Sida 11 av 30

Re: Audi S1 Gtr

Postat: ons jan 29, 2014 3:36 pm
av ErikFloren
Bild på motorn med 10° lutning.. precis så startmotorn får plats går inte luta motorn mer på grund av den
Bild

Re: Audi S1 Gtr

Postat: tor jan 30, 2014 11:54 pm
av Lillen
Ser ju som "köft gjort" ut de där.
Kör på det! :thumbright:

Re: Audi S1 Gtr

Postat: fre jan 31, 2014 1:20 pm
av Cassius
Toni skrev: Helt rätt.
Återvinning!
Recycling!
Rädd om naturresurserna!
Fatta det, alla näbbstövlar o palestinaschalar!
Vi "bilnördar" tar vårt ansvar mot Moder Jord, sådeså.
Väl talat! :thumbright:


Ang bromseriet. Det finns som sagt rätt smidiga servon, elservon och allt möjligt man kan kika på. Det finns dock en väg till! Skippa servot! Väljer du rätt huvudcylinder blir det inte särskilt mer tungtrampat, eller så kör du med separata huvudcylindrar för axlarna, då kan du också välja storlek på cylindrarna för att få en mer lätt eller tungtrampad pedal. Du får också fördelen att kunna justera bromsverkan mellan fram och bakaxel, något som kanske kan vara klokt med tanke på att du ändrat så pass mycket i chassiet (upphängningar, kortad hjulbas, andra bromsar)

Kör själv med trasig servoburk i min sommarbil, en Opel Manta -71. Är man förbannad är det inte svårt att få den till att låsa upp däcken, 30mm bredare och mjukare gummi än std till trots samt original bromsar :)

Re: Audi S1 Gtr

Postat: fre jan 31, 2014 2:56 pm
av ErikFloren
Lillen...japp jag kör på det :thumbright:

Cassius ...nu när jag lutat motorn så är inte servot i vägen för något längre
Angående bromsvärkan fram och bak. Kan man väll ta en reglerbar strypventil och strypa flödet till bakbromsarna
Typ som en lastavkännande ventil gör...(tror den heter så)

Re: Audi S1 Gtr

Postat: fre jan 31, 2014 3:21 pm
av Cassius
Går absolut göra så, dock är ju en väl avvägd balans mellan kolvytan i bromsoken fram/bak och huvudcylinderns storlek helt klart att föredra! ;) (alternativt då som jag sa bromsvåg med separata cylindrar)

För att kunna göra den avvägningen behöver du dock veta bilens vikt, fördelningen av vikten samt utväxlingen på bromspedalen. Och det är kanske saker som är svåra att bedöma i nuläget? :) Sen förstår jag om du inte vill hålla på å byta ut delar redan nu då dom som sitter där säkerligen fungerar! Ett sånt här "problem" är ju normalt något man tar när bilen går köra, bara tråkigt om man måste in och bygga om en massa i onödan efter bilen t ex är lackerad.. :)

Re: Audi S1 Gtr

Postat: fre jan 31, 2014 8:07 pm
av ErikFloren
Jag tror att det kommer funka med bromsarna. Och gör det inte det så får det bli en strypventil..eller minde bak bromsok. men som du skrev det får man ta tag i när bilen är körbar och kan se hur den uppför sig
är helt med på ditt tänk med diametrar på cylinder och kolvar

Re: Audi S1 Gtr

Postat: lör feb 01, 2014 4:48 pm
av Johan_P
Du kan ju även ta bromsbomben från audi 200/100t och montera då får du ju hydraulisk bromservo och knappt ingen plats alls. Går på styrservo pumpen. Det sitter standard i 100/200 turbo. 87-88. Bara en tanke. Monterade det i min audi gt quattro. Blir riktigt bra annars :thumbright:

Skickar med en bild så ser du hur de ser ut. :lol:
Bild

Re: Audi S1 Gtr

Postat: sön feb 02, 2014 9:54 am
av ErikFloren
Tack för bilden johan...audi gt= :thumbright:

Re: Audi S1 Gtr

Postat: mån feb 03, 2014 9:09 am
av j björk
Sådan där äcklig hydralservo sitter väl på alla gamla audi 100 med 5:a?
Eller är det något speciellt med de från turbosarna?

Erik, fränt bygge :thumbright:

Re: Audi S1 Gtr

Postat: mån feb 03, 2014 4:05 pm
av Robert Markström
Det sitter hydraulservo i morsans 91a. en 100 C3 kaross med 2.3 5an & meksprut. satt väl i de flesta äldre med 5an iaf? Pumparna är
ju rätt otympliga & brukar pissa olja från en täckplugg som vi bytt säkert 10 gånger de sista 15K milen. Men lite plats tar den ja!

//Robabn

Re: Audi S1 Gtr

Postat: tis feb 04, 2014 2:47 pm
av j björk
Ja, och så den där "bomben" nere på rambenet som blev fel på så bromsen blev svampig och lampan blinkade om jag inte minns fel. .
Nej, bättre att strunta i servo.

Re: Audi S1 Gtr

Postat: tor feb 06, 2014 7:40 am
av ErikFloren
Var ut och svetsa o slipa lite i garaget
Bild

Bild

Bild

Bild

Här ser ni hur mycket det skiljer i bredd på c-stolpen
Bild

Började på med andra c-stolpen med
Bild

Re: Audi S1 Gtr

Postat: tor feb 06, 2014 7:42 am
av ErikFloren
Har även ringt och beställt ny bur passande nya audi 80 taket....av guss störtbågar

Re: Audi S1 Gtr

Postat: fre feb 07, 2014 7:11 am
av ErikFloren
Nu är båda c-stolparna klara...

Bild

Bild

Bild

Har även börjat att kapa ur gamla buren.....
Bild

Re: Audi S1 Gtr

Postat: lör feb 15, 2014 12:06 am
av Tobbe88
redan tröttnat??? komigen nu jobba jobba!! :thumbright: