Volkswagen typ 1 - 64 (såld) nu vw buss "early bay" -72

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av johan johansson »

10kg nja det tror jag inte på
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Jo, det är faktiskt sant. Det är mkt mer material i dem, förstärkning etc. Sen är aluminium bra mkt tyngre än magnesiumlegeringen.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Nu börjar det ramla in lite grejer hemma igen, alltid kul att öppna paket :-)

Denna gången kom det renoveringssatser till Ida 48:orna och nylonomspunnen bränsleslang AN6 som ska sitta mellan regulatorn och förgasarna. Renoveringssatserna är köpta från Alfa1750 som har bra priser och bra produkter. soppaslangen är köpt på ebay.

Bild
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av Lillen »

Men va fasen de är ju du :roll:
Upptäckte de när jag såg golfen i första inlägget ju.
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Hehe, jajemän :-) Golfen är ju såld till Linköping, har fått bur och en ny lack av nye ägaren. Hade du varit på bugrun hade du kunnat se den runt banan :-)

Men nu är det luftkylt som gäller, motorn är en jävla skitkonstruktion egentligen.. men enligt mythbusters så går det ju faktiskt att polera en bajskorv, så varför inte, hehe
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Så var ett paket på ca 20kg på väg hem från Usa :-) Dessvärre kom inte vevstakarna med i det paketet.. suck.. Fick fedexnummer av dem, men när jag sökte det fanns ingen info.. mailade och frågade vad som händer så säger de att de fått dem i retur pga fraktskada och att nya skickats.. paketet går att spåra nu, men jag tror att de varit så sega att de inte skickat dem första gången (har hört att andra fått vänta flera månader, över ett år på topplock därifrån tex). Men eftersom de snart ligger hos min shipping forwarder så kan jag passa på att köpa lite fler delar för samlad frakt hem, hehe..
Tex tänkte jag skaffa en ny remskiva som sitter på veven och driver generator och kylfläkt, en sk. power pulley.. något mindre dimension än original. Ger lite sämre kylning men kan varvas lite mer och ger några fler hk.. I en high end-motor stjäl generator och fläkt ca 15hk..!
En annan fin grej med den remskivan jag tänkte beställa är att det är en hylsa med packbox, istället för spår och s.k. oil sling.. som ska hålla oljan i motorn.

Så motorbygget står stilla ett tag till.. tråkigt nog.. men så fort kamaxel, lyftare och stakar finns kan jag sätta ihop ett shortblock och kolla vändhöjd på kolvar för att ta fram rätt shims. vändhöjden ska jag inte ha mer än 1mm.. block och cylindrar expanderar mer än vevstakarna så det blir ändå lite till när motorn är varm.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Har egentligen inte gjort så mkt idag.. städat nere i verkstan, var en jävla massa skit överallt.. nu ser det lite bättre ut iaf och man kan se nästan hela bänken :-)

Gjorde rent topplocken en sista gång och monterade ventilfjädrar, retainers och knaster.. Måste skaffa en ny ventilfjäderkompressor.. denna är trög som fan och bökig.. (nån bättre variant av den de har på biltema från Swedol).

Bild

Flödet blev vid sista mätningen 175Cfm @ 14mm, 25" vattenpelare. 42/37mm ventiler. Lite mer är det nog nu när jag tagit upp insugen lite till, men det får räcka för den här gången.. Nästa gång lämnar jag nog bort locken för portning... sjukt drygt att mala med eldriven dremel i timmar.. Om man inte skulle ha fixat 3fas och kompressor tills dess då.. hmm..
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av Jarmo Y »

MrPete skrev:
Bild

Flödet blev vid sista mätningen 175Cfm @ 14mm, 25" vattenpelare. 42/37mm ventiler. Lite mer är det nog nu när jag tagit upp insugen lite till, men det får räcka för den här gången.. Nästa gång lämnar jag nog bort locken för portning... sjukt drygt att mala med eldriven dremel i timmar.. Om man inte skulle ha fixat 3fas och kompressor tills dess då.. hmm..
Köp istället en större elektrisk rakslipmaskin, jag har 3 st. Metabo elslipmaskiner för portning för 6mm skaft. Har också luft slipmaskin men använder inte den till portning, elmaskin är mycket starkade.

175cfm är helt bra av de topparna, skillnad i kanaler är inte stor jämför original typ1 toppar?

Jag hade just Pauter toppar till typ4 boxer i min flödesbänk, 2.02" 1.60" ventiler, cheva sb ventiler sitter i de. 107mm borrn ing, 14mm flödade 270cfm, väntade mycket mer av de, de är ju inte billiga, jag tyckte inte om kanaldesignen. Svetsade och portade original typ4 toppar slår de lätt..
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Ja, jag ska investera i nåt bättre att porta med, det var ett bra tips om rakslipmaskin :-) Bra med 6mm skaft också, då finns det rejält mkt filar att tillgå.

175cfm är godkänt iaf.. Problemet är förbränningsrummet. Det är ju av badkarstyp och skulle dels behövas svetsas för att bli mkt bättre. Sen kom jag över ett billigt set 92mm kolvar/cylindrar så det fick bli det.. Men det medför också att det blir lite trångt mot cylinderväggen med 42mm insugsventil (4,5mm). Hade lätt kunnat ha 2mm mindre avgasventil också. Med 94mm borr hade jag haft mer frigång runt ventil och bättre flöde.. En annan nackdel är att jag köpte toppar med nya styrningar.. så fick gott porta med dem i och de är ivägen MKT.

Kanalen är ganska lik originaltopparna fast lite större.. utformningen är lite knepig med böjen mitt på och in vid sidan av ventilen.. Super flo, typ4, pauter och JPM m.fl. har ju bredare mellan kanalerna och mkt rakare kanal in mot sätet.

Som vanligt är det kompromisser pga kostnader, så jag får hålla mig till vanliga typ1 :-)

51mm ventil, rena dasslocken, haha men man kan gå upp en hel del med så stort borr.. Ja, med svets kan man göra mkt kul med originalgrejerna. Mina förra topplock (osvetsade), 043:or original från 1600 motor fick jag upp i 145cfm på en 35,5mm insugsventil och 12mm lyft, det var jag ganska nöjd med.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Rövens post.. mitt paket från usa lastades i bil för leverans igår kl.08.52 och de lämnar ut paket fram till kl.18, ändå lyckades de inte hinna med att lämna mitt paket.. morr.. Hoppas verkligen att det dyker upp idag. Fick även beställt an-anslutningar till mina förgasare, så det blir An8 från tank och slang därifrån till pump, sen an8 aluminiumrör bak till bränsletrycksregulatorn och därifrån 1st an6 nylonomspunnen slang till vardera förgasare, an-kopplingar hela vägen. Köpte en ny remskiva också, 6", dvs något mindre än std, ger lite mindre kylning men stjäl även färre hk :-) finns ännu mindre remskivor (5,1/4"), men eftersom bilen mestadels ska gå på gatan så vill jag ha ordentlig kylning.. värme är motorns värsta fiende.

Bild

Bild
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Så, då har man fått hem ett större paket med delar från Usa, inte riktigt allt som skulle med (pga förseningar) men mkt av det jag behöver för att kunna börja montera ihop motorn iaf.

An-kopplingar. an8 - 3/8" npt samt nut & sleeves som används för att ansluta bränslerör till an-koppling.
Bild

Magnaspark II fördelare
Bild

8,2mm tändkablar till min Magnaspark II fördelare
Bild

Nya 8mm dragstänger med muttrar och brickor
Bild

Tyckte att både pedalen och den bockade plåten i golvet känns alldeles för svampiga.. så jag ska testa en sån här pedal tänkte jag.
Bild

Nya rostfria stötstångsrör med extra längd in i blocket för att minska oljeskvalp
Bild

Klarglas till framblinkers, ska bara köpa gula lampor så monteras de.
Bild

Renoveringssatser till Ida-förgasarna.
Bild

När dottern somnat passade jag på att montera ihop dem för att se om det är nåt som saknas.. Det saknas två "tabs" som håller fast trattarna, om nån har ett par så vill jag gärna köpa :-)
Bild

Min nya kamaxel, från Steve Long Racing. Steve Long är svärson Till Babe Erson, så receptet kommer nog därifrån från början. XR310 heter den och har 268grader duration på 00,5" lyft och lyfter 13,94 med 1,4:1 vippor.
Bild

Kamaxeln har monterats ihop med rakskuret drev från AA performance som jag tycker ser riktigt bra ut, inget glapp mellan dreven när man känner på dem i blocket.
Bild

Holley bränsletrycksregulator, 1-4 psi med an-kopplingar
Bild

En gammal växelspak som jag tyckte såg ganska fräck ut så jag köpte den med :-)
Bild

Provmonterar vev och kam i blocket för att kolla lite frigång och spel, tex mellan vev och kam, mellan nock och ventillyftare
Bild

Ja, nu saknas det som sagt inte så mkt delar.. vevstakar från DRD racing, Sand seal remskiva och an-adaptrar till webrarna, Sig Erson vippor kommer om ca 1v med nästa paket.. Kanske hittar nåt mer kul innan det paketet skickas, hihi

I helgen ska det iaf grejas lite med bubblan.. Sambon åker till Göteborg, men först ska vi börja gräva ut för att göra en nya parkeringsplats på tomten.. alltid är det nåt :-P
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Blir ganska tjusigt med an-kopplingar och nylonomspunnen slang till bränslesystemet :-) Ska gå en slang till vardera förgasare. Sen blir det slang mellan tank och pump samt rör mellan pump och regulator.

Bild
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Har inte hänt så mkt som det var planerat under semestern.. sambon tyckte det var en bra bra idé att jobba övertid.. så har ansvar för dotter och hund stor del av tiden.. hinner iaf lite då och då på kvällar, gjort klart motorblocket för att monteras ihop med vev, kam och lyftare.. Så då kan jag sätta ihop ett shortblock och kolla frigång för vevstakar och mäta vändhöjd så att jag kan beställa shims av rätt tjocklek.

Kom lite mer julpynt med posten igår. an8 nylonklädd stålomspunnen slang (mkt trevligare än de som bara är stålomspunna), en an8 90 graders och ett smidigt bränslefilter.
Bild

Har även mailat min shipping forwarder om repack av de grejer som ska hem från Usa, så inom ca 1v kommer mer grejer till motorbygget.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Hepp hepp, då har man äntligen fått hem ett paket med lite delar.. Blev lite strul på vägen.. Fick aldrig nåt spårnummer men det stod att paketet var skickat. Anledningen var tydligen att fedex blivit åtalade för att ha haft samarbete med s.k. nätdrogsapotek..! Så de hade skickat med TNT istället och glömt att skicka info till mig.. hmm.. fick iaf numret och att paketet skulle komma (efter typ dubbelt så lång tid som det brukar). Ringde och tog reda på att det skickats ekonomi istället för express.. suck.. skitsamma, sen skulle de ha kvitto på betalning, mailat mig fast till fel adress.. pga detta kom paketet inte med bilen som skulle leverera.. tröttnade och åkte till Landvetter för att hämta det.. där hittar de inte paketet!!! Till slut kom det fram iaf och jag kunde åka hem måttligt irriterad.

Väl hemma rev jag upp tejpen det första jag gjorde :-D
Bild
Paketet innehöll:
JayCee t-shirt
CB performance sand seal remskiva
Innovate LC-2
Sig Erson 1,4:1 vippor
Clevite vevlager (cheva journal)
Manton chromoly stötstänger
Skruvbar stötstång för att mäta lämplig längd
beg CB performance ventilkåpor
DRD racing vevstakar, 4340 chromoly med cheva journaler och arp2000 bultar
JayCee oljesumplock (första blev ju fel storlek)
JayCee an-anslutningar till Weber ida
Verktyg för att dra ur reduceringsventil ur block
Claude buggies klibba

Hade även ordnat barnvakt ett par timmar på em idag så att jag skulle kunna pilla lite med sakerna. Började med att kontrollera stakar, vägde inom 0,5gram lika så det var grejt, lite rengöring på det.

Det hela slutade med att jag la i oljepump, kamplugg etc och monterade dit andra blockhalvan. Detta är inte slutmontering, måste kolla frigång mellan vevstakar och blocket innan dess.
Blev nyfiken på hur det skulle bli, så jag hängde dit min sand seal remskiva (sand seal har en hylsa med packbox man trycker in i blocket, tätar MKT bättre än original slungspår på remskiva.

Hängde dit cylindrar, topplock, insug och förgasare på ena sidan bara för att se lite hur det blir.. ganska maffigt tycker jag själv :-)
Bild

Imorn kommer jag nog få en lucka mitt på dagen för att greja lite till, då ska jag se över Sig Erson vipporna bl.a.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
projekttrads_njutare
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis aug 14, 2012 5:17 pm

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av projekttrads_njutare »

maffigt är en underdrift . (är en av dem som bara surfar runt och njuter av era byggen)
Skriv svar