Lynx 1260 trippel "the story"

Allt inom snöskotrar
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Inlägg av moddlaren »

En liten oväsentlig fråga då detta är ett personligt hobby bygge av mycket hög klass, hur i H-vete många hundra timmar har du lagt på ett ungefär? Jag är grymt imponerad av resultatet.
jkruus
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

moddlaren skrev:En liten oväsentlig fråga då detta är ett personligt hobby bygge av mycket hög klass, hur i H-vete många hundra timmar har du lagt på ett ungefär? Jag är grymt imponerad av resultatet.
Det är svårt att veta, Det är tänkt i huvudet något år, sedan samlat på sig motorblock och vevaxlar, testat sig fram vilka cylindrar som funkar genom att köra vanliga twin 800:or och 840 kit.

Blocket var det första jag testade att göra, utan block ingen motor.
Det fixades våren 2009 och blev så pass bra att jag bestämde mig för att fortsätta bygga.

Skotern hanldlade jag i september 2009 och vid jul/nyår så provkördes den.
Så några hundra timmar blir det.

Patrick: visst tål jag att du skriver , det kunde gjorts annorlunda. Men för att hålla tråden lättläst och informativ så vill jag inte föra några diskussioner om saker som är krångliga att förstå utan att visualisera problemet för övriga läsare. Jag har förstått vad du menar men vi behöver inte gå in på detaljnivå då det inte leder någon stans. Forsätt gärna kommentera men håll det till enstaka inlägg så vi inte får oändligt långa diskussioner.

Har sett många trådar förstöras av "vilken färg ska tändkablarna vara"

Bild
Tog fram kartongen från Crankshop med alla delar till piporna.

Bild
Här är en jämförelse mot en färdig twin 800 RE pipa, man ser klart och tydligt att det är inte mycket som stämmer.

Bild
Sedan var det bara att testa och kapa och hoppas på att det skulle gå och få ihop igen.

Bild
Bågen mellan dämpar tornen fick jag ta bort, tänkte att prio ett är avgaserna. bågen får jag ändra och bygga tillbaka senare.

Bild
Så här såg det ut efter någon dags kapande och testande, se på dämparna - dom funderar säkert vart dom ska sitta i framtiden.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Ja sedan var det bara att fortsätta med nummer 2 & 3

Bild

Bild
Som ni ser så blir det ganska fullt, kan bara säga att ni som tycker det är trångt med twinpipes...........här är det olja för att få dom på plats.

Bild
Bågen mellan stötdämpar tornen byggdes om ganska mycket, nu ca 15 cm högre upp än tidigare.

Bild
Se dom ligger prydligt på rad som fiskpinnar i stekpannan.

Bild
Så här är fomen på alla 3 pipor, endast slutkonan som skiljer för att få dom att peka mot kjedjehuset.

Måste ändå säga att det gick ganska fort att få dom på plats, Crankshop har gjort ett bra jobb med pressningen av ämnena, även fast man kapar av ett rör och vrider det 90 grader så stämmer rundheten bra så man slipper hammra och fylla så mycket med svets. :thumbright:
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
rotkkiv
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis sep 14, 2010 9:12 pm
Ort: Stöde

Inlägg av rotkkiv »

:thumbright:
Swärd
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis aug 24, 2004 5:28 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Swärd »

Kommer du köra med nån slags slutburk eller blir de rakt ut?

blir kul att höra sången!

fint bygge annars! :thumbright:

/swärd
http://www.biltema.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus/Holmsund
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Inlägg av stecka »

Om du kollar på filmen så ser du att de sitter 3 stingers.
Jonas du har väl inte slappnat av å tror att vi är nöjda ;) mera porr vill vi ha :D
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Japp nog är det stingers med ljuddämpare som gäller, hur skulle det se ut med gemensam slutburk ? Och utan dämpare är inte att tänka på.

Bild
Fick tillverka en plåt att ställa dämparna på så att dom inte skulle smälta sig rakt igenom baljan.

Bild
Storleken ungefär som stor starköl.

Bild
Lagomt utstick på en gång. Även lastbils fjädern i boggien ville vara med på bild.

Bild
Ormboet,för att få rören lika långa. Pipan närmast kedjehuset har dämaren längs bak, sedan i turordning. Vilket ledde till att rören korsar varandra men det gick bra ändå.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Swärd
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis aug 24, 2004 5:28 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Swärd »

Aha på de viset..
tjusigt!
http://www.biltema.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus/Holmsund
rotkkiv
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis sep 14, 2010 9:12 pm
Ort: Stöde

Inlägg av rotkkiv »

hur grov stinger har du?
Rerre
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tis aug 12, 2008 3:10 pm
Ort: Mora

Inlägg av Rerre »

Riktigt bra jobbat! Vad exakt menas med stingers?
Robin Resgård

Gasar tills det rasar!
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Inlägg av Sten »

Rerre skrev:Riktigt bra jobbat! Vad exakt menas med stingers?
Stinger är slutröret på pipan,sista delen av pipan.
Endel kallar den lilla ljuddämparen som man kan ha på pipan (om man inte har gemensam ljuddämpare) stinger men det är fel,det är som sagt sista biten på pipan som är stinger och inget annat.

Helt otroligt bygge föresten,SUPERFRÄN!
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Jag måste dock fråga, hur fan kommer det sig att vi ser byggbilderna nu när vi redan sett youtubeklippet då du testkör? Jag är förvirrad.

Otroligt jävla rått bygge är det hursomhelst.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Wezzli skrev:Jag måste dock fråga, hur fan kommer det sig att vi ser byggbilderna nu när vi redan sett youtubeklippet då du testkör? Jag är förvirrad.

Otroligt jävla rått bygge är det hursomhelst.
Som det står flera gånger i tråden är det här en återblick på vad som hänt.

Jäkligt fränt, nu är man ju sörlänning och fattar inte mycket om skotrar men endå :hihi:

Blir det inte för varmt med avgasrören och alla kåpor runt?
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Det är en tillbakablick på bygget, "the story"

Får citera Ace Ventura; "Like a glowe" :thumbright:
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
bcool
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor nov 04, 2010 2:40 am

Inlägg av bcool »

Jag är mäkta imponerad... Man tycker att man är duktig själv, med mitt bygge GLS Mountain Edition, men det är ju bara att sätta sig i garderoben och grina då man sett detta. Fast å andra sidan, om jag jobbat vid en flerop, vilket jag är utbildad för, då vet man ju inte hur GLS'en sett ut... ;)

Grymt bygge, väntar med spänning på mer filmer där man verkligen får se vad den presterar, och det hade varit kul att se siffror på bänkkörning, även om sådana siffror har tveksamt värde ute i pudret. Men, som sagt, jag är imponerad. Ordentligt.
Skriv svar