Sida 11 av 14

Postat: tor sep 02, 2010 8:36 am
av Erik Sandström
Tror du missförstår, det Mattias menar är att blecken är felkonstruerade för den här typen av användning och inte tål höga vridmoment på grund av att de är riktade från ytterkåpan och in mot centrum. I vanliga fall är de placerade så att de "slits" åt samma håll som belastningen (jämns med rotationsriktningen) för att få krafter endast i en riktning.

Postat: tor sep 02, 2010 9:20 am
av Kadett4wd
been here done this ;)

Men utan sprängskydd... gick bra ändå, men det regnade grejer runt fötterna.

Re: Peter Högdahls 2002turbo (koppling sprängd)

Postat: ons maj 25, 2011 9:11 am
av Jens Gustavsson
jag va och åkte en sväng med peter för några dar sen på 1.8bar, gick väldigt fint kändes det som :thumbright: prata med peter i går och han hadde nu höjt trycket till 2.1bar (98 oktan 8) )

Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)

Postat: ons maj 25, 2011 9:16 am
av abris
Nu vill vi se en bromsning hos Robban inom en snar framtid !!....är detta begrips ? :hihi: :hihi:

//Abris

Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)

Postat: ons maj 25, 2011 1:24 pm
av Jens Gustavsson
det vore kul att få en siffra, men vi i sävar är så snåla :) men annars blir det bromsning och exprimerande i vinter i vår bänk (peter är en av de som jobbat många timmar med den) i lungn och ro. hoppas att det kan bli nån repa på strippen för peter i år också än om det inte är nån dragrace bil.

Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)

Postat: ons maj 25, 2011 2:41 pm
av bmw02touring
Hörde rykten om att gratisbromsning var erbjuden? Bara slå till i så fall. :revs:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)

Postat: ons maj 25, 2011 4:48 pm
av robban
Jens, vänta nu... :) 7.50 bur och tillbehör för de, kardanringar, sprängskydd huvudbrytare, moddad bakvagn för 11.5" street, cykelpumpsdämpare fram etc den är knappast mindre ämnad för dragrace än någon annan bmw turbo haha :)

Se till att övertala peter att byta tändstift och köra i piteå så jag har nån tid att jaga sedan !

Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)

Postat: ons maj 25, 2011 5:19 pm
av Jens Gustavsson
bmw02touring skrev:Hörde rykten om att gratisbromsning var erbjuden? Bara slå till i så fall. :revs:

det va nog före robban fick fullt upp och börja känna hur det va att va egenföretagare? :)

Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)

Postat: ons maj 25, 2011 7:29 pm
av Jonas Ohlsson
gratisbromsningen erbjöds väl förra helgen?

Re: Peter Högdahls 2002turbo (2.1 bar/98oktan)

Postat: ons maj 25, 2011 7:59 pm
av Jens Gustavsson
det är mer än vad jag har hört?

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Postat: sön jul 24, 2011 8:53 pm
av mattias
Peter vred på kammen lite och det kändes som rätt, men vid 1.5 bar och 6000 varv gick en kolvbult av. Materialfel ser det ut som.

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Postat: sön jul 24, 2011 8:58 pm
av robban
Jag har fina JE kolvar till salu Peter :)

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Postat: sön jul 24, 2011 11:23 pm
av larsat
Tråkigt med ras :( vevstaken ser ut att ha klarat sig skapligt konstigt nog?
Bjale här på forumet körde av en B23ET kolvbult också, kanske är endel orginallkolvbultar som är i varierande kvalitet från fabrik?
Hört att man kan göra nå test av vevaxlar för att upptäcka sprickor/fel i materialet, kan man göra nå liknande med kolvbultar tro?
Lite tjockare härdade kolvbultar blir ju lite dyrt att tillverka om man ska köra orginalkolvar...

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Postat: sön jul 24, 2011 11:37 pm
av robban
Bubbla kolvbulten är svag och konstruktionen av vw kolvarna gör den svagare så den dör av utmattning. Ras är alltid sjukt tråkigt, men toppen ser ut att gå att rädda. Hur gick det med vippan och ventilstyrningarna? Bara byta stake rikta veven, sätta i riktiga kolvar och komma igen :thumbright:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Postat: mån jul 25, 2011 7:28 am
av Jimmen
robban skrev: Bara byta stake rikta veven, sätta i riktiga kolvar och komma igen
Så du tror att blocket går att rädda :hihi: