vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev:Har du minsta areor och ventilstorlekar för den 234:a motorm Jarmo?

Erland
Jarmo Y skrev:Vid flänsen 1500 eller 2.326" minsta area. 39/33ventiler, lyft 14mm/11mm. Flödar 336cfm.
I bänken var det har bromsat, är den bästa NA motor hittils men siffrorna är för stora.

Har du kalkulerad efter måttet? Pipemax ger absolut minsta måttet 2.316 när den lovar 360 hk 375nm som bäst med 229 psi.
BMW kaross/volvomotor tog silver på israce FM förra året, då det var 3.0 men samma 16v topp.
Toyota MR2 tog guldmedalj förra året :thumbright: de kör i samma klass och båda har mycket mer effekt nu.
Det börjar igen, första deltävling 18.2 Kokkola i österbotten, och de båda vill vinna.. :lol:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Här är Pipemax mått för 360 hästar.
Jag får inloppet till 3.026 till 3.152 och minsta arean till mellan 2.654 och 2.909.
Vi använder tydligen Pipemax helt olika, hur gör du?


--- Cross-Sectional Areas at various Intake Port Velocities (@ 28 in.) ---
227 FPS at Intake Valve Curtain Area= 3.328 sq.in. at .390 Lift
261 FPS at Intake Valve OD Area and at Convergence Lift = .340
322 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 2.346 sq.in. at 9660 RPM
350 FPS Velocity CSA= 2.159 sq.in. at 9660 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 2.292 sq.in. at 9660 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 2.432 sq.in. at 9660 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 2.521 sq.in. at 9660 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 2.654 sq.in. at 9660 RPM Recommended Smallest Port CSA
260 FPS Velocity CSA= 2.909 sq.in. at 9660 RPM Recommended Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 3.026 sq.in. at 9660 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 3.152 sq.in. at 9660 RPM Largest Intake Port Entry CSA
220 FPS Velocity CSA= 3.438 sq.in. at 9660 RPM Largest Intake Port Entry CSA
210 FPS Velocity CSA= 3.602 sq.in. at 9660 RPM Torque Loss + Reversion
200 FPS Velocity CSA= 3.782 sq.in. at 9660 RPM Torque Loss + Reversion


Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Jarmo Y »

Jag räknade för 7500 rpm.

Största inloppet Pipemax ger 51.9mm och motor har 55mm spjäll x 4 så de är lite för stora kanske, flänsen är bara mitt i mellan insugkanal :lol:

Jobbar just med en ny 16 v toppen till samma bil för sommar, till den flänsen ska bli 55mm x 35mm stor, eller 2.57 nånting.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Jag hade bara 10:1 i komp såg jag. Här är 7500 varv, 12,5:1 i komp och 120% VE, 3.832" i slag:

2.533 till 2.777 i minsta area och 2.888 till 3.008 i inlopp.

--- Cross-Sectional Areas at various Intake Port Velocities (@ 28 in.) ---
217 FPS at Intake Valve Curtain Area= 3.328 sq.in. at .390 Lift
249 FPS at Intake Valve OD Area and at Convergence Lift = .340
308 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 2.346 sq.in. at 7500 RPM
350 FPS Velocity CSA= 2.061 sq.in. at 7500 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 2.188 sq.in. at 7500 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 2.322 sq.in. at 7500 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 2.407 sq.in. at 7500 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 2.533 sq.in. at 7500 RPM Recommended Smallest Port CSA
260 FPS Velocity CSA= 2.777 sq.in. at 7500 RPM Recommended Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 2.888 sq.in. at 7500 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 3.008 sq.in. at 7500 RPM Largest Intake Port Entry CSA
220 FPS Velocity CSA= 3.282 sq.in. at 7500 RPM Largest Intake Port Entry CSA
210 FPS Velocity CSA= 3.438 sq.in. at 7500 RPM Torque Loss + Reversion
200 FPS Velocity CSA= 3.610 sq.in. at 7500 RPM Torque Loss + Reversion

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Jarmo Y »

Ok.

Ny volvomotor blir 3.0 så bilen kan vara lättare på Rallycross.

Toyota MR2 har 4 x 45mm spjäll och nästan 300hk okorrigerad, 2.0 motor. Hur många 2 litersmotorer finns i Sverige som har större än 45mm spjäll och 230-240hk :D ? Stor är inte alltid bra..
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Vad är det för spjällaxel? 5mm axel ger motsvarande 41,7mm runt hål med 45mm spjäll och mer yta så snarare närmre 40mm.
Låter för bra för att vara sant.

Erland
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av norrback »

jag tror inte det blir över 15bar/217psi bmep på maxvrid och runt 14bar/203psi på max effekt. Nascar och F1 ligger på det bmep, Prostock lite högre, med ett register mellan 9000 och 10500. Dom har säkert lite bättre bränsle än vi har i macken?
power
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Jarmo Y »

Tex:292hk x 0.97 = 288hk korrigerad vid 8500 ger 238nm vrid/8500
0.1257 x 238 / 2.024 = 14.78 bar. Jag tycker att bänken visar lite för mycket även korrigerad men någon stor skillnad är det inte.
Pipemax ger största möjliga insugmåttet 45mm till denhär motorn, jag tycker att insug räknas med till toppens insugkanal, så att det blir 1 kanal, inte tvådelad, Pipemax räknar måttet till första delen och det andra du kan göra hur du vill, vanligtvis så stor som möjligt :lol:

Motor spikar lättare vid max. vrid än max.hp, varför bmep kan trots det vara större vid. max vrid?

En Mercedes 2.5 16v motor fick 13hk 20nm mer effekt genom att fylla insugkanal strax efter 50mm förgasare, alltså 50 webers blåste till mindre än 50mm diameter insug, man skulle tro att effekt blir mycket mindre nu när insuget är för liten, nästan som att använda 45mm insug för 50mm webrar, låter dumt men bromsbänk bevisade vad pitottube mätade. :D hade blivit bättre med mindre förgasare?

Ett par år sen jag och min pojke skruvade fullt en kinacross 110cc, eller 107cc motor, trimmade hårt och bytte olika delar, pipemax aldrig visade att måste ha 28mm största måttet i insuget, vi körde med 28 dellorto, fick 10.5hk ur motor, sen provade 21mm dellorto och den gav samma toppeffekt men bättre vrid, började tänka menar pipemax hela insugtrakt eller bara toppkanal?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av norrback »

Bmep = imep - pmep - fmep

Fmep dvs. friktionen i motorn är större vid högre varv. Dārav svårare att hålla högre bmep på högre varv. Tänk att en F1 har dessa på dubla varvtalet mot vad en rc motor har. Snacka om att ha låg friktion i förhållande till varvtal.

Bränslet begränsar imep.
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Min 107cc Kinacross använde jag 28mm:s förgasare på och här är bromspapprena:

Bild

Kanalen var dock mycket mindre men konade upp mot förgasaren.
Minsta arean vid styrningen.
Över 12 hästar från 8000 till 12000 varv trots stor förgasare.
Vi använder nog Pipemax olika och det kunde varit kul med en Pipemax tråd.


Erland
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av norrback »

Erland, måste ha varit riktigt dåligt väder när ni bänkade den? SAE J1349 korrigerin med +4.4%.
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Nu är det på andra hållet. 1225 hästar korrigerades ner till 1148 förra veckan om jag minns rätt.
Det var väl som denna sommaren när jag bänkade Fiddyn, grått, lågtryck och regn.
Jag har märkt att man ändå inte får lika mycket effekt när man korrigerar upp som korrigerar ner motorn.
Nåt du har märkt?

Erland
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av norrback »

jag har bänkat för lite för att kunna uttala mej. störst inverkan har lufttrycket om det är 960mbar eller runt 1040mbar som nu då korrigerar alla standarder neråt. men vid 1000mbar så korrigerar sae ner, din och stp upp. och under 990mbar korrigerar alla uppåt, t.o.m. sae, molning, varmt och fuktigt.

/Andre'
power
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Jarmo Y »

norrback skrev:jag tror inte det blir över 15bar/217psi bmep på maxvrid och runt 14bar/203psi på max effekt. Nascar och F1 ligger på det bmep, Prostock lite högre, med ett register mellan 9000 och 10500. Dom har säkert lite bättre bränsle än vi har i macken?
Hur blir det då om bästa vrid och hk är på samma varvtal? :D
Tex. 288hk/238nm vid 8500 rpm.
Eller om bästa vrid är vid 10000 rpm tex. mc, den kan ha 15 bar men om någon annan motor har bästa hk på 8500 då kan det vara bara 14bar? :hihi:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av norrback »

Det brukar jag också fundera på. Jag har inget bra svar på det. Kanske går med variabla kamtider och variabla insugslängder? Kollade upp lite olika MC bänk kurvor från nu i vinter, olika Hayabusa runt 1400 -1550cc, med DIN korrigering mellan 13,5 och 14,5 på maxeffekt 10000-11100rpm, och mellan 14,5 och 15,5 på maxvrid 7000-8000rpm, på racesoppa.
power
Skriv svar