Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Postat: lör okt 24, 2015 5:56 pm
Jag har varit dålig på att uppdatera här... Bilen kom ihop till Motorveckan i Lycksele 2014 och sedan dess har jag mest rullat lite konbana. Inför 2015 bytte jag insug (baserat på YB-delar), och sommaren 2015 bytte jag till MS3 med MS3X.
Häromdagen kom jag äntligen iväg till Mattias för lite dynotuning. Mattias är ju väldigt duktig på mappning och hans navdyno gör det mycket lättare att hitta rätt, jämfört med att försöka köra bilen och mappa.
Planen för kvällen var mest att se vad bilen lämnade orörd, se om det gick att hitta lite mer körbarhet och så få en siffra på någon sorts toppeffekt. Detta trots att det finns en del saker att utveckla. Men tanken var att dynotiden skulle kunna minska behovet av stora investeringar (i tid och pengar).
Jag visste att bilen gick fett och första körningarna på runt 1,5 bar bekräftade det, runt 220 hk på hjulen i det skicket. Dock fick vi problem med misständningar vid 6300 varv, förmodligen ett triggerproblem. Så vi bestämde oss för att bara dra till 6000. Kam och topp orkar nog ändå inte över 7000 men det finns helt klart anledning att fixa problemen så man får 500 varv till minst.
Vi gjorde en del grundjusteringar och började sedan om med mottrycket på wastegaten urkopplad, alltså bara fjädertryck. Då laddade det cirka 1,1 bar och när vi justerat klart där hade vi tillbaka samma effekt - 226 hk och 325 Nm. Att gissa förluster är vanskligt men man kan väl kanske plussa runt 20 hk för att få fram motoreffekt.
Sedan började vi ratta på laddtryck och justera, det visade sig rätt fort att motorn gillar laddtryck och tändning. Vi gav oss vid 1,8 bar (även om grejerna förmodligen pallar mer). Då visade dynon 284 hk på naven och 398 Nm. Detta är siffror tagna över ett svep, håller man steady state vid 6000 varv visar det över 300 whp men det är ju inte riktigt relevant kanske.
Vi jobbade också en del med mellanlast och fick till det betydligt bättre. Att provköra så här på hösten är svårt (dåligt grepp) men det känns som att det blivit rätt stor skillnad mot hur bilen gått i somras.
Intercoolern börjar vara liten så det är svårt att få repetition i siffrorna innan den svalnat så jag ska nog montera den större jag har liggande. Triggerproblemen kan bero på att jag har en pirat YB VR givare, den är ju gjord för 4 st tänder på veven och ska nu läsa 36-1. Den kanske inte hinner med på höga varv. Jag ska försöka låna en annan att testa med, eller så får jag byta givare till en som är gjord för 36-1.
Specen nu:
205 block with standard crank
YB pistons, rods, oil pump with spray bar and YB winged sump
Moderatly ported head, standard valves, NH206 cam
YB intake with "Swedish" style plenum, 3" throttle body
4x4 Cosworth Sierra intercooler
Custom pulse split exhaust manifold, 60 mm wastegate
Holset HX32 turbo (8 cm2 single inlet exhaust housing, Inducer 54 Exducer 78 mm (compressor) and Exducer 49 Inducer 62 mm (turbine))
MS3 management with MS3X, crank trigger and EDIS coil in wastespark mode
875 cc/min injectors (runs on pump fuel, 98 octane)
Det finns lite att optimera men det ska bli kul att se hur bilen funkar nu, det känns som rätt investering. Jag kan förstås stenhårt rekommendera Mattias, det är en fröjd att jobba med proffs
Gustaf
Häromdagen kom jag äntligen iväg till Mattias för lite dynotuning. Mattias är ju väldigt duktig på mappning och hans navdyno gör det mycket lättare att hitta rätt, jämfört med att försöka köra bilen och mappa.
Planen för kvällen var mest att se vad bilen lämnade orörd, se om det gick att hitta lite mer körbarhet och så få en siffra på någon sorts toppeffekt. Detta trots att det finns en del saker att utveckla. Men tanken var att dynotiden skulle kunna minska behovet av stora investeringar (i tid och pengar).
Jag visste att bilen gick fett och första körningarna på runt 1,5 bar bekräftade det, runt 220 hk på hjulen i det skicket. Dock fick vi problem med misständningar vid 6300 varv, förmodligen ett triggerproblem. Så vi bestämde oss för att bara dra till 6000. Kam och topp orkar nog ändå inte över 7000 men det finns helt klart anledning att fixa problemen så man får 500 varv till minst.
Vi gjorde en del grundjusteringar och började sedan om med mottrycket på wastegaten urkopplad, alltså bara fjädertryck. Då laddade det cirka 1,1 bar och när vi justerat klart där hade vi tillbaka samma effekt - 226 hk och 325 Nm. Att gissa förluster är vanskligt men man kan väl kanske plussa runt 20 hk för att få fram motoreffekt.
Sedan började vi ratta på laddtryck och justera, det visade sig rätt fort att motorn gillar laddtryck och tändning. Vi gav oss vid 1,8 bar (även om grejerna förmodligen pallar mer). Då visade dynon 284 hk på naven och 398 Nm. Detta är siffror tagna över ett svep, håller man steady state vid 6000 varv visar det över 300 whp men det är ju inte riktigt relevant kanske.
Vi jobbade också en del med mellanlast och fick till det betydligt bättre. Att provköra så här på hösten är svårt (dåligt grepp) men det känns som att det blivit rätt stor skillnad mot hur bilen gått i somras.
Intercoolern börjar vara liten så det är svårt att få repetition i siffrorna innan den svalnat så jag ska nog montera den större jag har liggande. Triggerproblemen kan bero på att jag har en pirat YB VR givare, den är ju gjord för 4 st tänder på veven och ska nu läsa 36-1. Den kanske inte hinner med på höga varv. Jag ska försöka låna en annan att testa med, eller så får jag byta givare till en som är gjord för 36-1.
Specen nu:
205 block with standard crank
YB pistons, rods, oil pump with spray bar and YB winged sump
Moderatly ported head, standard valves, NH206 cam
YB intake with "Swedish" style plenum, 3" throttle body
4x4 Cosworth Sierra intercooler
Custom pulse split exhaust manifold, 60 mm wastegate
Holset HX32 turbo (8 cm2 single inlet exhaust housing, Inducer 54 Exducer 78 mm (compressor) and Exducer 49 Inducer 62 mm (turbine))
MS3 management with MS3X, crank trigger and EDIS coil in wastespark mode
875 cc/min injectors (runs on pump fuel, 98 octane)
Det finns lite att optimera men det ska bli kul att se hur bilen funkar nu, det känns som rätt investering. Jag kan förstås stenhårt rekommendera Mattias, det är en fröjd att jobba med proffs
Gustaf