Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Postat: ons feb 26, 2020 8:26 pm
Småsaker som händer i garaget, vi börjar med 528an.
528ans slutväxel har läckt olja, dels rakt igenom det väldigt rostiga gjutjärns huset, men även vid höger drivaxel.
Som ni ser vart även alukåpan kass.
Innan jag köpte denna bilen stod den parkerad på gräs i över 1år, vilket gjorde riktigt illa vid underrede och chassi komponenter.
Jag hade lite andra slutväxlar liggande, men inget passade "rakt på"
Så det blev en hybrid variant, lite modifierad.
635ans original klump, nu då med 3,23 i slutväxel istället för 528ans 3,46
Bakkåpan, vart från en e34 Touring, men jag fick montera en extra höjnings adapter, för att det skulle passa.
Finns ju billiga kåpor och köpa på eBay, men delarna i skrotlådan är ju gratis, och har snabb leveranstid.
Hade ut medbringarna och kände lite på axeltätningarna, dom vart ganska mjuka, håller tummarna på att de är täta.
Har inte kört något med denna slutväxeln, och vill inte stoppa i tätningar innan jag vet att den är schysst.
Passade även på att gå igenom drivaxlarna, jag hade 8 knutar hemma, och monterade ihop det bästa delarna jag kunde plocka ut.
Fanken vet vad gummina till damaskerna är gjort av, även om dom är ifrån 1982 eller 1986 vart dom mjuka å fina
Sen har jag även bytt växellåds oljan, hällar här i en tratt med slang ner till lådan. (smidig metod, om man gillar att torka olja på golvet...)
På EBay har jag letat Dimljus också, men delarna är svåra att hitta komplett. (Om det inte ska kosta 5000:- eller mer)
Så det blev en armatur som är väldigt lik, och lite egna fästen.
Hade tur och hittade en gammal värmestol knapp, som med sidavbitare och sprayburk gick att konvertera till dimljus.
Hjullagren bak är också bytta, trots att dem var nya glappade dom som tusan, Topran är inte ett fabrikat att rekommendera.
Nu sitter det SKF lager istället, tog inga bilder, men det kanske kommer en liten film på det senare.
528ans slutväxel har läckt olja, dels rakt igenom det väldigt rostiga gjutjärns huset, men även vid höger drivaxel.
Som ni ser vart även alukåpan kass.
Innan jag köpte denna bilen stod den parkerad på gräs i över 1år, vilket gjorde riktigt illa vid underrede och chassi komponenter.
Jag hade lite andra slutväxlar liggande, men inget passade "rakt på"
Så det blev en hybrid variant, lite modifierad.
635ans original klump, nu då med 3,23 i slutväxel istället för 528ans 3,46
Bakkåpan, vart från en e34 Touring, men jag fick montera en extra höjnings adapter, för att det skulle passa.
Finns ju billiga kåpor och köpa på eBay, men delarna i skrotlådan är ju gratis, och har snabb leveranstid.
Hade ut medbringarna och kände lite på axeltätningarna, dom vart ganska mjuka, håller tummarna på att de är täta.
Har inte kört något med denna slutväxeln, och vill inte stoppa i tätningar innan jag vet att den är schysst.
Passade även på att gå igenom drivaxlarna, jag hade 8 knutar hemma, och monterade ihop det bästa delarna jag kunde plocka ut.
Fanken vet vad gummina till damaskerna är gjort av, även om dom är ifrån 1982 eller 1986 vart dom mjuka å fina
Sen har jag även bytt växellåds oljan, hällar här i en tratt med slang ner till lådan. (smidig metod, om man gillar att torka olja på golvet...)
På EBay har jag letat Dimljus också, men delarna är svåra att hitta komplett. (Om det inte ska kosta 5000:- eller mer)
Så det blev en armatur som är väldigt lik, och lite egna fästen.
Hade tur och hittade en gammal värmestol knapp, som med sidavbitare och sprayburk gick att konvertera till dimljus.
Hjullagren bak är också bytta, trots att dem var nya glappade dom som tusan, Topran är inte ett fabrikat att rekommendera.
Nu sitter det SKF lager istället, tog inga bilder, men det kanske kommer en liten film på det senare.