Lynx 1260 trippel "the story"
Det är svårt att veta, Det är tänkt i huvudet något år, sedan samlat på sig motorblock och vevaxlar, testat sig fram vilka cylindrar som funkar genom att köra vanliga twin 800:or och 840 kit.moddlaren skrev:En liten oväsentlig fråga då detta är ett personligt hobby bygge av mycket hög klass, hur i H-vete många hundra timmar har du lagt på ett ungefär? Jag är grymt imponerad av resultatet.
Blocket var det första jag testade att göra, utan block ingen motor.
Det fixades våren 2009 och blev så pass bra att jag bestämde mig för att fortsätta bygga.
Skotern hanldlade jag i september 2009 och vid jul/nyår så provkördes den.
Så några hundra timmar blir det.
Patrick: visst tål jag att du skriver , det kunde gjorts annorlunda. Men för att hålla tråden lättläst och informativ så vill jag inte föra några diskussioner om saker som är krångliga att förstå utan att visualisera problemet för övriga läsare. Jag har förstått vad du menar men vi behöver inte gå in på detaljnivå då det inte leder någon stans. Forsätt gärna kommentera men håll det till enstaka inlägg så vi inte får oändligt långa diskussioner.
Har sett många trådar förstöras av "vilken färg ska tändkablarna vara"
Tog fram kartongen från Crankshop med alla delar till piporna.
Här är en jämförelse mot en färdig twin 800 RE pipa, man ser klart och tydligt att det är inte mycket som stämmer.
Sedan var det bara att testa och kapa och hoppas på att det skulle gå och få ihop igen.
Bågen mellan dämpar tornen fick jag ta bort, tänkte att prio ett är avgaserna. bågen får jag ändra och bygga tillbaka senare.
Så här såg det ut efter någon dags kapande och testande, se på dämparna - dom funderar säkert vart dom ska sitta i framtiden.
Ja sedan var det bara att fortsätta med nummer 2 & 3
Som ni ser så blir det ganska fullt, kan bara säga att ni som tycker det är trångt med twinpipes...........här är det olja för att få dom på plats.
Bågen mellan stötdämpar tornen byggdes om ganska mycket, nu ca 15 cm högre upp än tidigare.
Se dom ligger prydligt på rad som fiskpinnar i stekpannan.
Så här är fomen på alla 3 pipor, endast slutkonan som skiljer för att få dom att peka mot kjedjehuset.
Måste ändå säga att det gick ganska fort att få dom på plats, Crankshop har gjort ett bra jobb med pressningen av ämnena, även fast man kapar av ett rör och vrider det 90 grader så stämmer rundheten bra så man slipper hammra och fylla så mycket med svets.
Som ni ser så blir det ganska fullt, kan bara säga att ni som tycker det är trångt med twinpipes...........här är det olja för att få dom på plats.
Bågen mellan stötdämpar tornen byggdes om ganska mycket, nu ca 15 cm högre upp än tidigare.
Se dom ligger prydligt på rad som fiskpinnar i stekpannan.
Så här är fomen på alla 3 pipor, endast slutkonan som skiljer för att få dom att peka mot kjedjehuset.
Måste ändå säga att det gick ganska fort att få dom på plats, Crankshop har gjort ett bra jobb med pressningen av ämnena, även fast man kapar av ett rör och vrider det 90 grader så stämmer rundheten bra så man slipper hammra och fylla så mycket med svets.
Japp nog är det stingers med ljuddämpare som gäller, hur skulle det se ut med gemensam slutburk ? Och utan dämpare är inte att tänka på.
Fick tillverka en plåt att ställa dämparna på så att dom inte skulle smälta sig rakt igenom baljan.
Storleken ungefär som stor starköl.
Lagomt utstick på en gång. Även lastbils fjädern i boggien ville vara med på bild.
Ormboet,för att få rören lika långa. Pipan närmast kedjehuset har dämaren längs bak, sedan i turordning. Vilket ledde till att rören korsar varandra men det gick bra ändå.
Fick tillverka en plåt att ställa dämparna på så att dom inte skulle smälta sig rakt igenom baljan.
Storleken ungefär som stor starköl.
Lagomt utstick på en gång. Även lastbils fjädern i boggien ville vara med på bild.
Ormboet,för att få rören lika långa. Pipan närmast kedjehuset har dämaren längs bak, sedan i turordning. Vilket ledde till att rören korsar varandra men det gick bra ändå.
Stinger är slutröret på pipan,sista delen av pipan.Rerre skrev:Riktigt bra jobbat! Vad exakt menas med stingers?
Endel kallar den lilla ljuddämparen som man kan ha på pipan (om man inte har gemensam ljuddämpare) stinger men det är fel,det är som sagt sista biten på pipan som är stinger och inget annat.
Helt otroligt bygge föresten,SUPERFRÄN!
Som det står flera gånger i tråden är det här en återblick på vad som hänt.Wezzli skrev:Jag måste dock fråga, hur fan kommer det sig att vi ser byggbilderna nu när vi redan sett youtubeklippet då du testkör? Jag är förvirrad.
Otroligt jävla rått bygge är det hursomhelst.
Jäkligt fränt, nu är man ju sörlänning och fattar inte mycket om skotrar men endå
Blir det inte för varmt med avgasrören och alla kåpor runt?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Jag är mäkta imponerad... Man tycker att man är duktig själv, med mitt bygge GLS Mountain Edition, men det är ju bara att sätta sig i garderoben och grina då man sett detta. Fast å andra sidan, om jag jobbat vid en flerop, vilket jag är utbildad för, då vet man ju inte hur GLS'en sett ut...
Grymt bygge, väntar med spänning på mer filmer där man verkligen får se vad den presterar, och det hade varit kul att se siffror på bänkkörning, även om sådana siffror har tveksamt värde ute i pudret. Men, som sagt, jag är imponerad. Ordentligt.
Grymt bygge, väntar med spänning på mer filmer där man verkligen får se vad den presterar, och det hade varit kul att se siffror på bänkkörning, även om sådana siffror har tveksamt värde ute i pudret. Men, som sagt, jag är imponerad. Ordentligt.