Sida 11 av 22

Re: Volvo 242 Csb v8

Postat: fre aug 22, 2014 9:26 am
av Stifler
Har inte gjort just nå i garaget sen semestern. Ligger borta på jobb just nu så tiden finns inte...
men ivern att fortsätta börjar vara gode hög nu! :hihi:

Det jag har gjort iaf. är att ta instrumentbrädan från en av mina donator bilar
Bild

Fynd bilen som jag hittade, när jag hade börjat fundera på hur jag ska ha inredningen... slängde ju bort allt från -75 då det var ljusblått :thumbdown: säljer delar från den om nån är sugen, inget från karossen dock! bara pma vid intresse

Har satt dit brädan i mitt bygge och det kommer att bli som på bilden ungefär. Ska göra instrument panelen, dörrsidor och mittkonsolen i svart skyltaluminium. Blir ju Autometer Ultra-lite mätare, Quicksilver spak (syns på bild), lite indikerings lampor och vippbrytare på det sen :lol:
Bild

Ska skruva ihop den oxå. och passa in allt ordenligt innan lackering, men stötte på lite patrull... :evil: har ju bytt dörrlås till nyare, har haft en känsla att nått inte stämde och nu har jag listat ut vad.

B-stolpen på -75 och nyare är olika
-75
Bild

-83
Bild

Som synes är det ca 10mm skillnad på hur djupt i stolpen den är monterat. Gick inte att få till dörrspringan som jag vill ha den. Ska bygga in bygeln i stolpen, så det är snart löst.

Bild

Har mätt lite för kylet och funderar på att dra iväg en beställning över plurret på delar.

Re: Volvo 242 Csb v8

Postat: fre aug 22, 2014 1:43 pm
av Tegheim
Stifler skrev: Köpte gängan från Rallyshop, kapade av och svarvade brickor
Vad var det för fjädrar du använde till detta? Längd och hårdhet.
Är ju en ganska smidig sänkning och blir ju bättre än att kapa original fjäder.

Re: Volvo 242 Csb v8

Postat: fre aug 22, 2014 2:04 pm
av Stifler
Tegheim skrev:
Stifler skrev: Köpte gängan från Rallyshop, kapade av och svarvade brickor
Vad var det för fjädrar du använde till detta? Längd och hårdhet.
Är ju en ganska smidig sänkning och blir ju bättre än att kapa original fjäder.
Fjädrarna är 8tum långa och har 400lbs i hårdhet. Har inte räknat nått på det.
Tänkte utgå från det och testa såsmåningom.
Jo det blir som bättre, det jag vill och ska göra om, är övre sätet med längre styrning för fjädern bara.

Re: Volvo 242 Csb v8

Postat: ons sep 10, 2014 11:35 am
av Mikael D
UPP! Väntar ivrigt på fortsättning.

MVH
Micke

Re: Volvo 242 Csb v8

Postat: lör sep 13, 2014 12:26 pm
av Stifler
Mikael D skrev:UPP! Väntar ivrigt på fortsättning.

MVH
Micke
Det kommer... ska bara hinna göra lite mer, så blir det en uppdatering :lol:

Re: Volvo 242 Csb v8

Postat: sön sep 21, 2014 10:26 am
av Stifler
Har nu gjort färdigt b- stolparna. Blev en fördjupning för låsbygeln, istället för att göra om hela stolpen vilket hade inneburit betydligt mer jobb

Urkapat
Bild

Gamla plåtarna där det syns att jag bytt till nyare lås
Bild

Bild

Bild

Färdiga resultatet
Bild

Bild

Så nu äntligen fick jag till dörrspringorna som dom ska vara. Har även monterat och passat in framskärmarna, huv och koffertluckan. Så nu börjar allt vara i sin ordning... ska ta och skruva isär den nu och lackera färdigt allt, förutom utsidan som jag tänker göra sist av allt i ett svep. Kommer bli roligt att lyfta i motor, låda och montera dit allt runtom kring.

Färdig ihop passad
Bild

Jeo, oxå har jag gjort tankband i rostfritt!
Bild

Re: Volvo 242 Csb v8

Postat: sön sep 21, 2014 12:04 pm
av Robert Markström
Visst hade du köpt nya framskärmar? Isf slipa bort den svarta skitfärgen innan du lägger epoxi över bilen.

Man ska helst inte lacka över den där färgen. när du slipar bort den kommer du märka varför, sitter knappt
fast på plåten :)

//Robban

Re: Volvo 242 Csb v8

Postat: tis sep 23, 2014 4:50 pm
av Stifler
Robert Markström skrev:Visst hade du köpt nya framskärmar? Isf slipa bort den svarta skitfärgen innan du lägger epoxi över bilen.

Man ska helst inte lacka över den där färgen. när du slipar bort den kommer du märka varför, sitter knappt
fast på plåten :)

//Robban
Jo dom är nya :) har oxå hört att man bör slipa bort den. Så planen är att göra det, sen funderar jag på att köra bakskärmarna och iaf. förardörren plåtren innan lack för att vara på den säkra sidan :)

Re: Volvo 242 Csb v8

Postat: tis sep 23, 2014 6:49 pm
av Robert Markström
Om du inte ser några synliga rostangrepp eller myrgångar/sprinrost under lacken hade jag haft den kvar. Beror
ju på hur skicket var från början. Originallacken är alltid den bästa grunden.

Ska du då slipa den plåtren var djuriskt nog med att tvätta plåten ren innan du lägger epoxin över,
minsta fingeravtryck (Salt & fett) gör att det börjar rosta. Jag talar av egen erfarenhet :doh:

Ska passa på att fråga, vart lämnade du dina länkarmar mm & fick det förzinkat? Nöjd med
ytfinishen på det?

///Robban

Re: Volvo 242 Csb v8

Postat: ons sep 24, 2014 8:57 pm
av mackan_
Stiligt bygge, ge oss meeer!

Undar med över förzinkningen. Är det dyrt?

Re: Volvo 242 Csb v8

Postat: tor sep 25, 2014 9:35 pm
av Stifler
Robert Markström skrev:Om du inte ser några synliga rostangrepp eller myrgångar/sprinrost under lacken hade jag haft den kvar. Beror
ju på hur skicket var från början. Originallacken är alltid den bästa grunden.

Ska du då slipa den plåtren var djuriskt nog med att tvätta plåten ren innan du lägger epoxin över,
minsta fingeravtryck (Salt & fett) gör att det börjar rosta. Jag talar av egen erfarenhet :doh:

Ska passa på att fråga, vart lämnade du dina länkarmar mm & fick det förzinkat? Nöjd med
ytfinishen på det?

///Robban
Är lite osäker på just förardörren hur den har sett ut, är och var fläckvis spacklad av förra ägaren.
Så det är därför jag funderar på att köra den plåtren. Sen bakskärmarna är blästrade i nederkant och fick sig lite stryk. Och grunden som är lagd där, är endast för att det inte ska börja rosta tillsvidare. Men som du säger tror jag oxå originallacken funkar bra under om den är fräsch och att det bara är onödigt att slipa plåtrent :)

Gulförzinkningen gjorde Danod i Robertsfors åt mig. Riktigt billigt och bra, allt på mitt bygge kostade 1100kr + frakt. Finishen är lite lite olika det som blev bäst är järnet som var antingen helt nytt och blankt eller svarvat, men även det som var blästrat eller orört före blev helt okey.

Re: Volvo 242 Csb v8

Postat: lör okt 04, 2014 10:16 am
av Stifler
Har nu tagit isär bilen och igår var jag och lämnade dörrar, frontplåtarna, koffert och huv på blästring. Ska låta dom gå över där det finns rost. Var även tillbaka med växellådan till han som jag köpt den av, han ska bara kolla så att den funkar som den ska, innan jag betalar han. Så nu börjar det närma sig att lyfta i motor låda och börja dra el och bränsle.

Har även valsat framskärmarna mer nu, efter att ha köpt en ordentlig valsare.
Bilden är före valsning
Bild

En sista bild
Bild

Har gjort färdigt avgassystemet med krökar som avslut
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Drog nått varv med värmefärg, har inga höga förhoppningar att det ska hålla, men vill inte ha ett rostigt system...
Bild

Jeo, bytte ut mina muttrar mot riktiga distanser i alu
Bild

Bild

Bild

Sen har jag ställt in framändan lite grovt med så mycket camber det gick, utan att ha förlängt nedre bärarmarna. Ser ut att bli ganska neutral i den höjden jag har tänkt köra.
Bild

Bild

Bild

Re: Volvo 242 Csb v8

Postat: tor okt 09, 2014 1:45 pm
av Stifler
Var och hämtade lite blästrade grejer idag
Bild

Re: Volvo 242 Csb v8

Postat: mån okt 13, 2014 12:17 pm
av Stifler
Har nu bestämt att byta fälgar. Ska köra nått mer ovanligt och bredare än Mk18. Sen funderar jag på gå ner till 17" för att det ska se mer passande ut mot karossen. Provade mina 19" från bruksbilen, men jag tycker det blir för stort på en 240.

9,5"x19" med 265/30-19"
Bild

Har 30mm frigång utåt och 15-20mm innåt med dom :thumbright:
Bild

Bild

Re: Volvo 242 Csb v8

Postat: mån okt 13, 2014 8:13 pm
av Filaren
Fint bygge :thumbright:
17" passar bättre på 240.