budget 760, mot 500hk Krockad uppdaterad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

nu har jag mappat och krånglat som f________-n med bruksbilen:)
fann massa fel på skiten..

Kass tillsatsluftslid (skall montera en tomgångsmotor inom snar framtid istället)
En vacum slang som hoppat av

åtgärdat lite av felen och justerat med en BREDBAND lambda!

gud vilken fruktansvärd finess:)

hade mappat med örat och känsel och vissa ställen var 17:1 och andra 10:1
sen hade jag lyckats feppla på rpm acc i sprutet så mappen såg ju skit konstig ut när jag hade mappat den..

då fick jag bort det och mappade om (suck)
började justera in acc uppfettning med tps.
Även då var det guld värt med en bbsond

Är jätte nöjd nu :)

han inte köra den efter läkage missarna så mappen stämmer antagligen inte nu heller..

men jag är på rätt väg...

lite tråkig gång är det i maskinen på tomgång.

Lite fladdrig fast alla värden är ok och 15graders tändning.. skall plocka lös fördelaren och se hur mycket det spytt ur sig..

be right back...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

volvo140turbo skrev:nej har inte en k-jet liggande.. jo en till 140 men det känns som om jag kan ha kvar turbo pumpen då...

skulle tro att pumpen bottnar närsom hellst..

Har ett uppskattat bränsletryck på strax över 4bar+1,5bars ladd =5,5bar
underar vilket flöde en biltema 740turbopumps kopia ger i mängd då? hahahaha



Angående att jag trodde att turbon hade gängat upp sig från grenröret..

Det var ett litet fel där, turbon med fläns hade lossnat från grenrör..

Jag hade inte rätt gas till svetsen när jag svetsade det sist..
körde med argon som skyddgas istället för mison25 som jag kör nu.

Såg ut som det var galvat jag svetsade i men det var det ju givetvis inte..
Konstigt för jag har använt argon förut som skyddsgas utan några problem..

Vill minnas att tig:en var besvärlig med den argonflaskan med..
Kan det bli fel på gasen i en sådan flaska?

ja ja.. gjorde iordning grenröret igen och portade nu upp och byggde med svets för att försöka få lite bättre flöde.

ut och provåkte.. jaha nu spinner det första tre växlarna igen:)
hmm nu laddar den bara 0,7bar istället för 1,0bar.

Jaha avgasmottrycket har kommit tillbaka för att brottas med wastegaten..
Men vart tog ryckningarna vägen som kom vid ett visst varvtal?
Visserligen hade jag bytt till vanliga bp7es stift men jag tror inte dom gör underverk.

så nu är den fit for fight igen :)



Det är 75procent argon i mission 25.. Rästen e völ co..? Det ska inte
va nått problem svetsa järn med argon vad ja vet iofs.. :) Ja kör
rostfritt me argon o stål me rörtråd utan gas.. ;)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja det har inte varit problem att ha argon som skyddsgas förr... men med denna tuben jag hade då så vart allt skit jag svetsade.. funderar på att det var någon utbytes student från hawai som klistrat etiketterna på tuberna den dagen jag fick min. heheh..

En liten uppdatering på bilfronten..

har ju som sagt köpt mig en bblambda, vilket superklassigt verktyg.. verkligen det bästa jag köpt till att "tuna" motorer med. haha inte så konstigt....

nu går bilen fin fint och bränslemappen ser INTE ut så som jag trodde det skulle se ut när jag litat på mitt motor öra haha..

lågfart var rätt så okej faktiskt förutom motorbroms som sköv in bränsle så det spolade nog rent allt somm finns efter spridarna.

nu funkar det fin fint.. väntar bara på något bra erbjudande om typ en låda med grenrörs böjar och en hks kopia hehe...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Du vet väll att du kan bryta soppan helt och hållet vid motorbroms? :wink:
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

da_snake: ja jag har försökt få till det men utan resultat..

är lite mer inställningar man skall greja med tror jag..

det största problemet för mig som grejat med andra sprut är att detta har hur mycket funktioner som hellst, eller man får tala om i detalj att "gör så här"

andra sprut trycker man på en knapp så funkar det mesta liksom....

inte riktigt..

har för mig jag var tvungen att ställa in map och varvtal det skall vara deccel (uttal) väll?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kollade lite nu... hur gör man egentligen?

för att de acc att funka?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Från menyn, More settings -> Over Run Settings
Där kan du ställa Over run fuelcut så den tar bort soppan helt och hållet när spjället är stängt och varvtalet är över ett visst varvtal (så du har tomgång, över ca 2000 rpm brukar funka bra) och ett par parametrar till för att få bra funktion på det.
Funkar klockrent.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kanon:) tackar. då var jag på fel jag och greja,, haha
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Henke
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 06, 2005 8:13 pm
Ort: Mellansel/Härnösand

Inlägg av Henke »

Annars kan man oxå ställa in decel under: basic settings - acceleration wisard.
Där kan man själv bestämma hur mycket den ska minska soppan när man släpper gasen, som Da_Snake säger så klipper den soppan helt om man kör på Over Run Settings och det är inte alla gånger det är det bästa. Testa och se vad du tycker fungerar bäst.

I rutan "Decel Fuel Amount (%)" kan man ställa in hur mycket pulsvidden ska minskas vid gassläpp. Från 0-100% (100% i rutan = ingen minskning av pulsvidden, 1% i rutan = 99% minskning av pulsvidden).
Henrik Sundberg
Happiness is a Hot VW!!!
"En tysk bil går aldrig sönder. Den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Henke skrev:Annars kan man oxå ställa in decel under: basic settings - acceleration wisard.
Där kan man själv bestämma hur mycket den ska minska soppan när man släpper gasen, som Da_Snake säger så klipper den soppan helt om man kör på Over Run Settings och det är inte alla gånger det är det bästa. Testa och se vad du tycker fungerar bäst.

I rutan "Decel Fuel Amount (%)" kan man ställa in hur mycket pulsvidden ska minskas vid gassläpp. Från 0-100% (100% i rutan = ingen minskning av pulsvidden, 1% i rutan = 99% minskning av pulsvidden).
Ställer man inte in over run fuel cut är det riktigt lätt att sura ner motorn ordentligt vid längre motorbroms, decel funkar ju precis som acc-uppfettningen bara en kort stund vid gasuppsläpp, man behöver minska lite då också men inte bryta soppan helt, jag brukar hamna nånstans runt 80% i decel.
Har man bara bilen som busbil kan man oftast strunta i over run cut, inget man kommer ha nån nytta av eller märka men använder man bilen som bruksbil behövs det.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

tack för kommentarerna.. det där hade inte jag fattat innan...

hade trott att 100% är 100% men jag gör deccel med 40% alltså eftersom värdet är 60%


skall kolla vidare på det där sen tror jag...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kan säga att bilen stänger inte av bränslet när man justerar så...

går bara fruktansvärt dåligt om man justerar ner deccel
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Henke
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 06, 2005 8:13 pm
Ort: Mellansel/Härnösand

Inlägg av Henke »

Testat "over run fuel cut" oxå?
Som Da_Snake säger kan det behövas en kombination av dessa två. Viktigt är oxå att VE-mappen är hyfsat rätt i de punkterna där man hammnar i vid motorbroms.
Henrik Sundberg
Happiness is a Hot VW!!!
"En tysk bil går aldrig sönder. Den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

japp testat att använda båda. får kolla mer om jag kan få det att fungera...

men det är ju som med ms övriga funktioner tycker jag...

Jag säger inget mer :P
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

har grejat lite med turbon nu så den värmer hyllan bättre:)

har även pysslat pedalställ på racebilen:)


Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar