Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Längesen varken jag eller nån annan skrev, eller iaf flera dagar sen
Har vägt upp fixturen med lite överdriven precision kanske Sen ställde jag ner bilen på den, men de va lite besvärligt att få ner bilen från pallbockarna fram när man va själv och den domkraften va upptagen Band ett spännband runt benet, lyfte bilen med handkraft och drog undan pallbockarna med benet

Sen har jag vägt upp bilen, och svetsat fast den både i kaross-falsen, och satt extra järn emot trösklarna utvändigt. Sen har kapen gått friskt idag. Besvärligt att komma igenom allt dubbel-plåt, balkar osv, men till slut så... Nu kan jag nog inte kapa mycket mer innan jag börjat måtta fram balkarna till motorfäste, framvagnsfäste osv. Dom får jag tyvärr på tisdag/onsdag...

Jag funderar lite på grovleken på balkarna. Jag har ju byggt kick-up-en i 60x40x2mm, men jag tycker dom är lite otympliga på höjden, de bygger så mycket och kommer stjäla golvutrymme. Nu handlar det inte om mycket iof. Men jag undrar om de duger med 40x40x3 eller 40x50x3, då går man ju upp i tjocklek, men får ner profilen. Enligt Gustaf Ulander ska det vara okej, om:
"man har mer rörramskaraktär (dvs en "överbyggnad" som hjälper till att hålla ihop bitarna) kan grundramen göras lägre, kanske 50x40x3 eller 40x40x3. Men det är som sagt helt beroende på hur man gör."

Om jag lägger två balkar längs med kardanen och sedan behåller mina originaltrösklar som balksystem, är de av rörramskaraktär då?
Har chans att avbeställa mina 60x40x2mm på måndag morgon, så de är ingen brådska...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild[/img]
Senast redigerad av Tegheim den lör jan 30, 2010 10:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
A.Kronberg
För mycket laddtryck

Inlägg av A.Kronberg »

är det bara jag som det är error på bilderna?? mkt grym projekt för övrigt :thumbright:
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

bara jag som bara ser en blinkande röd ERROR text istället för bilder? :snyft:
för de ska va bilder där va?
låter ju fränt i texten så man vill ju se med! :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
A.Kronberg
För mycket laddtryck

Inlägg av A.Kronberg »

är det bara jag som det är error på bilderna?? mkt grym projekt för övrigt :thumbright:
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende

Inlägg av Robin Olivi »

Jag ser också bara error, kan vara så att han maxat sitt konto där han lägger upp bilder.

Kul att det går framåt iaf :thumbright:
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Funkar de nu? Har ändrat bilderna på både denna och förra sidan...
Mooseville Performance
Bild
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Testade bara att lägga in lådan, och använde ett snöre från pinjongen till mitten av bilen fram för att få kardanvinkeln.

Kollade även lite snabbt hur motorn skulle hamna i förhållande till främre hjul-axeln.

Bild
Bild
Mooseville Performance
Bild
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Nu funkar bilderna :D
Kommer bli skitbra dehär! fortsätt nu, jag kan knappt vänta på resultatet! :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Mattias Hahlin »

Hej! så här har jag ritat mina framvagnar, bara i 2d men man får geometrin att bli rätt. Jag har inte helt rätt mått på det blåa som är bärarm/stödämpare, men på ett ungefär. bilen står 28mil bort..

Ser grymt bra ut för övrigt! Jag är avis på att du får så mycket gjort, vill ju också bygga... :thumbright:

Bild
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Ska du bredda såå mycket? Vad har du tänkt använda för breddning, ingen rallycross-breddning va? :)
Mooseville Performance
Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing

Tegheim skrev:Ska du bredda såå mycket? Vad har du tänkt använda för breddning, ingen rallycross-breddning va? :)
Jo jag "måste"! Corvettens bakvagn är 179cm bred ytterst på däcken med 10*19 ET 75 hjul. Då vill jag ha bredare spårvidd fram så 180cm kändes bra. Kommer bli bultbara breddare ala BMW 02, eller Nissan 240z, jag kommer ju höja upp hjulen i chassiet också så det blir mycket som kan ta i. Därför lättast att bara göra bultbara skärmbreddare, men jag gillar den stilen, ser lite retro ut! :hihi:

Men jag har verkligen övervägt att ha original bredd på karossen, nu har jag redan byggt om så det gör inte så mycket att bygga om mer. Lägger upp bilder på hur den såg klar ut 2002!

Bild

Bild
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

Bild
David_B
För mycket laddtryck

Inlägg av David_B »

Satan, vilken frän sleeper :villha:

Får jag tycka till, så gör du jävligt fel i å kapa upp den bilen :thumbdown: Var ju redan så frän det kunde bli..
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing

Rallykalle skrev:Satan, vilken frän sleeper :villha:

Får jag tycka till, så gör du jävligt fel i å kapa upp den bilen :thumbdown: Var ju redan så frän det kunde bli..
Den såg ut sådär 2002, sen sålde jag den och köpte tillbaka den 2006. så den ser inte lika bra ut nu!!

Typ sånt här stuk tänkte jag.

Bild

Här kommer lite 164 inspiration, lackade upp den 2008, samma färg som på vår sjua fast matt orange! Turbodiesel..

Bild

Bild
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

Bild
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Jag har jättesvårt att bestämma mig ang 164-fronten. Vet inte om den är ful-snygg eller bara ful :) Ena dagen tycker jag den är ball, nästa hemsk... haha... 140in är ju inte så vass den heller egentligen, bara som urkapad kaross ;)
Mooseville Performance
Bild
A.Kronberg
För mycket laddtryck

Inlägg av A.Kronberg »

s*t*n så snygg den där 164an är dreglar varenda gång jag ser den :hihi:
Skriv svar