Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

inte så väldans unikt å speciellt.
utblåsen sitter ovanför spolportarna, det är mao spolportar runtom.
sen ett par utblås åt vardera hållet.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Filip L »

tjena, tycker inte att denhär tråden ska dö ut än så jag ställer lite funderingar jag har omkring pipor :D
när jag ska räkna på en pipa i exhaustcalculator 2 (ska inte göra ngn superpipa) och skriver in allt som man ska så får jag måtten men tycker det inte låter så super bra... programmet vill göra bellyn 8,4cm i diam? en 146mm lång cone på 13 grader och tillslut en 16.5mm stinger. borde det inte bli väldigt klen "studs" om pipan är så avlång och har så fega vinklar?
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av smokke »

hejj!ska försöka o förklara lite kort om hu ja skulle gö en pipa från EXc2 till en gat moppe :wink: det finns säkert nåra andra som har synpunkter men d här är mina erfarenheter av programmet EXc2 :shock: prova o ändra belly faktorn till 2.5-2.8(juh högre faktor desto fetare pipa),header längden till typ 9.5-10.5 samt header vinkeln runt 1.5-1.8gr,första diffusorn kan du göra 110-140mm lång,den andra runt 100mm,du kan juh oxå ändra vinklarna själv(brukar inte bli nånn bra pipa om man bara knappar in data i programmet o kör med det :doh: ) börja med o utgå ifrån vinklarna 4-6-8gr på difusserna dom brukar funka bra överlag, öka sedan vinklarna eftersom på dom om du gör flera pipor till motorn t.e.x:4.5-6.5-9.0 om du kikar på rutan medium angle så ser du hu mkt snittvinkel du har på pipan försök o inte gå över 6.5gr om du har en gatmoppe som har en ´´snäll´´portning...försök o få mittbelly ´´biten´´ungefär 50-100mm lång(beroende på vilka toppvarv du ska ha),ska du ha en motor som bygger effekt fort så lägger du slutkonan på 15gr :wink: (går in i väggen ganska fort)vill du ha en pipa som drar lite längre o bygger effekt lite senare så går du ner på vinkeln till typ 13gr,OBSERVERA att det här är mitt tänk o erfarenhet av exc2 ejj vetenskapligt bevisat o bromsat i bänk d enda jag har o gå på är tiderna på 201m som har körts :shock:

det går o skriva en roman om pipans olika delar o funktioner så det tänker jag inte gå in på här :shock:

vad jag har fattat av dina tidigare inlägg så är det en ´´åkmoppe´´som du har så då ska dessa justeringar i programmet ska funka helt ok :whistle: ska du rejjsa o plocka ut MAX så blir det annorlunda tänk och teorier!

lycka till med pipan!! :thumbright:

P.s vill du ha mera hjälp av mig så e d bara o PM:a :thumbright:

Mvh//farbror smokke
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av G-son »

I boken "the high performance twostroke engine" av Dixon nämns en annan simplare typ av avstämd pipa, som endast består av en rak "header" följd av ett skarpt steg upp till den raka kammarens diameter, och därefter ett skarpt steg ner till slutpipans diameter. En alternativ variant där headern är indragen i kammaren nästan hela vägen, så pipan i stort sett är "dubbelvikt", samma avstämda längd men mycket kortare utvändigt.

Bild

Principen är precis som för en vanlig expansionskammare att undertryck ska reflekteras när tryckvågen passerar där diametern ökar, och övertryck när den kommer till kammarens slut, dock betydligt klenare än en vanlig expansionskammare. Inget som på något vis är intressant för race, men enkelheten och det begränsade kravet på utrymme gör att systemet kan vara intressant till något bygge ändå...
Någon som har mer info om dessa pipor, eller vet någonstans där man kan läsa mer?
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av moddlaren »

motor sågar, trimmers, båtmotorer, osv osv har denna typen.
jkruus
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av G-son »

Någon som sitter på lite bilder på såna? Dom motorsågar/trimmers jag sett har bara haft nån simpel burk som dämpare, och båtmotorerna har bara dragit ihop avgaserna gemensamt för alla cylindrar innan de skickades ner i riggen, men det jag skruvat med har ju antingen varit billigt skräp eller gammalt skrot...
L D
För mycket laddtryck
Inlägg: 303
Blev medlem: mån sep 27, 2010 6:51 pm
Ort: Bureå

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av L D »

När du nämner båtmotorer, så har jag lite tokiga fantasier inför framtiden.
Har inte bestämt vilka motorer än.
Men en tvåtakt som skall få effektpipor skall tillverkas :hey:
Samt 1 st 4 taktsmotor skall få turbo :whistle:
Tänk dig mercurys raksexa me pipor :drool: :whistle:
Smaskens
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.

Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
gislemark
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: fre jul 08, 2011 10:49 pm

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av gislemark »

L D skrev:När du nämner båtmotorer, så har jag lite tokiga fantasier inför framtiden.
Har inte bestämt vilka motorer än.
Men en tvåtakt som skall få effektpipor skall tillverkas :hey:
Samt 1 st 4 taktsmotor skall få turbo :whistle:
Tänk dig mercurys raksexa me pipor :drool: :whistle:
Smaskens
PORNOGRAFI!!
Så här tävlar vi:
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av moddlaren »

G-son skrev:Någon som sitter på lite bilder på såna? Dom motorsågar/trimmers jag sett har bara haft nån simpel burk som dämpare, och båtmotorerna har bara dragit ihop avgaserna gemensamt för alla cylindrar innan de skickades ner i riggen, men det jag skruvat med har ju antingen varit billigt skräp eller gammalt skrot...

noppe inget gammalt skrot dom små plåt burkarna är avstämda tingestar, läs skitboken graham bell där finns ett litet avsnitt om dessa.

Här finns den som digital PDF.

http://thepiratebay.org/torrent/5161227 ... raham_Bell" onclick="window.open(this.href);return false;
jkruus
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Filip L »

L D skrev:När du nämner båtmotorer, så har jag lite tokiga fantasier inför framtiden.
Har inte bestämt vilka motorer än.
Men en tvåtakt som skall få effektpipor skall tillverkas :hey:
Samt 1 st 4 taktsmotor skall få turbo :whistle:
Tänk dig mercurys raksexa me pipor :drool: :whistle:
Smaskens
du är ju hopplös :hihi:

god jul!
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av G-son »

moddlaren skrev:noppe inget gammalt skrot dom små plåt burkarna är avstämda tingestar, läs skitboken graham bell där finns ett litet avsnitt om dessa.
Hittar inget som jag kan tolka som att det handlar om dessa grejer, i stort sett enbart konventionella expansionskammare förutom lite inledning om föregångare med rakt rör eller simpel megafon och avslutning om ljuddämpare. :?: Läste kapitlet om avgasrör och skummade igenom resten, gjorde även ett gäng sökningar på ord jag gissade kunde passa in. Har även den nyare upplagan av boken i pappersform, har inte sett nått där heller men gick igenom den äldre PDF-versionen eftersom dom kunde ha plockat bort det i nya versionen.
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av moddlaren »

HMM då kan jag ha läst detta i jennings eller blairs böcker kanske Aeens bok någonstans vet jag att det står, tror dom jobbar i 1/4 eller1/8 dels våglängd men vågar inte svära på detta, dock så fungerar det alldeles utmärkt då en 50cc motorsåg har ett ganska så rejält RPM register.

mvh
jkruus
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

Funkar bra och funkar bra... mja..
Är väl en kompromiss de tvingats ta pga att göra motorsågen så liten som möjligt.
Kollar man på killar som tävlar med motorsåg så är den lille fjantburken borta ganska direkt och ersatt med nåt som funkar, det som tråden handlar om.

Är en stor kompromiss för att inte ta ihjäl motorn helt bara,, min motorsåg blir det mycket värre fjong i utan ljuddämparen faktiskt.
men grannarna kikar snett på mig då jag sågar ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av moddlaren »

Tjo kadetten
du har absolut rätt i att en helvåglängds pipa slår den lilla plåt lådan men den fungerar faktiskt både som ljuddämpare och resonans kammare.

det senaste i motorsåg är en liten tysk tillverkad wankel motor på 150cc och 33 hp den går noe så inihelvete så det är otroligt, livslängden på fullt spjäll var 30-40 sek :shock: . o det passar som ämne här då wankeln jobbar som en halv 2T o portas som en 2T.

mvh over and out
jkruus
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

en Wankel är en 4taktare och inget annat.. men portas likt en 2takt då det inte finns ventiler i motorn.
Men fortfarande inget annat än en 4taktare.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar