Sida 11 av 13

Postat: ons sep 26, 2007 4:47 pm
av mattias
Blev det slut på barnsjukdomar ?

Postat: lör sep 29, 2007 10:28 am
av Knut Åge Busengdal
imponert over bygget ditt og liker dine tekniske løysninger:D :thumbright: har du blitt kvitt drivknuteproblemet?
ka som tar opp aksialkreftene fra proppelakselen? det er ikke slik at aksialkrefte stopper i drivknuten og forårsaker drivknutehavari? berre en liten teori..

ang fören doppar vid hög fart

Postat: ons okt 24, 2007 8:07 am
av micke s
du har en nos lyftande propeller. prova att vinkla drevet bakåt lite. om du har xtra vikt fören så flytta det bakåt ställ bärplanen neutralt med botten .

jävla grymt bygge !!

båten e föresten en oldenburg. en gammal tävlings båt. själv har jag en smuggler 18 med 200 snurra. skall göra 75 knop med 15*27tum cleaver propp.

mvh micke :thumbright:

Postat: ons okt 24, 2007 4:57 pm
av Kronjocke
Faan va coolt :lol:

Postat: tor nov 01, 2007 8:04 pm
av Jonas N
BUS_164 skrev:imponert over bygget ditt og liker dine tekniske løysninger:D :thumbright: har du blitt kvitt drivknuteproblemet?
ka som tar opp aksialkreftene fra proppelakselen? det er ikke slik at aksialkrefte stopper i drivknuten og forårsaker drivknutehavari? berre en liten teori..
Drivknut problemen är över tror jag. Bara fette är på rätt ställe så är det lungt. Har axial lager som tar upp kraften innan den når knuten så det är inte de felet.

Re: ang fören doppar vid hög fart

Postat: tor nov 01, 2007 8:27 pm
av Jonas N
micke s skrev:du har en nos lyftande propeller. prova att vinkla drevet bakåt lite. om du har xtra vikt fören så flytta det bakåt ställ bärplanen neutralt med botten .

jävla grymt bygge !!

båten e föresten en oldenburg. en gammal tävlings båt. själv har jag en smuggler 18 med 200 snurra. skall göra 75 knop med 15*27tum cleaver propp.

mvh micke :thumbright:
Har lite problem med att få samma gynsamma drev vinklar som på utombordare då propellern inte längre tar i vattnet om jag ska hissa drevet tills axeln är parallel med kölen. Har pga axelvinkeln fått köra med en propeller som har mycket nos lyft för att få det att funka.Men nackdelen är att en proppeller som lyffter nosen också skapar ett ganska stort vridmoment i stället och därav trim planen.

I år har vi kört med en vinge under skeddan som ska hjälpa till med noslyft "tror det syns på någon tidigare bild" och effter det så kunde vi byta till en propeller som var mer bara krafft rakt-fram, resultat var att mycket av vridmomentet försvann och båten känns mindre lynnig så det sitter bara i motor mappning och att man vågar fälla på med lite mer ladd tryck.

Ev blir det en ny propeller axel med stor splince så det går att köpa propellrar med ännu större diameter,och på så vis kunna hissa axeln mer utan att tappa grepp i vattnet.

Vi har all vikt så långt bak det går och ändå så är det på gränsen till för lite nos lyft. Hoppas fartvinden hjälper på slutet :lol:

De e fan inte lätt att veta hur mycket alla sjusteringar gör innan man provat. Skam den som ger sig. Mer uppföjning senare.

Postat: ons jan 16, 2008 12:55 am
av Bmw_pelle
Har ni gjort drevet själv???

Antar att ni sneglat lite på Arneson för de är jävligt likt deras drev iaf.

Läckert bygge!!!

Postat: fre jan 18, 2008 11:42 pm
av Pär
Jo nog är de arneson vi har sneglat mot men även lite andra lösningar och jonas är en mycket sjuk man som konstuerat drevet :thumbright:

Postat: lör jan 19, 2008 4:05 am
av stecka
jo nog är inte jonas en normal man hehe

Postat: tor aug 07, 2008 1:39 pm
av Jonas N
Tjoho

Var och provkörde lite häromkvällen och för första gången så kunde vi köra hem utan att skapat oss 10 timmar skruvning, vilket annars är normalt. Vi har till i år inte ändrat så mycket på båten, har endast riktat in oss på mappning men då jag inte är så reaktions snabb på våren så blev sjösättningen först i förra helgen.

Så vi bara hunnitt ut 2 ggr i år utan att lyckats förbättra vårat rekord på 47 knop. Men efter sissta försöket så blir jag knäpp, det går inte att få den att reagera på mer laddtryck.Verkar det som om det tar stopp imot något eller som om man glömt ankaret i vattnet.
0.4 bar = 40knop ca 3900rpm
0.7 bar = 47knop ca 4400rpm
1.0 bar = 47knop ca 4400rpm

Enda skillnaden är att motorn blir råare i accerelationen. Fick dessutom höra lite spikningar vid 1.0 vilket jag blev förvånad över då den inte har något squischband att tal om. Måste nog konsultera den lokala doktorn någon kväll :-)

Det är bara att konstatera sjön fet suger även med turbo. :(

Postat: mån dec 22, 2008 1:56 pm
av taz82
Sökte på "skoter" under "Vad händer i garagen" för jag ville se vad lite galna norrlänningar
håller på med :) Mycket fint arbete gjort med båten!

Har skummat igenom hela tråden, alla sidor och mest tittat på bilder... Vad kör du för kam-
axlar? Kanske går o göra något där för att få den över 4500 rpm?

Mvh. // Taz

Postat: mån dec 22, 2008 6:41 pm
av peppe
Jonas, tanken slog mig hur ballt det hade varit om du gjorde ett tvär ryck och designade ett litet arnesson drev till mig. :hihi:

Det kan inte väga mycket? Måste ju väga 50% av mitt Volvo drev? Tänk om man skulle kunna halvera vikten med 50% längst där bak.. Näe, nu måste jag sluta fundera för man mår inte bra av det..

Hehe, lycka till med båtbyggandet. Väntar med spänning på update i tråden.

Mvh

Postat: lör feb 28, 2009 9:39 pm
av arnfinn
Bra arbete Jonas :thumbright: Undrar om byggandet av denna gikk något vidare :P Har du någon flera pics?

Postat: tor sep 30, 2010 12:47 am
av Jonas N
Lite uppdate.... Motorn är lyft ur båten och in i en rullande testbänk, en Volvo 242-75. Det är lite lättare att känna hur den går och första mätningarna nu i helgen visar på ganska skaplig effekt.

0.5 Bar
0-100km/h 7,6s
0-200m 10s
0-402m 15.4s

Så det kanske är närmare 200 hk i alla fall. båten kanske inte går fortare med den effekten som finns vid 4400rpm, det känns i bilen som att den ger mer drag vid 5000 rpm. Så en propeller med mindre stigning kanske skulle lösa problemet, eller ännu mera laddtryck :lol:
Bild
Bild

En liten film från helgen.
http://www.youtube.com/watch?v=JKFdJg-goKY

Postat: tor sep 30, 2010 8:35 am
av Tommy Luhr
Snälla uppdatera tråden med mycket information.

Tänkt mycket på denna båten och hur det gått.