Cadillac 1959 Fleetwood

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Bjorn C
Forumsberoende

Re: Bmw E30 M73 V12 isracing

Inlägg av Bjorn C »

hejsan ;) jo de var en väldigt fin bana och hela arangemanget flöt på bra utan nå större strul och de var ju bra då då ville blåsa lite åtminstånde på lördagen

ja hörde att de var nå problem med svänghjulet och de var ju trist
jag gick förbi kjells bil och fick se att de stack upp en turbo där under huven så jag var och tittade där och de var ju trist att de inte gick laga så ni kunde köra på söndagen men de är ju bara hoppas ni får igång den till finalen och har den klarat dom varven så borde de ju vara ganska stadig motor ;)

gör ni era egna däck jens eller köper ni dom från nån kille i morjärv som tillverkar sånna hära däck
både kjell och sören brukar ju aldrig ha problem med punktering och tänkte ifall ni har nån bättre lösning söderut eller annan tillverkare

mvh
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

kjell gör väl sina egna ?
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!

För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kjell gör sina egna. nya i år men annars tror jag han har kört med samma sista 8-10 åren annars. men det är inget man snabb gör, det tar grymt mycket tid men då fungerar de också bra :thumbright:
jag kan dock inte avslöja några detaljer hur han gör dem men det är en del trix..... vet ej om han tar på sig och gör åt andra? kanske till rätt peng?

mvh jens
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

okej ja de kanske förklarar varför dom håller bättre och jag ska höra med linus och jansson vad dom tror
men de är ju också lite olika mellan olika bilar och körstil tydligen
tord tingvall lånade ut sina däck till jansson då tord skrotade sin bil redan imorjärv så janssons lånade dom och dom har ju tord säkert kört på i flera å men dom small ju första heatet för jansson tyvär

däcket hade rämnat i kanten på innerkappan halva hjulet runt
när linus nya speceildäck small så var de som om man sprängde en granat på banan

framdäcken håller ju men bakdäcken flyger ju hela tiden

kanske är dax och slänga ut lite vikt ur skuffen och se om däcken håller bättre men då blir den mindre startsnabb å man får jaga i snörök en hel tävling i stället men de borde ju ändå bli mer poäng å kanske bli 3a än at bryta
jag vet inte hur micke och linus resonerar nu inför finalen men nu är de ju största vikt att ta sig imål även om de gäller att fega lite och kanske inte ge allt för att bli 1a då man förmodligen får mer poäng att bli 2-5 än att bryta efter nå varv och hamna sist

mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag är en dragrace kille som bygger lite motorer mm så jag förstår inte allt detta till 100% även om jag försöker sätta mig in så mycket som möjligt, men jag ser ju att jansson kör ganska aggressivt ändå och det sliter ju så klart mer på grejona. har man sen extremt mycket vikt längst bak så ökar ju belastningen ännu mer. kanske bättre att flytta vikten lite frammåt eller bygga en lite mindre motor så hela bilen blir lättare??? eller köra lite mjukare?? eller en motor med mindre vrid/laddtryck som är mjukare men bredare i karaktären? som sagt jag är ingen expert så jag ska igenteligen inte uttala mig. för att få 400+ hk så ska man bara behöva ladda ca 1.0bar på en 2.3L volvo motor med EFI och laddluft kylare mm och då blir det bara ca 450nm.
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

jo men du har rätt i de du säger jens så nog tror jag du har lite iskundskap också ;)

jansson laddar ju som fan å åker ju alltid ytterspår och där går de ju fortast men de blir mest belastning odär ute de de säkert är nån g kraft då de är så sjukt fäste på isen men jag vet inte om jansson har nå vikt bak men den dära bmw är ganska tung utan vikt redan

linus kör ganska lika som mycke nu och sattsar så ibland går de på tvären trotts 23mm isdubbar men linus måste också vikta sin bil 200 kilo för att komma över minimumvikten men de borde kanske vara bättre å sprida ut den vikten istället för att ha allt där bak så blir belastningen lite annars på bakhjulen

micke hade ju samma effekt tidigare på 1,1 bars laddtryck så jag tycker de är lite konstigt att han måste skruva upp de till 1,8 nu för att ha samma effekt plus att den blåser turbopackningar titt som tätt nu och de skulle vara kul att logga mottryck och avgastemp på den dära samt lamda men de sitter ju gammal prospark insprutning i den dära å då är väl allt vad som heter loggning omöjligt tyvär och de är då inte gjort nån extärn koll på bromsningen men lamdan hoppas jag åtminstånde dom har haft koll på hos ari i eskilstuna eller vad han heter
myckes motor är ju snart 10 år så de borde vara dax med en liten uppgradering men hålle rinte däcken för de som är nu så kan jag förstå att de inte är så hög prio om man nu inte bygger en 2 liters å får lätta bilen ett par hundra kilo

jag har berättat om bromsningen om eran snikmotor åt han och sa att han skulle åka till sävar eller robban å bromsa på dynahubben men de blev eskilstuna även i år men vi får väl se till nästa år nu när linus är å flåsar han i nacken på sitt första år så finns de risk för lite mer pulver till nästa år ;)
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Erik Sandström »

Är inte den blå S40:n Fredrik Tiger kör ibland ganska hårt nerviktad baktill? Han har väl aldrig fått punka på den och den går ju ruggit fort runt banorna.
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

ja de var en bra fråga faktiskt Erik för tiger har ju inte haft någon punktering med den i alla fall
per olsson vann ju sm guld med den bilen på isen för nå år sen också men de är bara en 2,9 i den bilen så jag tror inte den behöver väga i grunden lika mycket som linus 3,2a och janssons 2,3 turbo då de är viktskala efter litervolym och tex överladdning/volym

de sägs i alla fall att tiger tar ur vikten bak på sin bmw på isen men då vet jag inte om de är nå som sägs bara för att lura konkurenterna ;)
den bilen är ju grym tung på tex rallycrossen i alla fall men den går ju så in i fanders ändå när den väl går
nu fick han ju motorproblem igen i kalix då oljetrycket tydligen försvann igen trotts varmkörning men dom 2 varven han körde så var han ju 1a som vanligt men fick tyvär bryta , hade den gått fler tävlingar så kanske han också hade haft punka de vet man ju aldrig i efterhand

jag satt igår och kollade igenom en massa bilder på facebook från en sida som heter motor i norr där de är flera fotografer som lägger upp bilder från tex helgens tävling och vad jag kan se på bilderna så kör då i alla fall tex sören höggström men ganska smala bakhjul gämfört men linus och jansson som har ganska breda och har mycket fler dubbar

man får inte glömma bort alla svängningsvikt som blir heller av däckena för ett fulldubbat däck i 200 km i timmen har nog ganska påfrestning på stommarna och destu fler dubb man har desstu mer vill ju däcket separera
sen finns de ju minst 2 olika brickor på hjulena också
bla en stålbricka som är runt och ca 3 mm tjock med 2 hål i för åtdragning , en 6 kantig alubricka som är ca 8 mm tjock och där såg jag faktiskt på nått hjul att kanterna på den sexkantiga brickan hade börjat äta sig in i däcket pga att som är ganska vassa i dom 6 kanterna på brickorna , då tror jag en runt och bricka kan vara bättre i de avseendet i alla fall
linus nya däck var dock runda alu som var urfräst ur brickan men dom höll ju bara 3 varv ändå

skulle också vara kul att mäta däcktryck på olika bilar jag tror nån surrade om att man körde 4 kilo i däcken men de där måse ju säkert vara olika
finns även nå speciellt däckskum man blåser i däckena som ska hjälpa till att hålla luften kvar

mvh
Jakesta
För mycket laddtryck

Inlägg av Jakesta »

Fråga bara, det såg ut som att många av långnabbdäcken var nedslitna gatdäck som dubbats.. Det måste ju skilja mycket mellan fabrikaten och stommen i dem, tex ett fräscht michelindäck som borde hålle bättre än ett tio år gammalt nakang.. Kanske jättedum fråga men jag såg iaf ingen logik där.
Kjell såg ut att köra väldigt breda däck jmf med många andra?
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 -81
Alfa Giulia Super -72
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Jo de stämmer mycket väl att de finns massor av olika stommar och att de säkert finns både bra och dåliga men de är prövat massor av olika stommar , Jansson beställde nya rallydäck från Frankrike men kevlar kord som dom kör med i vm rally sen kratchade dom bort dubb och mönster på dom nya däcken och stoppade långnabbs dubb på den stommen men de höll bara 8 varv å så small de i sista kurvan före mål men han tog sig imål på fälgen i alla fall å vann , träffade Micke nyss på fiket å han trodde att både morjärvsbanan å kalixbanan var för snabb och att de blir för stora påfrestningar när man kör som han å linus gör , i Kalix var de dessutom nästan ett hopp i slutet på rakan där bl.a. Linus täck small som ett hagelskott och de kanske blir för stor påfrestning om man hoppar å landar lite på tvären med långnabb speciellt med mycke vikt bak , man får inte heller glömma att på många ställen på isen kan de vara hjulspår som är 10-20 cm gjupa pga att de är så uppkört och speciellt i Kalix där dom körde en 2 dagars tävling vilket inte brukar vara fallet å långnabbsklassen kör ju altid sist så de är ju sämst iskvalite då Mvh
Brandt
Forumsberoende

Inlägg av Brandt »

Kul att se att det händer lite med 12an ;) Plats verkar det ju finnas om man jämför med e36.. :) Jag orkade inte hålla på och greja framvagn utan byggde ju om tråget ist. Det är la bara slänga in ett par säckar cement i bagaget om den skulle visa sej bli lite framtung :)
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Jo v12 an ska få lite uppmärksamhet snart igen , jag konstruerade ju en karossvagga å satte upp karossen i den men jag hade ju inte riktigt gjort vaggan klar med nån spärr så jag var lite nyfiken på om karossen skulle snurra så jag testade hålla emot den och snurra försiktigt för hand men när den väl lutade lite mer så komme hela jävla bilen med en jäkla fart å la sig på tak haha nu måste jag få hit nån kompis som hjälper mig att rulla tillbaka den så jag kan ta lös den från vaggan igen :) kofferten ve dessutom full i grejer å de fanns inget lås på den så de ligger grejer utsprit runt halva bilen där bak men de är väl så när man är nyfiken å ska testa :P nåja taket slog ju inte i golvet och men nån slags spärranordning så kommer vaggan funka kanonfint , jag har inte haft lös tråget nå på motorn så jag vet inte frigången mot veven men skulle jag göra om tråget så hade jag velat sänka den ändå bakifrån så man ändå behåller en lutning framåt så oljan inte samlas i nån ficka å börjar vispas runt av veven mer än den behöver , de ser ut å vara lite större plats på bilderna än vad de är , hur jag ska få ut 6 rör runt ratstången kommer inte bli nån lek så de måste jag hitta en lösning på , funderar på bygga turbogrenrör redan från början å dra dom frammåt bakom vardera frammlyse och bara sätta en adapter istälket för turbo och leda tillbaka avgaserna så är de inte lika mycke å bygga om till nästa vinter mvh
Brandt
Forumsberoende

Inlägg av Brandt »

Fattade inte att det var den bilen som låg på taket. Finns lite bilder i min tråd på mitt tråg.

Ang grenrören tycker jag det var en bra idé att bygga turbo grenrör ;)
/Brandt
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Jo de är e30 som jag bygger på som sitter i vaggan , jag har länge velat ha en vagga så jag svetsade ihop en vagga en natt då jag var så sjukt bakis så jag kunde inte sova haha , jo jag ska höra men Janssons farsa om de går ta ut nå rörböjar på ahlsell då han har VVS firma så bygger jag turbogrenrör direkt i stället för att bygga 2 nu och sen bygga turbogrenrör till vintern , jag skulle dock ha haft tag i en lämplig turbo som mall så jag ser att allt får plats men jag har dålig koll på vad en lämplig turbo till denna motor är eller rättare sagt , nu blir de ju dubbelturbo så har nån förslag på en lämplig snurra eller rent har en trasig snurra i lämplig storlek att kränga vore de ju guld värt :)
Brandt
Forumsberoende

Inlägg av Brandt »

Med 2,7 liter per sida bör ju tex 2st t04e, t3/t4 eller t70 sitta fint;) Pma om du vill ha nån pris uppgift :)
/Brandt
Skriv svar