Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Stoffe_Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön aug 12, 2007 9:07 am
Ort: Gällivare

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av Stoffe_Turbo »

Henrik Braun skrev:Härligt med pulver =)

Är nyfiken på registret i den, har du någon effektkurva du kan ladda upp?

Hur stor är din HX60 ut?

Åker själv med HX60 fast på en 3.6 motor så det är ju skoj att se hur det skiljer. Dom är inte helt värdelöa, holset klumparna=)
Har inte mätt mitt ut mått, men har 27 avgashus iallafall. kan ladda upp bromspappret, men det säger inte så mycket, vi fick köra utan laddtrycksstyrning för att vridet blev för högt med 3.91 utväxling. Har ju original kammar.
Laddtrycket stiger med varvtalet som det är nu, laddar 1.7bar vid 921whp 1026wnm ca 6800rpm, ca 475wnm vid 3000rpm.

Enda i motorn som är moddat för effekthöjning från original är PPF:s raceventiler. Annars är det 9.0komp, smidda grejer osv..

Gillar karaktären utan laddstyrning, hade nog blivit helt okörbar med mer vrid på lägre varv. mvh
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54121" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av r.ivars »

Stoffe_Turbo skrev:
r.ivars skrev:kul att det verkar ha hjälpt lite med mina dikeskörningar under inpassningen.

tips är att klämma i 2st pilotlager i veven och använda cylindrisk fastsättning så de inte kliver ur. fungerar på m50 vevar iallafall.

det första jag gjorde sen med min låda var att krasha 2ans syncring för det inte kopplade ur. så var noga med det för syncringarna är visst pisskänsliga i de här lådorna.

ps. hör gärna av dig ifall du M5-SPRÄNGER den här lådan, då vill jag ha din 2ans syncring ;) ;)
Jo har läst din tråd och satt två pilotlager i min också, även en hylsa på pilotaxeln med ett spel på ca 1mm, då kan ju lagret omöjligt kliva ur. Även limmat lagrena..

Hör av mig om lådan ger sig så löser vi det med reservdelar! Hur verkar dessa hålla i övrigt? mvh
so far so good, har matat i 3an från 2an i värmare med klistriga 255r-däck utan haveri, det klarar inte en zf. :)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Stoffe_Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön aug 12, 2007 9:07 am
Ort: Gällivare

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av Stoffe_Turbo »

Låter som ett bra betyg :thumbright: Av vilken anledning kopplades inte lådan ur ordentligt? löst problemet? mvh
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54121" onclick="window.open(this.href);return false;
Stoffe_Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön aug 12, 2007 9:07 am
Ort: Gällivare

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av Stoffe_Turbo »

Har nu svarvat till ett centreringsdon för lamellerna, har fräst ett spår i det för att kunna ställa splinesen rätt (med hjälp av att kika att dom ligger i linje)

någon som vet momentet på svänghjulsbultarna? har tappat mitt papper som jag hade sist..
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54121" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av beaver6 »

Nu är det snart bara att modda spakstället och mellanaxeln så blir det ju alltså brum brum igen :hihi: En natt till sen har jag ledigvecka...Ska bli skönt
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Stoffe_Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön aug 12, 2007 9:07 am
Ort: Gällivare

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av Stoffe_Turbo »

Härligt med ledigvecka, hade man haft det kanske bilen blivit färdig någon gång.. :wink:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54121" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av beaver6 »

Nu börjar det vara dags för en attack annars blir det inte att åka m5:a till edps :wink:
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av beaver6 »

Idag har jag och Stoffe modifierat hans kardan så den ska passa hans e60 växellåda så jag passar på att smälla ut ett par bilder här.





Bild



manlig medbringare



Bild
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av mattias »

Fläskig medbringare, hur mycket större än den "stora" hardyn på M5 är den?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Stoffe_Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön aug 12, 2007 9:07 am
Ort: Gällivare

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av Stoffe_Turbo »

Mäter man mellan två av de tre skruvhålen i korset så är "stora hardyn" ca 83mm och denna är ca 95mm.

Lådan sitter på plats nu, funkar kanonbra :thumbright: Väldigt härliga växellägen måste jag säga, har använt delar av original spakställ, så utväxlingen på spaken är standard.

Ska sopa upp bilder vid tillfälle så får ni se hur det blev.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54121" onclick="window.open(this.href);return false;
Stoffe_Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön aug 12, 2007 9:07 am
Ort: Gällivare

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av Stoffe_Turbo »

Någon som vet av en e34 540 lamelldiff till salu? behöver en..
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54121" onclick="window.open(this.href);return false;
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av Wikstrom »

hur går de hära? slirar du nå jävulskt genom byn?
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av beaver6 »

Den har slirat iväg söderut till ny ägare :(
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Skriv svar