Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B18 comp Vega. 2:a plats umeå open outlaw

Inlägg av Kadett4wd »

utan stagelampor blir det lite svårt med veta hur djupt man stagat, om man stagar 'grunt' eller vad det kallas, så kan man rulla försiktigt för att få olika egenskaper, men det gäller att ha koll, är väl typ 30cm mellan lamporna.
När jag fjollracade med min gamla kadett då den var fwd så försökte jag stage grunt för att kunna rulla lite lite, det bättrade på fästet lite på mina stylingdäck *lol*

Så stagelampor är bra att komplettera med.
dock kan man som sagt fortfarande rulla lite om man har koll.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3725
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. 2:a plats umeå open outlaw

Inlägg av Richard »

http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Tidtag ... laga_1.pdf
17.8cm mellan prestage å stage, om man ska vara petig, sen är det ytterligare 34cm från stage till guard...
Man anses ha startat när stagestrålen går fram alt. guarden bryts.
Så är det på en fullfjädrad anläggning för dragracing...

Att stagea grunt ger bättre ET iom att man hinner få lite fart innan man bryter strålen för tidtagningen, men å andra sidan får man en sämre reaktionstid istället. I teorin iaf ;)
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. 2:a plats umeå open outlaw

Inlägg av Nova Jörgen »

Richard förklarade det korrekt och ganska enkelt...men det är så oändligt mycket mer som spelar in.

Ni som har gamla BILPORT tidningar ligger å dräller i garagen, leta rätt på nummer 25&26 2004 och nr1-2 2005 där är jag mentor i en artikelserie om att vara snabb av startlinjen.

För er som vill lära er grunderna ordentligt i detta ämne så håller jag föreläsning/utbildning i detta. Kanske dags för er i Sävar med omnejd att samla ihop er för en sådan.

Om intresse finns så kan jag lägga upp en tråd här på forumet med lite mer info ang. detta.

Lämpligt ställe att posta den så den når rätt målgrupp???
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. 2:a plats umeå open outlaw

Inlägg av robban »

  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. 2:a plats umeå open outlaw

Inlägg av Tjernell »

Man måste ju släppa innan grönt , så länge man inte bryter strålen med hjulen så är det lugnt.

Man kan även förskjuta höger och vänster framhjul (kommer inte ihåg måtten i huvet) alltså frammåt och bakåt.

Bra jobbat jens med lillmotorn
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3725
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. 2:a plats umeå open outlaw

Inlägg av Richard »

Nova Jörgen skrev:Richard förklarade det korrekt och ganska enkelt...men det är så oändligt mycket mer som spelar in.
Jo, lite väl ordentligt förenklat var det väl att dra ihop det till en mening...
Jag har iofs sett det mest ur tidtagarens vinkel som funkis.
Nova Jörgen skrev:Ni som har gamla BILPORT tidningar ligger å dräller i garagen, leta rätt på nummer 25&26 2004 och nr1-2 2005 där är jag mentor i en artikelserie om att vara snabb av startlinjen.

För er som vill lära er grunderna ordentligt i detta ämne så håller jag föreläsning/utbildning i detta. Kanske dags för er i Sävar med omnejd att samla ihop er för en sådan.

Om intresse finns så kan jag lägga upp en tråd här på forumet med lite mer info ang. detta.

Lämpligt ställe att posta den så den når rätt målgrupp???
Vi har ju den här tråden om "Launching a drag car" som jag tycker borde vara bra att fortsätta på.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=23&t=9672

Din erfarenhet av dragracing skulle sitta som en schmäck att fortsätta med som del 2 där :)
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Re: Jensas B18 comp Vega. 2:a plats umeå open outlaw

Inlägg av hedman »

Men min fråga var ju om denna gran funkar så att man startar från pre stage iom man åker fram till han som står med pinnen ? då är det väl dessutom en bit kvar till stage sen om jag förstår er rätt å ännu en bit kvar till den som läser av att man tjuvar .men denna röd lyktar nog på stage.
På denna bilden ser man ju hur långt bilen flyttar sig utan att den röd lyktar .

Fast de kanske är jag som är helt på läktaren oxå :? :hihi:

Bild
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. 2:a plats umeå open outlaw

Inlägg av Jens Gustavsson »

det låter intressant jörgen. jag ska kolla intresset för det här runt umeå så kanske vi kan göra nått av det i vinter :thumbright:

vore kul med en liten tråd också såklart.

vet ej vart du ska starta tråden men nästan så den skulle passa bäst i chassi på nått sätt? jag kan flytta den annrs bara du gör en ny tråd.

mvh jens

Nova Jörgen skrev:Richard förklarade det korrekt och ganska enkelt...men det är så oändligt mycket mer som spelar in.

Ni som har gamla BILPORT tidningar ligger å dräller i garagen, leta rätt på nummer 25&26 2004 och nr1-2 2005 där är jag mentor i en artikelserie om att vara snabb av startlinjen.

För er som vill lära er grunderna ordentligt i detta ämne så håller jag föreläsning/utbildning i detta. Kanske dags för er i Sävar med omnejd att samla ihop er för en sådan.

Om intresse finns så kan jag lägga upp en tråd här på forumet med lite mer info ang. detta.

Lämpligt ställe att posta den så den når rätt målgrupp???
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Jensas B18 comp Vega. 2:a plats umeå open outlaw

Inlägg av T-27 »

Jag tycker tidtagningen i Åmsele funkar klockrent :thumbright: trots annorlunda stageförfarande (Och fel gran för mig) :hey:
Bara för att så körde jag de 3 första reporna i SG skick men tyvärr så strulade bilen på 2 av reporna
Repa nr 2 funkade bilen och kördes med exakt samma inställningar som sista repan i Sundsvall i Augusti

Tid Åmsele Q2 6.5258 0.1339 1.5247 186.70
Tid S-vall Q8 6.562 0.0?? 1.5467 185.88
Stämmer rätt bra va !

Sen testade jag lite SC inställningar som slutade med nytt PB
Q5 5.7333 0.0870 1.2789 191.7 H

Sen skiljer det Alltid lite mellan olika banor och tidtagningar även "Proffsbyggda"
+ Att banan i Åmsele hade ju kanonfäste trots avsaknad av "Preppning"

MVH Mats
Bild
Användarvisningsbild
professorwinther
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: lör aug 28, 2010 9:44 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. 2:a plats umeå open outlaw

Inlägg av professorwinther »

Jag kan ställa upp med Umeå Gatbilars Lokal om detta blir aktuellt. Skulle vara skitkul att bli lite mer kunnig inom området.

Jens Gustavsson skrev:det låter intressant jörgen. jag ska kolla intresset för det här runt umeå så kanske vi kan göra nått av det i vinter :thumbright:

vore kul med en liten tråd också såklart.

vet ej vart du ska starta tråden men nästan så den skulle passa bäst i chassi på nått sätt? jag kan flytta den annrs bara du gör en ny tråd.

mvh jens

Nova Jörgen skrev:Richard förklarade det korrekt och ganska enkelt...men det är så oändligt mycket mer som spelar in.

Ni som har gamla BILPORT tidningar ligger å dräller i garagen, leta rätt på nummer 25&26 2004 och nr1-2 2005 där är jag mentor i en artikelserie om att vara snabb av startlinjen.

För er som vill lära er grunderna ordentligt i detta ämne så håller jag föreläsning/utbildning i detta. Kanske dags för er i Sävar med omnejd att samla ihop er för en sådan.

Om intresse finns så kan jag lägga upp en tråd här på forumet med lite mer info ang. detta.

Lämpligt ställe att posta den så den når rätt målgrupp???
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt min än!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. 2:a plats umeå open outlaw

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag tänkte uppdatera det lilla som händer här och det är väll att bromsarna har fått sig en genomgång och att jag har provtryckt och lagat några läckor i grenröret+ att jag har minskat spelet mellan wg ventilen och pulssplitten max.


åkte ut i snön i dag och loggade några repor och det vart inga vidare 60 fötter :hihi:
men den stallade lite bättre än tidigare och den va enklare att hålla fast på bromsarna :thumbright:
jag loggade lite mer tempraturer mm i vems loggern också. kommer att göra ett test till senare också med en 2 step varvtal på ca 6400rpm (ca 500rpm under stall speed) så jag kan stå lite längre och vänta på granen utan att bli orolig över tempen i convertern.

gick lite fet ca 0.75 på uppladdnings varven 3000-4500 men det va E84 blandning nu i soppan och den mappades med ca E92-94 i sommras

mvh jens
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Re: Jensas B18 comp Vega. 2:a plats umeå open outlaw

Inlägg av MotorKnyttet »

Testar 60 fot i snön! :hihi: :hihi: :hihi:

Du e för jäla skön asså. :lol:

Enda nackdelen med ditt/dina projekt är, "speciellt" när det börjar handla om Smallblock (det vill säga B18), är att jag börjar snegla mer å mer på min stackars Duett. Hmmm... Man kanske skulle, bara lite, jag har ju turbo på alla andra bilar så varför inte. Jädra Jens, du frestar mig med dina sköna skapelser ska du veta.

Riktigt kul läsning å intressanta tester som du utför. :thumbright:

PS. Jag tror 60 fotarna skulle bli lite bättre här på Gotland just nu iaf. :wink:

Hade gutt // Tobbe Pettersson
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. testar 60 fot i snön!

Inlägg av Magnus »

Kanske dags för en ny snöbromsning snart då:)
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Jensas B18 comp Vega. testar 60 fot i snön!

Inlägg av Lillen »

Fast nu borde 60-fötterna bli 100% bättre iaf för det finns inte en snöflinga kvar.
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. testar 60 fot i snön!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag håller på att fin tuna små detaljer i kväll på vegan.

Då det nu är bestämt nu att jag ska försöka köra sm serien i comp 2015 (4 tävlingar, två i tierp och sen fällfors och sundsvall) så nu måste alla bäckar små jobbas med, inte bara motor som jag är ganska nöjd med och inte kommer att jobbas på så mycket i vinter.

har vägt lite grejor och fram däcken väger totalt 10kg och 820 gram och av det är det 5.0kg fälg, 5kg M/T front runner däck och 820 gram inner slang och det ska jag försöka minska vikten på lite så jag ska se om däcket håller luften utan slang samt snygga upp fälgarna lite.

jag har en bromsskiva som kärvar lite fram också men vet ej hur jag ska få till det? den slår ca 15 hundrigar vid var hjulbult??? varför blir det så? skulle behövt nya klossar också ska kolla på måtten på dem och se vad summitracing har.

bakdäcken vägde 27kg/st bak med M/T street 31x16.5 med slang. de nya M/T 32x14" väger nu utan slang 22.5kg.

total vikt minskning i nya däcken på bilen är 10.6 kg men det äts upp av broms skärm och större vaten expantions tank bak mm men minskar roternade vikten en hel del :thumbright:

mvh jens
Skriv svar