Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b

Inlägg av Kadett4wd »

Ja... vad var det jag sade?(om jula grunkan) :)
0.91 stämmer nog riktigt bra.
Det var det där med varitioner i tryck och fukt som gör det mer komplicerat.
22-25hk var uppmätt prestanda enligt olika grunkor.
Och det blir 0.93 i mitt fall.
Och jag pratar om hjulhk, motorns hk har jag ingen aning om.

Och man får ju göra lite avrundning om det är tillåtet då mätgrunkorna var två olika appar och en gtech pro.

Jag anser iaf jag är PÅ hockeyplanen med de siffrorna. :)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland jag skulle säga att ja luft densiteten är direkt proportionell mot kelvin skalan men sen är effekten inte proportionell mot tempraturen över hela skalan. den ändras vid vissa tempraturer utanför det normala.

om vi går till ytterligheter.....

jag har sett weber sug motorer gå väldigt dåligt vid -25 grader insugs temp även efter ombestyckning från 205 huvudmunstycke till 230 för att nå rätt lamda och andra gånger så har jag sett motorer som har hög insugs temp (varmt motorrum på sommaren) inte tåla nå tändning alls vid 60 grader insugs temp och därigenom tappat väldigt mycket mer än vad luft denciteten gör av sig.

det jag vill säga är att det är klurigare i verkligheten än i teorins värd.

se bara på turbomotorerna som användes i F1 87-88 de hade variablel insugs temp på olika laddtryck och belastningar för att få bästa förbräning. sen se bara på en vanlig bruks bil den har kontrolerad insugs temp.

tar man en motor med låg kompa och alkohol bränslen så blir det bara några få hk bättre även på full gas då man går från 40 graders insugs temp till 10 grader. då det igentligen borde bli betydligt mycket mer men förbräningen och luft/bränsle blandningen blir sämmre. skulle tro att mer fin bränsle dimma och mera insprutnings tryck skulle hjälpa lite men jag tror man kan säga att det lönar sig dåligt med extrema vatten kylda ladd kylare med metanol och etanol på många motorer. se på många rekord motorer de har 250 grader ut ur turbon utan laddkylare och de kör fortare på grund av lägre vikt på bilen och enklare bättre race bil.

tilbaka till bromsningarna nu!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b

Inlägg av Pacman »

Ang Formel1-motorerna på 80-talet så var mängden bränsle man hade att tillgå under ett lopp begränsad. Man styrde därför upp lufttempen för att få ner förbrukningen under de delar av loppet som man inte behövde ta ut max effekt.
Optimering men inte mot effekt utan effektivitet.

Sen är det säkert så med att när man ligger på så höga laddtryck som ni gör och sprutar in sådana mängder etanol så atomiseras säkert inte bränslet lika bra i kall luft som varm. Med varmare luft atomiseras det bättre och ger lite mer effekt lagom för att kompensera för densitetsförlusten.
En avvikelse maskerar en annan :wink:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo menade så men skriver dåligt. gällande F1 under 2 bar så ville de ha varmare sen över kallare luft för de sista hk så kylde de max :thumbright:

jo två saker, en ger lägre effekt och en bättre så totalen blir i mitt fall bara lite bättre och i dragrace skiter man i soppa förbrukningen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b

Inlägg av Jens Gustavsson »

prov mappade lite med nya spridarna men lite jobb kvar innan det är dax för max tryck. generator remen vände sig nu och sen vart soppa flödet inte så mycket högre? vart nå knas med soppa trycket? kollar vidare senare i morgon om jag hittar en ny rem. generatorn får jobba hårt , remarna också. ska montera dubbel rem nu.

mvh jens
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b

Inlägg av Pacman »

Är KLs ombyggnadssats för multi-V rem att förorda i sådana här byggen där allt belastas hårt? Borde klara krafterna lite bättre tycker man.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har sett att multiribremmen (på volvo) vänt sig också ute på tävlingar.
Tror det kan vara idé att kombinera den med ett fjädrande hjul på slacksidan.
Samt hålla ned diam på remhjulet på vevaxeln.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b

Inlägg av Tommy Luhr »

Sista pullet jag gjorde med så vände sig remmen och hoppade av. Fick inga vidare känslor när jag såg att den låg och studsade runt kamremmen.
Byt den, jag har kört minst 100 pull med 8000 rpm
Det funkade iaf till det:)

Bra att du inte har mer bränsle, det gillar jag :P
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b

Inlägg av Jens Gustavsson »

det va en kombination av remmen som vände sig och ctech laddarn som slog av som gjorde att spridaren gick på 100% duty. (fick 3.5 bar grundtryck nu från 2.5 på full effekt tidigare)

vände på remen än fast jag viste att den va trasig för att köra ett pull till med full laddning nu och då gick den på lamda 0.77 och den backa av max till 88% duty så nu fins det mer soppa tommy så du behöver inte va lugn :lol:

vart 777hk då på 2.45 bar.

före max effekten vart det 770hk vid 2.41bar korigerat och det är ca 226hk :thumbright:

20 grader i dyno rummet.

ska tuna till lite små grejor i morgon och skaffa mer E85 soppa. har eladat upp +150 liter nu på ett par veckor!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 777hk 2.44b

Inlägg av Kadett4wd »

Ge oss ett swishnummer så kastar vi nog upp en slant till soppa.
båda två ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 777hk 2.44b

Inlägg av Tommy Luhr »

Håller på att plocka ner min motor nu, men saknar redan att dyna fram effekt i kriget.
Skall dock vända på steken och dokumentera vad det egentligen gjort med maskinen.
Kan vara kul det med.
Tråkigt att du har så mycket soppa till övers ;)

Dra till med ett riktigt jävla pull nu:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 777hk 2.44b

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi får göra detta till en årlig jul tradition tommy, martin (och gärna flera)! sätt en elak volvo 8v i dynon och gasa och ha kul!

då allt känns rätt blir det mera laddtryck! men inte före.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 834hk 2.68b

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag och conny körde några pull nu med mera tryck och vi fick först 791hk så vi hadde paserat tommy sen tunade vi lite till och då kom vi upp i 834hk vid 7800rpm och 2.68bar.

men en rem jäkel vände sig ändå så vi avbryter där nu i dag.

mvh jens
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 834hk 2.68b

Inlägg av Sten »

Men grymt bra effekt 8) !
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 834hk 2.68b

Inlägg av Jens Gustavsson »

tack. lite mer data......

lamda target 0.79

ca 23 grader tändning.

12 grader insugs rörs luft.

21 grader i rummet.

ca 1.6 bar avgas tryck.

det är inte så mycket tryck i luften i dag så jag tror den okorigerade hk var 814hk.
Skriv svar