Peter Högdahls 2002turbo (Nya bilder)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

Tror du missförstår, det Mattias menar är att blecken är felkonstruerade för den här typen av användning och inte tål höga vridmoment på grund av att de är riktade från ytterkåpan och in mot centrum. I vanliga fall är de placerade så att de "slits" åt samma håll som belastningen (jämns med rotationsriktningen) för att få krafter endast i en riktning.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

been here done this ;)

Men utan sprängskydd... gick bra ändå, men det regnade grejer runt fötterna.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (koppling sprängd)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag va och åkte en sväng med peter för några dar sen på 1.8bar, gick väldigt fint kändes det som :thumbright: prata med peter i går och han hadde nu höjt trycket till 2.1bar (98 oktan 8) )
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)

Inlägg av abris »

Nu vill vi se en bromsning hos Robban inom en snar framtid !!....är detta begrips ? :hihi: :hihi:

//Abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det vore kul att få en siffra, men vi i sävar är så snåla :) men annars blir det bromsning och exprimerande i vinter i vår bänk (peter är en av de som jobbat många timmar med den) i lungn och ro. hoppas att det kan bli nån repa på strippen för peter i år också än om det inte är nån dragrace bil.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)

Inlägg av bmw02touring »

Hörde rykten om att gratisbromsning var erbjuden? Bara slå till i så fall. :revs:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)

Inlägg av robban »

Jens, vänta nu... :) 7.50 bur och tillbehör för de, kardanringar, sprängskydd huvudbrytare, moddad bakvagn för 11.5" street, cykelpumpsdämpare fram etc den är knappast mindre ämnad för dragrace än någon annan bmw turbo haha :)

Se till att övertala peter att byta tändstift och köra i piteå så jag har nån tid att jaga sedan !
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)

Inlägg av Jens Gustavsson »

bmw02touring skrev:Hörde rykten om att gratisbromsning var erbjuden? Bara slå till i så fall. :revs:

det va nog före robban fick fullt upp och börja känna hur det va att va egenföretagare? :)
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)

Inlägg av Jonas Ohlsson »

gratisbromsningen erbjöds väl förra helgen?
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är mer än vad jag har hört?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av mattias »

Peter vred på kammen lite och det kändes som rätt, men vid 1.5 bar och 6000 varv gick en kolvbult av. Materialfel ser det ut som.

Bild

Bild

Bild

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av robban »

Jag har fina JE kolvar till salu Peter :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av larsat »

Tråkigt med ras :( vevstaken ser ut att ha klarat sig skapligt konstigt nog?
Bjale här på forumet körde av en B23ET kolvbult också, kanske är endel orginallkolvbultar som är i varierande kvalitet från fabrik?
Hört att man kan göra nå test av vevaxlar för att upptäcka sprickor/fel i materialet, kan man göra nå liknande med kolvbultar tro?
Lite tjockare härdade kolvbultar blir ju lite dyrt att tillverka om man ska köra orginalkolvar...
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av robban »

Bubbla kolvbulten är svag och konstruktionen av vw kolvarna gör den svagare så den dör av utmattning. Ras är alltid sjukt tråkigt, men toppen ser ut att gå att rädda. Hur gick det med vippan och ventilstyrningarna? Bara byta stake rikta veven, sätta i riktiga kolvar och komma igen :thumbright:
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Jimmen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: ons sep 20, 2006 6:56 pm
Ort: Visby

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av Jimmen »

robban skrev: Bara byta stake rikta veven, sätta i riktiga kolvar och komma igen
Så du tror att blocket går att rädda :hihi:
Skriv svar