Peter Högdahls 2002turbo (Nya bilder)
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
Tror du missförstår, det Mattias menar är att blecken är felkonstruerade för den här typen av användning och inte tål höga vridmoment på grund av att de är riktade från ytterkåpan och in mot centrum. I vanliga fall är de placerade så att de "slits" åt samma håll som belastningen (jämns med rotationsriktningen) för att få krafter endast i en riktning.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Peter Högdahls 2002turbo (koppling sprängd)
jag va och åkte en sväng med peter för några dar sen på 1.8bar, gick väldigt fint kändes det som
prata med peter i går och han hadde nu höjt trycket till 2.1bar (98 oktan
)


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)
Nu vill vi se en bromsning hos Robban inom en snar framtid !!....är detta begrips ?
//Abris


//Abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)
det vore kul att få en siffra, men vi i sävar är så snåla
men annars blir det bromsning och exprimerande i vinter i vår bänk (peter är en av de som jobbat många timmar med den) i lungn och ro. hoppas att det kan bli nån repa på strippen för peter i år också än om det inte är nån dragrace bil.

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)
Hörde rykten om att gratisbromsning var erbjuden? Bara slå till i så fall. 

Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)
Jens, vänta nu...
7.50 bur och tillbehör för de, kardanringar, sprängskydd huvudbrytare, moddad bakvagn för 11.5" street, cykelpumpsdämpare fram etc den är knappast mindre ämnad för dragrace än någon annan bmw turbo haha 
Se till att övertala peter att byta tändstift och köra i piteå så jag har nån tid att jaga sedan !


Se till att övertala peter att byta tändstift och köra i piteå så jag har nån tid att jaga sedan !
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)
bmw02touring skrev:Hörde rykten om att gratisbromsning var erbjuden? Bara slå till i så fall.
det va nog före robban fick fullt upp och börja känna hur det va att va egenföretagare?

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)
det är mer än vad jag har hört?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
Peter vred på kammen lite och det kändes som rätt, men vid 1.5 bar och 6000 varv gick en kolvbult av. Materialfel ser det ut som.








Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
Jag har fina JE kolvar till salu Peter 

- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
Tråkigt med ras
vevstaken ser ut att ha klarat sig skapligt konstigt nog?
Bjale här på forumet körde av en B23ET kolvbult också, kanske är endel orginallkolvbultar som är i varierande kvalitet från fabrik?
Hört att man kan göra nå test av vevaxlar för att upptäcka sprickor/fel i materialet, kan man göra nå liknande med kolvbultar tro?
Lite tjockare härdade kolvbultar blir ju lite dyrt att tillverka om man ska köra orginalkolvar...

Bjale här på forumet körde av en B23ET kolvbult också, kanske är endel orginallkolvbultar som är i varierande kvalitet från fabrik?
Hört att man kan göra nå test av vevaxlar för att upptäcka sprickor/fel i materialet, kan man göra nå liknande med kolvbultar tro?
Lite tjockare härdade kolvbultar blir ju lite dyrt att tillverka om man ska köra orginalkolvar...
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
Bubbla kolvbulten är svag och konstruktionen av vw kolvarna gör den svagare så den dör av utmattning. Ras är alltid sjukt tråkigt, men toppen ser ut att gå att rädda. Hur gick det med vippan och ventilstyrningarna? Bara byta stake rikta veven, sätta i riktiga kolvar och komma igen 

- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
Så du tror att blocket går att räddarobban skrev: Bara byta stake rikta veven, sätta i riktiga kolvar och komma igen
