Tex:292hk x 0.97 = 288hk korrigerad vid 8500 ger 238nm vrid/8500
0.1257 x 238 / 2.024 = 14.78 bar. Jag tycker att bänken visar lite för mycket även korrigerad men någon stor skillnad är det inte.
Pipemax ger största möjliga insugmåttet 45mm till denhär motorn, jag tycker att insug räknas med till toppens insugkanal, så att det blir 1 kanal, inte tvådelad, Pipemax räknar måttet till första delen och det andra du kan göra hur du vill, vanligtvis så stor som möjligt
Motor spikar lättare vid max. vrid än max.hp, varför bmep kan trots det vara större vid. max vrid?
En Mercedes 2.5 16v motor fick 13hk 20nm mer effekt genom att fylla insugkanal strax efter 50mm förgasare, alltså 50 webers blåste till mindre än 50mm diameter insug, man skulle tro att effekt blir mycket mindre nu när insuget är för liten, nästan som att använda 45mm insug för 50mm webrar, låter dumt men bromsbänk bevisade vad pitottube mätade.

hade blivit bättre med mindre förgasare?
Ett par år sen jag och min pojke skruvade fullt en kinacross 110cc, eller 107cc motor, trimmade hårt och bytte olika delar, pipemax aldrig visade att måste ha 28mm största måttet i insuget, vi körde med 28 dellorto, fick 10.5hk ur motor, sen provade 21mm dellorto och den gav samma toppeffekt men bättre vrid, började tänka menar pipemax hela insugtrakt eller bara toppkanal?