Sida 11 av 12
Re: Volvo 740 turbo, 8v drifting projekt. Mappad 557Whp/695W
Postat: ons dec 03, 2014 1:13 pm
av stahre
sqrewdriver skrev:En snabb fråga, när du åkte orginalsprut, vad hade du gjort med sprutet?
chip? lr var det bara det gamla hederliga, spridare och större lmm?
Tja, nått chip var det. vet ej för körde med det som satt i.
Ställde även om tändningen i boxen, motronic har en blå liten skruv i boxen som man kan ställa om för att flytta tändningen.
annars var de i stort sätt de gamla vanliga "volvoraggar trimmet" och jag körde e85.
Motorn finns kvar om de är av intresse med boxar

Re: Volvo 740 turbo, 8v drifting projekt. Mappad 557Whp/695W
Postat: ons dec 03, 2014 1:19 pm
av stahre
Tack Jens!
Ja, jag är rätt nöjd med "looken" på bilen och effekten är helt perfekt för mig och mina ändamål! Vore dock kul att plocka 600whp gränsen
Jag tänkte sätta på större "stoppringar" för o-ringarna på oljeröret så att dom inte har en chans att kunna klättra förbi.
Re: Volvo 740 turbo, 8v drifting projekt. Mappad 557Whp/695W
Postat: ons dec 03, 2014 3:56 pm
av sqrewdriver
stahre skrev:sqrewdriver skrev:En snabb fråga, när du åkte orginalsprut, vad hade du gjort med sprutet?
chip? lr var det bara det gamla hederliga, spridare och större lmm?
Tja, nått chip var det. vet ej för körde med det som satt i.
Ställde även om tändningen i boxen, motronic har en blå liten skruv i boxen som man kan ställa om för att flytta tändningen.
annars var de i stort sätt de gamla vanliga "volvoraggar trimmet" och jag körde e85.
Motorn finns kvar om de är av intresse med boxar

Ok, det var motronic, kör just nu LH2,4.
Ja då får man tacka för infon.
Re: Volvo 740 turbo, 8v drifting projekt. Mappad 557Whp/695W
Postat: ons dec 03, 2014 10:12 pm
av gjutarolle
stahre skrev:Testade om de gick och börna med bilen, och de va inga problem alls
https://www.youtube.com/watch?v=s2P5SWGvaCk
Länkar till fler filmer ikväll eller om nån dag
Var och svarvade till en extra vevhusventilation för att orginalet inte räckte till.. Har dock fortfarande lite problem med vevhusventilationen, funderar på om de behövs en i toppen också? Nån med erfarenhet?
Annars går bilen sjuuukt fint

Rödblock brukar gilla vevhus,, men har du kvar den plastslangen som går inne i motorn från vevhusburken ner i tråget?
Re: Volvo 740 turbo, 8v drifting projekt. Mappad 557Whp/695W
Postat: tor dec 04, 2014 12:17 am
av stahre
Japp men kommer köra utan den slangen nästa år!
Re: Volvo 740 turbo, 8v drifting projekt. Mappad 557Whp/695W
Postat: tor dec 04, 2014 1:08 am
av F-Son
Varför kör man utan denna slang?
Re: Volvo 740 turbo, 8v drifting projekt. Mappad 557Whp/695W
Postat: tor dec 04, 2014 5:46 am
av gjutarolle
stahre skrev:Japp men kommer köra utan den slangen nästa år!
Sen slangen är returen ifrån vevhusburken , och ska gå enda ner oljan så du inte får övertryck bakvägen
Re: Volvo 740 turbo, 8v drifting projekt. Mappad 557Whp/695W
Postat: tor dec 04, 2014 9:52 am
av stahre
I know, men har fått tipset att köra utan den slangen för att slippa skjuta ut så mycket olja, så tänker testa det

Re: Volvo 740 turbo, 8v drifting projekt. Mappad 557Whp/695W
Postat: tor dec 04, 2014 11:17 am
av gjutarolle
Har hört med att man ska korta den på vissa, beter sig olika alla rödblock :p
Re: Volvo 740 turbo, 8v drifting projekt. Mappad 557Whp/695W
Postat: tis jan 06, 2015 12:07 pm
av stahre
Tjena!
Inte hänt så mycket här nu över jul och nyår, men tänkte försöka komma igång nu så bilen blir klar i bra tid.
Stakarna är fortfarande inne på renovering hos PPF, så är lite därför de står lite still också.
Men har hunnit polera veven iaf! Så fort jag får lagrena och stakarna så är det bara att montera ihop motorn igen
Polarna tyckte även att min bil behövde lite flames.. "så att jag kan åka fort med bilen"
Annars inte hänt så mycket mer, men ska som sagt försöka komma igång nu igen!
Over and Out!
Re: Volvo 740 turbo, 8v drifting projekt. Mappad 557Whp/695W
Postat: ons feb 04, 2015 4:26 pm
av stahre
Hoj, inte gjort något inlägg här på länge..
Men har iaf hänt lite. Stakarna kom tillbaka renoverade och fina från ppf, lämnade också in veven för ombalansering så nu är allt de helt okej iaf!
Sen tog jag med stakar och kolvar till jobbet för att kolla vikten på allt, vilket va en bra ide eftersom de var för stor viktskillnad på grejerna. Så jag satt mig och slipa lite på stakarna så dom vart att väga lika mycket
Sen började monteringen av motorn! Allt är uppmätt såklart (Y)
Så som de står nu! Blir lidat grenrör i år då jag eldade lite färg och underredsmassa förra året på mantorp
Nu ska jag bara ordna till något så att inte packningarna till oljepluggen inte kan glida förbi som de gjorde innan, sen kan jag stoppa i maskinen i bilen igen!
Allt för denna gång!
Re: Volvo 740 turbo, 8v drifting projekt. Mappad 557Whp/695W
Postat: mån feb 09, 2015 11:20 pm
av RichardSvärd
Trevligt att inte ha överdrivet mycket att göra inför sesongen
Längtar till första Gröndal så man får se lite härlig körning ifrån din sida
Ska försöka få igång min bil också, kan ha varit jag som spillde olja sist med en gul 360

Re: Volvo 740 turbo, 8v drifting projekt. Mappad 557Whp/695W
Postat: tis feb 10, 2015 9:07 am
av stahre
Haha, jasså det är du som skruvar mer än du kör alltså

Re: Volvo 740 turbo, 8v drifting projekt. Mappad 557Whp/695W
Postat: tis feb 10, 2015 10:51 am
av RichardSvärd
Japp haha, jävla skruvande hela förra året..
Ny motor och helsvetsade tryckrör för iår så får vi se om man får slippa att sanera olja och plocka upp tryckrör ifrån hälla parkeringen

Re: Volvo 740 turbo, 8v drifting projekt. Mappad 557Whp/695W
Postat: tis feb 10, 2015 12:33 pm
av Anden
F-Son skrev:Varför kör man utan denna slang?
Jag hade min slang bortplockad förra året och det ångrade jag... det kastade bara ur mer olja istället.