Sida 107 av 123

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: ons feb 26, 2020 8:26 pm
av Daniel-635
Småsaker som händer i garaget, vi börjar med 528an.

528ans slutväxel har läckt olja, dels rakt igenom det väldigt rostiga gjutjärns huset, men även vid höger drivaxel.
Som ni ser vart även alukåpan kass.
Innan jag köpte denna bilen stod den parkerad på gräs i över 1år, vilket gjorde riktigt illa vid underrede och chassi komponenter.

Bild

Jag hade lite andra slutväxlar liggande, men inget passade "rakt på"
Så det blev en hybrid variant, lite modifierad.
635ans original klump, nu då med 3,23 i slutväxel istället för 528ans 3,46
Bakkåpan, vart från en e34 Touring, men jag fick montera en extra höjnings adapter, för att det skulle passa.
Finns ju billiga kåpor och köpa på eBay, men delarna i skrotlådan är ju gratis, och har snabb leveranstid.

Bild

Hade ut medbringarna och kände lite på axeltätningarna, dom vart ganska mjuka, håller tummarna på att de är täta.
Har inte kört något med denna slutväxeln, och vill inte stoppa i tätningar innan jag vet att den är schysst.

Bild

Passade även på att gå igenom drivaxlarna, jag hade 8 knutar hemma, och monterade ihop det bästa delarna jag kunde plocka ut.
Fanken vet vad gummina till damaskerna är gjort av, även om dom är ifrån 1982 eller 1986 vart dom mjuka å fina :shock:

Bild

Bild

Sen har jag även bytt växellåds oljan, hällar här i en tratt med slang ner till lådan. (smidig metod, om man gillar att torka olja på golvet...)

Bild

På EBay har jag letat Dimljus också, men delarna är svåra att hitta komplett. (Om det inte ska kosta 5000:- eller mer)
Så det blev en armatur som är väldigt lik, och lite egna fästen.

Bild

Bild

Hade tur och hittade en gammal värmestol knapp, som med sidavbitare och sprayburk gick att konvertera till dimljus.

Bild

Bild

Hjullagren bak är också bytta, trots att dem var nya glappade dom som tusan, Topran är inte ett fabrikat att rekommendera. :thumbdown:
Nu sitter det SKF lager istället, tog inga bilder, men det kanske kommer en liten film på det senare.

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: lör feb 29, 2020 7:03 pm
av Daniel-635
Jag drog ihop en video med hjullager bytet, materialet vart ju ändå filmat.

https://youtu.be/hwNAuaBODkc


Jovars, dom där lagren vart riktigt usla trots att de inte ens gått 200 mil. :evil:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: fre maj 01, 2020 12:57 pm
av Daniel-635
Man kan ju inte säga att det händer jättemycket med 635an precis.
Men en sak är fixat / ändrat, nu inte bara Bi-Turbo utan även Bi-Torkare.

När jag köpte 635an vart vindrutetorkarna ur funktion, länkaget vart helt kass.
Axlarna helt och totalt utslitna, och lederna, eh jag vet inte men lagade med slangklämma ?

Bild

Hur en vindrutetorkar axel kan bli så sliten vet jag inte, men bilen vart ju rostig, så kanske alla 25'000 mil vart i regn ?

Bild

Då 2005 när jag började köra med bilen, byggde jag ihop hjälplig funktion, med singel torkare, och så har det vart sedan dess.
Nu hade torkar armen börjat skava i rutlisten så något behövde göras.

Bild

Dessutom frågar allt fler varför jag bara har en torkare,

"- Jo du vet när dom körde DTM och BTCC hade man bara en torkare, så att..." Svaret börjar kännas ganska daterat, minst sagt.

Köpa nytt, nja, knappast, här får jag koka soppa på spik.

Här har jag monterat en kulled, och TIG svetsat på material på axeln för att få den rund igen.

Bild

De gamla brons bussningarna borrades ur, och istället trädde jag på tryckluftsslang på axlarna.
Detta hade jag tidigare också på Singel torkaren, och har visat sig funkar kanonbra.
Polyuretan eller Nylon slang funkar perfekt som bussning :thumbright:

Bild

Lite osäker hur det egentligen ska se ut original, men jag behövde någon form av axiallager också.
För att det inte skulle skava på rutlisten igen.

Det fick bli ringar borrade ur Biltemas Skärbräda.

Bild

Gamla original torkararmarna med spoiler å allt renoverat och lackade.

Bild

Det vart sjukt trixigt att få rätt längd på veven på torkar motorn igen, men efter några försök vart det ganska bra och troligen ganska nära original.
BMW 635 CSi Bi-Torkare om jag får be.

Bild


Annars då i allt elände ?

528an har vart ute och mött våren i alla fall.
Servo pumpen skrek som en nykastrerad griskulting, så jag fick göra en insats.

En bättre begagnad letades upp på garagevinden, här på väg dit igen.
Och turligt nog verkar denna pumpen vara tyst.
(Jodå oljetråget är 100% tätt efter svetsningen)

Bild

Bjuder på ett par extra bilder på 528an.

Bild

Bild

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: mån jun 08, 2020 7:21 pm
av Daniel-635
Ja, mycket händer i världen, men inte mycket med mina bilar.
Första provturen för 2020 visade att motortempmätaren gett upp i 635an.
Ni som kan BMW säger SI kortet (Service Intervall kortet)

Enkelt uttryckt kommer alla signaler in till Huvudinstrumentet in till SI kortet.
Detta strular ofta på gamla BMW, min 635a har sitt original instrument kvar vilket är ovanligt.
Reparation pågår

Bild

Nedan bild på kortet, efter jag reparerat det.

Bild

Där röda och blåa kablarna sitter ska original sitta två AA NiCd batterier.
Efter några (5-15år) år går det hål på batterierna och syra läcker ut och skadar kortet, krets banorna går av helt enkelt.

Bild

Man får sätta dit kablar och byglar hit å dit för att reparera.
Jag bytte också några kondensatorer, som "enligt internet" brukar tröttna, och en av mina vart bara halva värdet på.

Bild

Kul att ett gammalt Ryskt kamera objektiv med macro förlängare kan ge så närgångna bilder. :wink: (Dom blir dock lätt disiga med starkt ljus i närheten)

Bild

Tempmätaren vaknade till liv igen, oklart om det var kondensatorerna eller de trasiga kretsbanorna, som vart orsaken dock.
Eftersom jag saknar uttaget till att återställa service lamporna, och det är oklart om de ens fungerar fick det bli en 3,5 Bi-Turbo logga där istället.

Bild

528an tuffar på och sköter sig riktigt bra.
Ser idylliskt ut på bild, men jävel, det var nog 500 knott per kubikmeter luft.

Bild

I vänsterkant på bilden min Rocket stove grill hybrid.
Den har varit någon form av Pandemi projekt.
Har blivit "En del" timmar på det projektet :hihi:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: mån jun 08, 2020 9:11 pm
av The
På vår e28 har alla mätare utom tempmätaren kastat in handduken under vintervilan..

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: mån jun 08, 2020 9:43 pm
av whilliam
Nu vet jag inget specifikt för BMW men många bilar har en spänningstabilisator i instrumentgruppen. Denna tar ner bilens 12-volts system till oftast 5 volt för att mätarna skall vara stabila vid variationer i batterispänning. Så tar du fram multimetern och mäter så kan det vara ett ganska enkelt fel att hitta.

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: tis jun 09, 2020 5:02 pm
av Daniel-635
Torbjörn,

Trist, ovanligt att hastighetsmätaren lägger av, oftast tyder det på brustna kretsbanor verkar det som.

Det finns två typer / generationer av instrument.
Detta är det gamla med tre röda lampor till service indikatorn, och dom har NiCd batterier.

"Nyare" instrument grupper har istället två 3 volts Litium batterier, och kort layouten är helt annorlunda.

Whilliam,

Jag kollade lite efter om jag kunde se någon spännings regulator, men dessa prylar är från 1983 så jag vet inte riktigt vad man ska leta efter.
Det sitter en IC krets som heter LM2901n som verkar vara någon Analog jämförelse krets.
Kan vara så att den är Interface mellan givare och mätare.

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: ons jun 10, 2020 5:45 pm
av fugazi
Daniel-635 skrev:... Det sitter en IC krets som heter LM2901n som verkar vara någon Analog jämförelse krets.
Kan vara så att den är Interface mellan givare och mätare.
Det är en "komparator", vad den gör för jämförelser har jag dock ingen aaaning om....

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: tor jun 11, 2020 1:50 pm
av whilliam
Daniel:
På 80-talet borde de se ut som på nedan adress (lyckas inte få det till att li en länk så du får copy/pastea)

https://www.electrokit.com/produkt/l780 ... tor-5v-1a/

Det kan även vara en mer komplicerad lösning och då sitter den förmodligen på det kretskort som du mekat med (men man borde i vart fall se om det finns en 5-8volt på anslutningen till instrumenten)

På 70-tal och äldre så var det en halvmekanisk historia som såg ut ungefär som i denna adressen

https://dalhems.com/sv/p/6240e94cd4c645 ... slemataren

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: ons jul 01, 2020 7:42 pm
av Daniel-635
En liten video om när jag gör ett fjäderbensstag av en sekatör, fina rör på den :thumbright:

https://youtu.be/oJhWotNLNTw

Okej, kanske en grensax men det låter inte lika bra, och inte är jag trädgårdsmästare. :wink:


Whilliam, nej några sådana spänningsregulatorer sitter det inte på något av korten i instrumentet.

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: tor jul 02, 2020 7:38 am
av The
Fin dekal!

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: fre jul 03, 2020 12:58 pm
av Hasse Bus
Ha ha ha, klockrent.

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: fre jul 03, 2020 2:58 pm
av Daniel-635
Ja, delarna ska ju se köpta ut !

Blir kul att se reaktionen om någon frågar på en utställning :hihi:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: fre jul 03, 2020 6:16 pm
av Erik Nygårds
Kul med filmer, grillen får du gärna visa mer och berätta om

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: ons jul 08, 2020 8:23 am
av * * * NXJ * * *
Hej Daniel
Har läst igenom din tråd och måste säga att jag är djupt imponerad :thumbright:
Vilket jobb du lägger ned och vilket resultat :thumbright: :thumbright:

:arrow: NXJ