fan över 3500 rpm.. så jag vet inte vad det är, lät som fan från toppen men öppnade nu och kan inte se att nått gått tort... borde ju va toppen som tagit all stryk i såfall då veven endå bör fått smörjning som den ska med tanke på att den inte är helt torr på olja... finns ju olja på stickan men längst längst ner på den..

visste ju att den läckte olja men såklar inte såhär mycket... nåja jag är i eld och lågor måste få veta vad det är som strular och hoppas innerligt att vevsläng och de har klarat sig...

ska tappa oljan snart och se om jag ser nått spån i den..

Re: 7aans 940 turbo (sleeper) ingen fest utan ras :/

Postat: tor jul 14, 2011 9:31 am
av backeliten
Jag vill inte vara kritisk, men att ge sig på att mappa uppemot 1,2bar innan du fått ordning på insprutningen är BIG NO NO!

Du beskriver att rycket känns precis som om du sparar ändringar till processorn.
Det processorn gör då är att stänga ner helt, bränna in innehållet i minnet och sedan starta upp igen. Processorn måste då sedan synca om triggerhjulet, därav rycket.

Det är mest troligen samma sak du känner när du får tändmiss, dvs att processorn måste synca om triggerhjulet. Det betyder att du har störningar på signalen, vilket i sin tur kan om du har otur skicka gnistan i stortsett närsomhelst..

Det tillsammans med 1,2bar i ladd kan ge förödande skador på motorn.

Re: 7aans 940 turbo (sleeper) ingen fest utan ras :/

Postat: tor jul 14, 2011 9:53 am
av 7aan
Jo, backeliten, man lär sig av sina misstag, allt gick ju så fint förutom alla missar boxen gör..

bilen är ju inkörd och allt sånt men de som va är att vi inte kunde justera laddtryck mer eller mindre en 1,2bar och de är ju inte så fasligt mycket endå :)

vetefan vad som kan ha hänt men jag hoppas och jag är skeptisk till att nått nere i vev och dylikt har gått.. men ja hoppas jag hittar nått fel i toppen :)

ska slänga ut oljan och se om jag hittar nått spån från lager osv..

Re: 7aans 940 turbo (sleeper) ingen fest utan ras :/

Postat: tor jul 14, 2011 11:11 am
av 7aan
Lutar åt att kolla över vad som hänt och sen kanske ge upp megasquirt då jag inte har nån vidare bra erfarenhet av det i nuläget..

dock lär jag ha kvar det och kanske slå ihop en skogenracing sierra nångång i tiden ;) typ nått lek projekt senare bara nått snik..

detta med volvon är ju ett snig bygge det med rakt igenom igentligen men jag inser att jag snålat in på fel grejer.. blir till att beställa en Vems tror jag och kolla över min motor vad som hänt..

nåja 1,2bars ladd är ju endå inte så mycket men med ett styrsystem som strular så kan de som du säger hända mycket..

Re: 7aans 940 turbo (sleeper) ingen fest utan ras :/

Postat: tor jul 14, 2011 11:34 am
av ErikR
Skaffa inte Vems, satsa på något rejält från början.
Vems o MS funkar bra om man är entusiast verkar det som.
Men vill du ha något som jobbar åt dig och inte tvärt om så ta något annat.

Re: 7aans 940 turbo (sleeper) ingen fest utan ras :/

Postat: tor jul 14, 2011 11:35 am
av backeliten
:doh: Jag önskar dig all lycka!!!
kom igen när du har sprängt några motorer så kan jag hjälpa dig då..

Re: 7aans 940 turbo (sleeper) ingen fest utan ras :/

Postat: tor jul 14, 2011 11:41 am
av Ersviken
Har du triggerfel så lär inte ett dyrare sprut lösa problemet.. Kolla över de tips du fick från Backeliten först innan du skyller allt på insprutningen (brukar allt för ofta hänga på skit bakom spakarna när (el)prylar inte funkar.. )

Re: 7aans 940 turbo (sleeper) ingen fest utan ras :/

Postat: tor jul 14, 2011 12:36 pm
av Elias_
håller med ersviken, bättre och erkänna för sig själv att man inte klarar av det och lämna iväg det isåfall :thumbright:
Fix och mappning av sprut kostar en slant men är inte i närheten av vad det kostar att renovera en motor till :wink:

jag menar inte detta som ner klankning för man kan inte vara bra på allt och dom som är det har också trälat med strul i början!

så keep up the good work :thumbright:

Re: 7aans 940 turbo (sleeper) ingen fest utan ras :/

Postat: tor jul 14, 2011 12:58 pm
av JohanK
Jag tror absolut inte att det är något större fel på MS, men jag är övertygad om att det är ett känsligare sprut som kräver lite mer omsorg, kunskap och tid från användaren.
Jag tror att dyrare sprut är mer förlåtande gällande störningar, lågohmiga spridare och VR-signaler. Inga av de jag känner med finsprut har iaf haft sådana problem som jag och många andra verkar uppleva, men så kostar ju finspruten också 15K+

Re: 7aans 940 turbo (sleeper) ingen fest utan ras :/

Postat: tor jul 14, 2011 1:10 pm
av backeliten
plus att "finspruten" brukar ange att du ska använda vissa typer av givare, triggeruppsättningar och kabelhärvor för att det ska fungera.

Då har de iom det eliminerat så långt det går med ovanstående problem.