142 TIC - Ny Film

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

kör med den här tändmappen nu till min motor.

Bild
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

har varit å kört i helgen nu...blir som inte så mycket klokare på bilen. :?

provade med storbben att tändningen stod på det den var ställd på. satte 24 grader över hela mappen. starta. stobba. varva (upp till ca 5000). står exakt på stället hela tiden.

happ! då for jag iväg å körde, med den bränslemapp jag hade innan jag styrde tändníngen. direkt det börjar trycka på lite å varva lite så fettar den på nå extremt! ligger på 10.2 i AFR :shock: det e max vad mätarn kan visa oxå så den går säkert fetare.

Fattar inte att det kan ha blivit så bara helt plötsligt, å smäller å klipper gör den oxå. låg tidigare på afr 11-12 full gas. Har provat snåla ner mycket från mappen jag hade oxå men jag får inte till det. samma sak händer om man kliver på fort efter man växlat, då bludrar den rejält å rycker som ett as. men seeeeeg drar man den upp till 5000/1bar så går den ju utan smällar.

inga tips :D
Johannes Selberg
Ford F100
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

du tror inte att det är så att du har sämre tänd energi nu än vad du hade innan så att den helt enkelt inte orkar tända fetablandningar nu
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

vet ej... vad för spole kan man prova med då? vill inte köpa nå msd nu så här direkt
Johannes Selberg
Ford F100
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

142 TiXeR skrev:vet ej... vad för spole kan man prova med då? vill inte köpa nå msd nu så här direkt
det var väl typ nån msd eller accel jag tänkte på isåfall

jag fick bara intrycket att det blev sämre gnista när man styrde tändningen via ms när jag hjälpte kompisen med hans 142turbo
men vi kan ju ha gjort nåt fel så det var därför det blev dåligt

han körde även med ett org tändsystem och en accel spole ett tag o när han bytte tillbaka till en vanligt så fick han snåla ner den på endel ställen för den klarade helt enkelt inte tända när man hade under typ 11 i afr vid 12 funkade det dock utan problem
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

förresten jag kör med en stum hallgivar fördelare o ett kablage o box från en förgasarmotor jag klarar tända blandningar på 10.5 i afr med 1 bars ladd utan problem(taskigt mapad över 5500varv)
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

ja jag får står inte vad det är :?
den går ju på alla burkar vid 10.5 vid 1bar...om man segar upp dit. stämplar man så smäller det å har sig nästan direkt.
Johannes Selberg
Ford F100
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

kan det inte vara nått så enkelt som stiften? elektrodavstånd?. hadde samma problem som du tidigare. misstände i sinne över 5000rpm@1.5bar. knackade då ihop stiften till 0,5mm och då orkade den ge gnista och gick bra igen. bytte sen till nya stift, kunde då köra på 0.8mm elektrodavstånd igen.
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

körde med 0.5 först...nu har ja typ 0.3

ska byta stift i veckan, bli å prova Nippon denso å lite kallare typ 7:or i ngk skalan
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
Fredrik Forsberg
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Fredrik Forsberg »

simpel fråga kankse.. men hur gjorde du med motorfästena? har du nån bra bild eller föklaring hur man ska gå tillväga? :lol:

//Fredrik
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

Volvon back in Action

Äntligen så fungerar volvon som den ska :lol:

Backeliten samt Henke har varit å funderat,bänglat,klippt,lött,monterat å donat med min tändningsbit. Mer ingående så var det något på mskortet som pajat så den gav inte bra signal alls.

Lite senare for vi ut å mappa bilen. mitt i allt tvär dör bilen på boden vägen vid åke eriksson...inte lika kul.... visar sig vara glapp i ms kontakten :) snabbt fixat.

Problemet jag haft med att den smäller vid tvärt gaspådrag mm visade sig vara accelerations inställningar för soppan som ges efter gas släpp.
Så nu är det bara å stämpla 8)

Stort tack till Jonas och Henke!!
Senast redigerad av 142 TiXeR den fre sep 29, 2006 4:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Amazonic »

då vill vi se lite film nu då=)
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

trevligt att det funkar :D
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

kruxet är att min digital dv kamera har pajat :? ska försöka hitta nån annan
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

är det inte det ena så är det det andra :wink:

kul att bilen funkar igen!! :D
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Skriv svar