Sida 11 av 14
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Postat: ons okt 09, 2013 12:25 pm
av Jens Gustavsson
roligt att få följa med i det bygget, snyggt jobbat!
blir det inget motor snart också vad är planen?

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Postat: fre okt 18, 2013 5:24 pm
av Ventilen
Kul lösning med uni-steer växlen på anglian.
Vad är de för framaxel ni utgått ifrån, med spindlar o så tänkte jag?

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Postat: fre okt 18, 2013 7:01 pm
av Nova Jörgen
Ventilen skrev:Kul lösning med uni-steer växlen på anglian.
Vad är de för framaxel ni utgått ifrån, med spindlar o så tänkte jag?

Det vet jag faktiskt inte. Björn som äger bilen hade med sig en gammal framaxel och bad oss använda det som var något att ha...så det blev som det blev
Det blev en fantastiskt bra känsla i styrningen med UNI-Steer kuggstången. Hoppas att det funkar lika bra på strippen bara.
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Postat: tis dec 24, 2013 12:59 pm
av Nova Jörgen
Lucia Crusingen i Stockholm består mest av Julpyntade Volvo 7/940 och liknande brukshinkar med glada ungdomar i. Så vi lite äldre "ungdomar" tyckte att det skulle åkas lite mer ståndsmässigt i år, man måste ändå hålla på traditionerna och åka en sväng på "raggarvarvet". Det är faktiskt ingen snö här ännu

(jag hatar snö).
Så trots att det var FREDAGEN den 13e så dammade vi av Patriks ena DeSoto -59. Lite div. service och underhåll på eftermiddagen, tidiga kvällen innan det var dags att rulla in till stan.
Det blev en trevlig kväll och vi fick många

för bilen.
GOD JUL

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Postat: sön jan 26, 2014 9:44 pm
av Nova Jörgen
Ja då var det dags för ett nytt lite större arbete i garaget. Denna gång en Chevy Step Side.
Ny framvagn från
http://www.cachassisworks.com/ ska monteras då den hembyggda ( av någon tidigare ägare ) inte riktigt uppfyller kraven på god funktion. Det visade sig att det är inte det enda som var dåligt byggt.
Häng med så får vi se vart det här tar vägen...
Transport till garaget.
Paket är kul. (framvagnen)
Vi fick lov att plocka loss allt från ramen/chassit. Ni kommer att förstå varför så småningom.
Från början hade vi inte tänkt sätta upp allt i riktbänken/chassijiggen men det behövs.
Det visade sig att ramen förutom allt annat tokigt även är krokig efter en krock. ( missade att fota det i dag, bild kommer )
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Postat: sön jan 26, 2014 10:22 pm
av Nova Jörgen
Då tar vi lite bilder på bakvagnen. Många gånger när jag läser på internetforum m.m. så får jag känslan av att många tror eller tycker att ett 4-link med coilovers är lösningen på allt och är bara att "kasta dit" på bilen. Riktigt så enkelt är det inte. Det här har suttit på bilen några år så nu visar sig bristerna.
Översiktsbild 4-link med "coil overs", wattlänk och FORD 9" axel.
Hmm...ser det inte lite oljigt ut vid svetsarna runt 4-linkplattan, sprickor kanske.
Likadant på andra sidan...Ser inte vinkeln på plattan lite konstig ut också?
Det kan vara bra att förstå vilken väg krafterna jobbar i 4-linkstagen och hur stora dom är.
Den här är värre!!!!! KATASTROFEN är NÄRA.
Framsidan på fyrkantsröret har man tydligen lagat en gång redan, men det har spruckit igen.
Wattlänk är en bra grej...bara stagen kan röra sig utan att ta i någonstans.
Övre fjädersätet är ett rör upp i balken...borde inte fjädern ha lite plats att röra sig där. Vi fick bryta ut fjädern med stora "kobenet"
Bara att plocka loss alltihop.
Allt för tillfället. Från bakvagnen.
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Postat: sön jan 26, 2014 10:26 pm
av Nova Jörgen
Här kommer en liten detaljbild från framvagnen.
Kolla på stötdämparen.

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Nytt storjobb, bil
Postat: sön jan 26, 2014 10:45 pm
av Mattias-M
oj

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Nytt storjobb, bil
Postat: sön jan 26, 2014 11:25 pm
av pimpmyfarad
ja, oj var nog ett bra ord..

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Nytt storjobb, bil
Postat: tis jan 28, 2014 8:39 pm
av Jens Gustavsson
behövdes lite uppdaterigar där helt klart

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Nytt storjobb, bil
Postat: tis jan 28, 2014 10:59 pm
av Pimplaren
Optimerat bygge! skulle garanterat betala 200k rullade och kasta i en 1500hk puffra i den =)
Mkt jobb men ni kommer få den bra! följt eran tråd länge i smyg nu

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Nytt storjobb, bil
Postat: lör feb 01, 2014 8:25 pm
av Nova Jörgen
Hej igen.
Jag ser att många tittar i tråden

det är kul!!!
I dag har vi jobbat på ordentligt, bild-uppdateringen kommer senare.
Jag har även varigt duktig och slipat på egen hand
Jag slant lite och bara snuddade handen. Jösses vad effektiv en lamellrondel med 60 korn kan vara. Den här gången blev det bara en skråma...Jag som gapar och skäller på ungdomarna i garaget att dom ska använda ordentlig skyddsutrustning, hade bergis varit klyftigt att ta på sig ett par arbetshandskar

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Nytt storjobb, bil
Postat: sön feb 02, 2014 12:15 am
av J.Eklund
Klart att man är och tittar i tråden så fort det kommer nåt nytt, man kan ju lära sig nåt.

Kan säga av egen erfarenhet att handskar inte alltid hjälper mot en fräsch sådan rondell..
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Nytt storjobb, bil
Postat: sön feb 02, 2014 12:51 am
av to B20 or not to B20
tur att du inte har tummen mitt i handen

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Postat: sön feb 02, 2014 8:35 am
av Jokern / Woodridge
Nova Jörgen skrev:Då tar vi lite bilder på bakvagnen. Många gånger när jag läser på internetforum m.m. så får jag känslan av att många tror eller tycker att ett 4-link med coilovers är lösningen på allt och är bara att "kasta dit" på bilen. Riktigt så enkelt är det inte. Det här har suttit på bilen några år så nu visar sig bristerna.
Wattlänk är en bra grej...bara stagen kan röra sig utan att ta i någonstans.
Skall det vara någon mening med att ha en Wattlänk, skall den dessutom sitta i mittlinjen på bakaxeln (gärna mitt på kåpan), annars så kommer axeln i alla fall röra sig lite i sidled om ena hjulet fjädrar upp eller ned.
Four-link infästningarna var också spännande.
