Sida 11 av 30
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: mån nov 05, 2012 7:21 pm
av Robin Olivi
Toni skrev:Ser fantastiskt fint ut, men... vad är nitrering?
Det är en... kompis som undrar...

Fördelen med nitrering är att det inte blir någon formförändring på materialet. Skulle han kört någon annan härdning så hade nog inte splinesen passat efteråt. Går dock inte djupare än 0,3mm och inte hårdare än 55HRC i 2541 om inte jag är helt felinformerad.

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: mån nov 05, 2012 8:53 pm
av j björk
Som vanligt väldigt imponerande
Tycker synd om den som någon gång i framtiden behöver byta något på den här vagnen
Är det själva lagerhållaren eller vad man ska kalla det, som är med på bilderna?
Förutom nav och medbringaren som man skruvar knuten i.
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tis nov 06, 2012 8:43 am
av Christian Hedblom
Oliven skrev:Toni skrev:Ser fantastiskt fint ut, men... vad är nitrering?
Det är en... kompis som undrar...

Fördelen med nitrering är att det inte blir någon formförändring på materialet. Skulle han kört någon annan härdning så hade nog inte splinesen passat efteråt. Går dock inte djupare än 0,3mm och inte hårdare än 55HRC i 2541 om inte jag är helt felinformerad.

Det är ju en sanning med modifikation det där med formförändringen.. Där det är lite tjockare godstjockar blir det ingen förändring men är det tunnare så ändrar det sig lite. Ska visa bilder på detta.
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tis nov 06, 2012 8:47 am
av Christian Hedblom
j björk skrev:Som vanligt väldigt imponerande
Tycker synd om den som någon gång i framtiden behöver byta något på den här vagnen
Är det själva lagerhållaren eller vad man ska kalla det, som är med på bilderna?
Förutom nav och medbringaren som man skruvar knuten i.
Man får ju skicka med alla ritningar på delarna om man säljer den nån gång, alternativt ta jävligt bra betalt för nya delar om denne skulle krocka..
Ja lagerdelen till vippan menar du!? Det stämmer..
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tor nov 08, 2012 10:35 pm
av Christian Hedblom
Som ni såg på en bild tidigare så har ganska många hål i vippan och det blir även försänkta skruvar i vipporna, så då fick jag ju försänka hålen också.
Sagt och gjort!
Provade att montera ihop lite av vippan..
Som ni ser så är gängan på tok för lång på bultarna så jag kapade av dom en bit, dels för att det inte ska riskera att ta i nånstans samt att minska vikten.
Sen kommer jag även att svarva ner bultskallarna, tycker de blev onödigt stora och tunga. Gör om, gör rätt!
När alla bultar var kapade och gradade så lämnades allt iväg för elförzinkning.

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tor nov 08, 2012 10:37 pm
av mans-h
vilken sjuk finish du har på allt, bra jobbat och lycka till!
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: fre nov 09, 2012 1:52 pm
av Toni
Äckligt snyggt...

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: fre nov 09, 2012 4:33 pm
av jonas landin
Kan inte göra annat än att hålla med toni!!
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: fre nov 09, 2012 6:49 pm
av Christian Hedblom
Hörrni, det är ju bara bearbetningsfinish på grejerna än!

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: fre nov 09, 2012 9:06 pm
av GPD
Du är en synnerligen störd man... på det mest positiva sätt! =D
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: fre nov 09, 2012 10:47 pm
av Christian Hedblom
GPD skrev:Du är en synnerligen störd man... på det mest positiva sätt! =D
Tack! ...tror jag...

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: fre nov 09, 2012 11:39 pm
av Robin Olivi
Fin fint
Färg på zink? Eller det visar sig kanske vid nästa uppdatering?

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: sön nov 11, 2012 11:35 am
av Christian Hedblom
Det visar sig framöver..

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tis nov 13, 2012 11:48 am
av Christian Hedblom
Har skaffat mig en våg också så jag vägde lite prylar i hjulupphängningen.
Till exempel baknaven och medbringarna..
Jag har inte så mkt att jämföra med så ni får hojta till om det är bra eller dåligt!
Vägde även mina hjul och fick dessa siffror:
Framhjul, däck + fälg = 19,15kg
Bakhjul, däck + fälg = 24,05kg
Inte heller där vet jag om det är bra eller dåligt. Men de känns lätta iaf när man lyfter dom

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tis nov 13, 2012 12:16 pm
av Christian Hedblom
Då var baknaven och medbringarna nitrerade och klara, såhär blev resultatet.
Det var en jäkla tur att jag fick för mig att jag ville provmontera i fälgen igen efter nitreringen, hade jag inte gjort det så hade jag nog inte upptäckt deformeringen förrän efter ytbehandlingen.
Men nu kunde jag svarva till dom så de blev bra igen.
Men det krävdes ett skärstål i diamant för att det skulle gå! Såhär blev dom:
