Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Dennis Öhman »

i 2400 får du väl bara ha 16v nu i DM:en, i SM är inte den tillåten men är proposition (och troligtvis kommer den bli godkänd för ingen bilmotor idag har 8v som std) att ändras efter 2015 tror jag..
Kommer evo och 16v in i 2150 är ju den klassen förstörd för evighet..
Kommer väl komma en sorts poprace klass igen, typ folkrace fast i budget med 20k kr har jag hört talas om..
Dänniz 073-8447664
Vesa
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Vesa »

Nästa år kommer Rallycross Enkel, med anbud på bilarna
Här är reglementet http://h24-files.s3.amazonaws.com/32306 ... -8fDrK.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

En dyrare folkraceklass alltså. Fattar inte riktigt mening måste jag säga. Poängen med 2150 är ju att man får behålla bilen. Vore mer logiskt att få fler att åka 2150. Ett enklare och tydligare språk i reglerna, skulle göra mycket tror jag. Samt typ informationsmöten där man förklarar reglerna.
Jag skulle vilja pröva 2150 också och bygga en bil, icke SAAB eller Volvo. Men hittills har jag inte fått svar på de frågor jag hade om vilka bilmodeller man får bygga av eller hur man får modifiera motorer.
De måste snart tillåta fyrventilare i alla klasser. 2150 borde kunna kompletteras med 1600 eller 1400 fyrventilsmotorer, det är väl så för juniorer redan?. Likaså måste motorstyrningen bli fri.

Den här tråden är inspirerande.
Backbone
För mycket laddtryck

Inlägg av Backbone »

nja... folkrace delux är då inget för mig. det är ju anbuds förfarandet jag vill slippa. :thumbdown:
Magic thomsson
Forumsberoende

Inlägg av Magic thomsson »

Dennis Öhman skrev:i 2400 får du väl bara ha 16v nu i DM:en, i SM är inte den tillåten men är proposition (och troligtvis kommer den bli godkänd för ingen bilmotor idag har 8v som std) att ändras efter 2015 tror jag..
Kommer evo och 16v in i 2150 är ju den klassen förstörd för evighet..
Kommer väl komma en sorts poprace klass igen, typ folkrace fast i budget med 20k kr har jag hört talas om..
Ju just ja,man får inte ha 16 ventiler i 2400 i sm,där va jag lite för snabb när jag skrev tidigare i tråden att man får ha 16 ventiler i 2400.Det va ju förr man fick ha det i 2400,en kompis till mej körde götalandscupen och några tävlingar i evo cupen med 16 ventilare och hestec insprutning,gick väldigt gott den motorn.Evo cupen tyckte jag va en jättekul cup där man kunde ha gamla karosser.Pv mm.
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende

Backbone skrev:nja... folkrace delux är då inget för mig. det är ju anbuds förfarandet jag vill slippa. :thumbdown:
Precis,jag tröttnade rejält på o bli a med bilarna,men det berode väl mycket på att jag gjorde allt jobb själv och betalade allt själv.
Juniorer o såna förare som har massa mekaniker o pengar och pappa som mekar.som kan köpa färdiga folkracebilar hela tiden bryr sej inte.
Backbone
För mycket laddtryck

Inlägg av Backbone »

Om växellåda och bakaxel var relativt fritt t.ex Volvoaxel med diff i en Ford så skulle mycket vara vunnet... när det gäller effekt så spelar det ju mindre roll om du har 20hk mer om du inte kan köra i skitväder.
Magic thomsson
Forumsberoende

Ja en stor klumpig volvo 240 är ju inte det optimala utgångsprojekten direkt om man ska vara helt ärlig.Kjell arne smerud från Norge hade en volvo 240 och vann några tävlingar i sm runt 2000-2002 mot volvo s40 men den 240 in va nog rätt extrem.Kan det ha varit den 240 in Solberg hade som vägde 900 kg som han vann nm med,nån som vet mer om den 240 in?Vet den va nåt fruktansvärt startsnabb.
Magic thomsson
Forumsberoende

Backbone skrev:Om växellåda och bakaxel var relativt fritt t.ex Volvoaxel med diff i en Ford så skulle mycket vara vunnet... när det gäller effekt så spelar det ju mindre roll om du har 20hk mer om du inte kan köra i skitväder.
Du får ringa nån besiktningsman o få klarhet i om man kan ha volvoaxel i ford,nej dom sista 20 hk är det inte många förare som kan utnyttja,den dagen man prickar varje start perfekt,tar alternativet på rätt varv,prickar varje bromspunkt i varje kurva varje varv och inte gör nåt misstag tävling efter tävling,då kan man nog kanske behöva dom sista 20 hk.En som verkligen kan köra är väl Sebastian eriksson från Hagfors som vann både junior sm och Svealandscupen för seniorer och åkte snabbare än 2400 och supernationell vid flera tillfällen när det va blött.Jag har då inte sett nån med så få misstag sen Lars jonsson vann 3 sm guld i rad i supernationella 2002-2004.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag tycker att det är konstigt att utskotten stiftar regler utan att först förankra dom hos förarna?
det hade varit betydligt bättre.

Erland
Backbone
För mycket laddtryck

Inlägg av Backbone »

jag har skrivit till Göran "zamora" som är kontaktperson för folk/rallycross på banan här i Bollnäs och frågat om axlar och lådor..... inget svar än.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Erland Cox skrev:Jag tycker att det är konstigt att utskotten stiftar regler utan att först förankra dom hos förarna?
Personligen tycker jag att det absolut sämsta är att de är så dåliga på att uttrycka sig så att folk förstår när de läser reglerna. Är man tydlig blir det inga regeltolkningar som blir olika mellan distrikt eller mellan olika bilbyggare.
Här kan jag ta flera exempel från folkrace som jag kört i några år nu i modernare tid. Regelboken säger en sak men det tolkas annorlunda.

Jag har försökt maila både vår distriktsansvarige tekniker och tekniker i någon av cuperna angående ett par frågor i 2150 reglementet men får inga svar. Vill man inte svara via mail? Jag vill ha det via mail eller brev så att jag kan hänvisa till det om någon annan gjort annan tolkning.

Oj då det här blev lite OT.
m00jons
För mycket laddtryck

Inlägg av m00jons »

jag har skrivit till Göran "zamora" som är kontaktperson för folk/rallycross på banan här i Bollnäs och frågat om axlar och lådor..... inget svar än.
Hej,
Zamora är inte rätt person att fråga angående regler i 2150. Han kan mer om 2400. Tror det finns en som heter Flink uppe i bollnäs som är registreringsbesiktare, annars kan du kontakta Ralf Berglund i Sala.
Jag tycker att det är konstigt att utskotten stiftar regler utan att först förankra dom hos förarna?
Jag var på Svealandscupens möte när de kastade RC enkel reglementet i ansiktet på oss. Det var inte många som blev imponerade där kan jag säga. Och när de fick lite kritik, som de sa att de ville ha, då var de på väg att gå därifrån. Svealandscupen kommer troligen inte köra det. I så fall måste den byta distrikt. Flera i arbetsgruppen avgick troligtvis pga av RC enkel. Om avsikten var att få flera deltagare på tävlingarna så borde de väl försöka värva i folkraceleden inte bland redan aktiva RC åkare.

Nu för att återgå till tråden.

Jag tycker att du bygger en fantastiskt fin bil, blir nästan synd att köra den på bana :lol:
Jag håller på bygga en 2400 skoda octavia för tillfället och hoppas få den klar till maj.
Finns lite bilder på en Facebooksida "jons motorsport"
Jag hoppas motorn med Erlands topp kommer lite mer till sin rätt med den karossen än den gamle 242 jag hade innan.
Kämpa på nu så vi får se din bil till sommaren.

/Micke jons
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Backbone
För mycket laddtryck

Inlägg av Backbone »

Tack m00jons. ska försöka hitta Flink. förövrigt så håller ja med dig, Magics bil blir fantastisk! :)
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Intressant att det inte bara är jag som skickar mejl och inte får svar. Jag tog min folkracelicens hos en klubb som svarar på mejl och som sköter sin hemsida. Det var enbart därför, ingen av de 7-8 närmare klubbarna klarar av sådana saker. Om motorsportsverige vill utvecklas och få fler utövare, så måste man använda internet på ett helt annat sätt. Har skickat mejl till flera angående 2150 reglerna. Och ett ilsket till SBF angående deras skitkassa hemsida.

Men jag startar en 2150 tråd, där vi kan bena ut regler osv? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=72260" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoppas ni vill skriva i den.
Skriv svar