Sida 11 av 11

Postat: lör sep 20, 2008 8:53 am
av j björk
Det går inte att köra med väldigt mjuk fjäder i wg:n och styra laddtrycket med sprutet?

Dvs. lägga in en mjuk laddtryckskurva, så man inte får allt på en gång.

Postat: mån okt 13, 2008 9:33 am
av Hillbilly_speedshop
en lösning för att enkelt få plats med grejerna bara. hemgjorda distanser av 40mm ID rör och ett uppochner vänt orginalgrenrör. undrar om detta påverkar flödet nåt jämfört med bara ett orginalgrenrör.?

http://s199.photobucket.com/albums/aa15 ... G_3032.jpg
[/url]

Postat: mån okt 13, 2008 9:36 am
av Kadett4wd
Hillbilly_speedshop skrev:en lösning för att enkelt få plats med grejerna bara. hemgjorda distanser av 40mm ID rör och ett uppochner vänt orginalgrenrör. undrar om detta påverkar flödet nåt jämfört med bara ett orginalgrenrör.?

http://s199.photobucket.com/albums/aa15 ... G_3032.jpg
[/url]
ingen dum idé alls för de som vill bygga nåt enkelt.
man kan juh lätt få på andra rör om man hittat ett med samma delning mellan cylindrarna och som passar i övrigt.

Postat: mån okt 20, 2008 7:53 pm
av benkoilovikka
hade man kunnat göra typ ett extraktorrör och montera turbon nertill och sätta långt tryckrör till ic som har ingång nertill på ena sidan och upptill på insugsidan? skulle det funka bra alltså med varvtal och grejer! betydligt lättare än med alla skruvar vid toppen lr ormbo som man kan kalla det!! :lol:

Postat: mån okt 20, 2008 7:57 pm
av zeke varg
Du stöter nog på patrull med en sådan upphängning av turbon då du inte får naturlig avrinning av returoljan.

Postat: mån okt 20, 2008 7:59 pm
av benkoilovikka
ja justja men går det att sätta en pump lr nått då?
såg på edps att en kille hade turbon vid bakaxeln?? (i Piteå)

Re: Grenrörsdesign

Postat: sön jan 19, 2014 1:15 pm
av Tore Bjerke
Holder på og bygger grenrør til 5cyl Volvo 2 liter. Pga. plassering turbo blir lengden ca 70 cm inkl collector ( 14 cm ). Prøver å få like lengder på primærrør men dette blir alltid et kompromiss vs. antall bend. Primærrør er 35 mm innvendig og bend har radius 75 mm. Hvor viktig er det med lik lengde vs så rake rør som mulig ?

Re: Grenrörsdesign

Postat: sön jan 19, 2014 2:53 pm
av SWR
På en femmer hvor du av naturlige årsaker ikke kan kjøre pulssplitt på er +/- 10 cm ikke store problemet.. rette rør ut fra toppen står høyere på lista når jeg lager rør, ihvertfall. :)

Re: Grenrörsdesign

Postat: sön jan 19, 2014 4:19 pm
av stigbritt
Vilket ger bäst effekt på en 4-takt´s sugis, ett perfekt uträknat grenrör eller inget alls?

Re: Grenrörsdesign

Postat: lör feb 15, 2014 3:33 pm
av OlleR1985
Jag har försökt hänga med lite i tråden här då jag själv suttit och forskat/funderat hundratals timmar på mitt motorbygge...

Motorn jag jobbar med är en Volvo B230FT fast med gammtoppen för att biln är från den tiden ;)

Först och främst så sitter jag på en tight budget, och som de flesta som trimmar vet är att när man har fel så kostar det pengar... Därför vill jag att block och topp ska vara standard utöver mina enkla modifikationer (portning och bearbetning av förbränningsrum). Det innebär att jag sitter på en naturlig strypning efter 5600 varv där originalventilerna chokear. Jag har inte heller tänkt gå upp så mycket i laddtryck då botten kommer ge med sig. Ca 300 hk är väl tanken :)

Turbon jag valt är en TD05H-18G från Kinugawa som bygger tryck tidigt. Räknar med fullt ladd mellan 2300-2500 varv (vilket stämmer med verkligheten som jag kört bilen i sommar). Dvs litet avgashus och stor kompressor

Mitt mål är alltså inte jättestora siffror utan snabbt spool och en botten/mellanregister-stark maskin som svarar omgående och inte brinner upp ;) Det känns som att mycket av den här diskussionen kretsar om att få ut mest effekt och det är därför jag är nyfiken på vad ni har att säga om det här :)

Runt grenröret har jag funderat mycket och den tanken jag är inne på just nu är att bygga ett låg-volymsgrenrör där portarna går direkt rakt ut till 4 st wastegates som i sin egen tur går ihop till ett extraktorrör och sedan ett eget avgassystem. Röret till turbinen kommer ligga ovanför och inte i "perfekt flödesriktning". Tanken me detta är att bygga ladd tidigt och sedan minska förlusterna från det lilla avgashuset så mycket som möjligt. En annan fördel är att som det ser ut i bilen så gör detta det mycket enklare att rymma allt än ett extraktor-till-turbin-rör

Är jag helt ute och cyklar eller är jag något vettigt på spåren?

Re: Grenrörsdesign

Postat: lör feb 15, 2014 4:40 pm
av Erland Cox
Jag tror det funkar bra.
Jag har själv kört med portad integrerad wastegate när avgashuset varit för litet med gott resultat.

Erland

Re: Grenrörsdesign

Postat: mån feb 17, 2014 7:31 am
av erki87
Hej hej!

Här är mitt grenrör:

Bild

Bild


Bild


Jag kör med dubbla rör upp till samma 46mm wastegate med en 3mm tjock rostfri plåtbit som skiljevägg.

JAg byggde så det passade bra i bilen. Försökte att inte ha alltför snäva böjar någonstans och göra det så flödesvänligt som möjligt.

Turbon är en hx40 och allt detta sitter på en escort cosworth.

Portad (putsad?) topp
grp A topp packning
arp topp bult
Original kammar tror jag
Dubbla fjädrar
Hart plenum
Äkta RS500 intercooler
Riktigt byggt och fint grenrör pulsdelat och separat avskild wastegate rör
Precision 46mm wastegate
Holset hx40 14# avgashus.
3" avgassystem hela vägen
2200cc spridare
nira i3+
E85

Försöker sikta på 500hk på hjulen. Vad tror ni?

mvh Eric