Sida 12 av 26

Postat: tis aug 18, 2009 4:28 pm
av Jens Gustavsson
brutal bilderna på nya pro-mod monkyn är väll hemlighets stämplade än? :hihi:

Postat: tis aug 18, 2009 10:53 pm
av A.Jönsson
Vart hittar man cylindern med keramisk beläggning och till vilket pris ?
Kolv med höga sidokjolar vill man ju ha.


När blir det test med 4Valve ?

Postat: fre aug 21, 2009 5:11 pm
av teflonmats
jösse jag köpte cyllen utav micke på monkeybiker.net.
den ska på en ny shongshen motor som är mycke lik en yx
men enligt jänkarna har högre kvalitet.
nya motorn får bara 55mm i slag får se hur den beter sig..
jo ja smyg meckar ju å har tryckt på en +4cm sving...men den är ju lätt å sätta på org svingen sen.tycker ju att en monk ska va en monk...
fredde vit pv har ju helt rätt.han säger jämt...
de ä ju ingen monk.:thumbright:
senare i höst kommer jag att kika lite på fyrventilaren men allt går ju så seeegt.
två små barn tar sin tid.

mats

Postat: fre aug 21, 2009 6:24 pm
av Richard
äsch, svingen är ju inget jmf det andra ingreppet på ramen ;)
Och visst fuskar du å kör 10" på bakhjulet dessutom ?

Postat: fre aug 21, 2009 6:54 pm
av teflonmats
ja ja mensan de är ju fusk me 10" bak ochså.
å ramen ä ju bara för å få plats me fcren. :hihi:
måtten ä ju org.

Postat: sön aug 23, 2009 3:04 pm
av Zfifty
Hej på er!

Jag heter Mikael och driver monkeybiker.net tillsammans med min kollega Tony. Under ca 1 års tid har jag haft kontakt med den gode Teflonajäveln, och jag kan inte annat säga än att jag har fått lära mig både det ena och det andra om motorer, toppar, förgasare. Tack för lektionerna Mats!

Anledningen till att jag postar här är för att jag f.n. har Pro Stock-motorn monterad på en av mina hojar. Som dom flesta här vet så är basen en YX160, men i övrigt har den förändrats lite. Numera sitter det en keramisk 65mm cylinder samt en Teflonajäveltopp (TB-toppen behöll han den snåle jäveln :wink: ) .

Motorn har suttit på min ena hoj i ett par månader men jag har av olika anledningar inte haft tid att jetta mm, men då Daxweekend i Belgien snart går av stapeln kände jag att det var dags att äntligen få ordning på den.

Efter lite mixande och trixande med förgasaren så gick motorn äntligen igång, och jag gav mig ut för att köra den. OCH banan I HELVETE VILKEN MOTOR. Sedan tidigare har jag en Lifan 150cc med teflontopp, och den går hårt som fasen, men detta är något helt annat. Delvis betyder ju 190cc en hel del för vridet, men denna hojen går bättre på hela registret än något annat jag kört. Första gången jag var ute körde så smög jag upp den snyggt och prydligt, och tänkte att jag skulle dra till samtidigt som jag tryckte i trean, varpå framhjulet lämnade backen. Jag höll på att kissa ner mig samtidigt som djävulen i mig skrattade rått åt kraften i motorn. Vilken maskin! Tack Mats.

Hojen som motorn sitter i är en Honda Z50A K2 av 1971 års modell. Ramen är en "two of kind" aluminiumram (Mats har den andra), och tanken är som synes inte orginal utan en gorillatank. Det sitter skivbromsar fram och bak, samt back step kit och 10-tummare (g'craft copy). Pipan är en brutal kopia på Zero monkey exhaust, och styret är ett dragbarstyre med orginal styrhållare. I övrigt låter jag bilderna tala.

Bild
Bild
Bild

Monkey on Brothers

Mikael

Postat: mån aug 24, 2009 7:45 pm
av Richard
När ska vi skicka TeflonMats till Bonneville ?

http://hellforleathermagazine.com/2009/ ... ke-to.html

Postat: mån aug 24, 2009 8:16 pm
av Zfifty
Richard skrev:När ska vi skicka TeflonMats till Bonneville ?

http://hellforleathermagazine.com/2009/ ... ke-to.html
Ja du ska veta att jag ligger på Mats om diverse roadtrips söderut; både till MonkeyMeetSweden och Daxweekend. Men tyvärr har hans tokbygge inte hunnit bli klart och dessutom så har ju jag pro stock motorn i min ägo numera.

Men nästa år har han lovat att vara med på allt.

8)

/Mikael

Postat: mån aug 24, 2009 9:54 pm
av mattias
Micke: Kul att höra att motorn var i gott skick efter urvarvningen där. ;)

Jag fick se ProStock-monkeyn ikväll, den ser riktigt cool ut och med en snart svart-lackad tank är det pricken över i:et. Mats håller på lösa en sista mekanisk detalj då han har lite problem med kedjan på gas-pådrag men hitills verkar han nöjd med de små justeringar av förgasaren han gjort.

Postat: tis aug 25, 2009 8:26 pm
av teflonmats
ska prova å köra me den nya songshen motorn.
den har 55mm i slag å det finns mycke att läsa om den på utlänska forum.
som sagt mycket lik en yx motor men tätare växel låda annan utväxling
i transmisionen(samma som jialing lifan)å inte samma som yx.
nästan samma tändning som lifan 150.(samma svänghjul men ej vrid bar
tänd platta)tyvär så fanns inga lys spolar där under.
cdin ser lika ut som lifan men har inte kollat tänd kurvan.
den har sprut hål upp mot kolv... :thumbright: hoppas att det hjälper mot kolv bults nypningar.
när jag har mer koll skriver jag mer.

mats

Postat: fre aug 28, 2009 1:50 pm
av bozze86
kan inte du ge dig teflonmats :lol: för oss som har så dåligt med pengar så vi måste försöka få ut mer effekt genom trail and error pga för lite pengar att röra på sig.

en teflontopp på min chopper vore mumma men men man får försöka få ut mer effekt ändå :twisted:

Postat: lör aug 29, 2009 6:27 pm
av fredde_vit_pv
här kunde jag ju lägga upp bilder utan att fråga!
men jag visar en nytillverkad del till mitt motorstöd istället. :)

/F

Bild

Postat: lör aug 29, 2009 6:46 pm
av Eric Wiklund
:lol:

Teflonen är du hemma iveckan också?
Jag tror jag ska kika förbi och surra lite skit med dig

Postat: lör aug 29, 2009 6:52 pm
av mattias
:hihi:

Är ramen modifierad strax eller?
Tänkte på att motorn rör sig, det var ett problem.

Postat: lör aug 29, 2009 9:46 pm
av teflonmats
vilket snyggt motorfäste du gjorde i dag fredde,,hehe.
jag å fredde grejade lite i dag men kedjan strular fortfarande.
har i alla fall fått köra zongshen idag en sväng.
lådan känns väl tätstegad.
säkert perfa om man ska köra i lera men ja tyckte det kändes som man bara växla hela tiden.
det kommer bli bättre me regulatorn 1k högre upp.
kom förbi erik så dricker vi kaffe.
börjar jobba i veckan så jag ä hemma.
mats