B20 Mean Machine... 2.5L

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

några flöden på toppen??

Jävligt fint bygge :thumbright:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

*L.R* skrev:Kuken vad porrigt.
Jag skulle kunna rån-bög-mörda för detta bygge!!

inovativa lösningar, snygga lösningar. porr!



Då gäller de skaffa 220V larm på bilen sen då.. ;)
Tror du kommit med ett nytt ord i ordlistan.. :lol:

Blir lite greja idag med.. Ev svarva till en ny axial ring till
turbon som ska hädas o fin bearbetas efteråt..
Vill inte förstöra den som är till stora kompressor huset..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

blom142 skrev:några flöden på toppen??

Jävligt fint bygge :thumbright:


Ingenting än men siktar på runt 200 insug och 170 avgas..
Beror på hur länge ja orkar porta upp kanalerna.. Försöka
resa dom ca 2-3mm.. Kanske nån typ av kil i undekant..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Inte blir det något problem med plemium, bara bygga större :D
Ska plemiumet klämmas imellan rören och trattarna?
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

j björk skrev:Inte blir det något problem med plemium, bara bygga större :D
Ska plemiumet klämmas imellan rören och trattarna?


Tja!

Det blir special dubbeltratt till plenumet, så sug trattarna
Kommer inte att andvändas.. :( Iaf inte just nu..

Lägger upp bild på dom så fort jesper har mejlat, han va sjuk i fredags..

Det blir en "fläns" runtom som sen skruvas i plenumet..
Sen oringstätning mellan spjällhusen o trattarna..
Ung som på dom andra, det blir inte fulla trattar..
Får ändå inte plats.. Ska köra med 3" tryckrör så där blir det lite extra volym så blir ett 4" plenum.. halv kapat rör och vinklat 30 grader..
Så det blir ett plan uppåt..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Svarvat axial styrningen nu.. den är 18.4 x 5.1 i ytter mått.. övriga mått
är 1.55 och 10 hålet är 7H7 ska fin bearbetas efter härdning 1020 grader
och sen anlöpning i 200 grader i 2 timmar.. 52hrc material orvar.. Blir
aldrig hårdare än 52 hrc.. Hårdhets testade den gamla styrningen och
det var 52 hrc..

Bild
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Edit, lite fler bilder ja inte kunde lägga ut igår..

Nya respektive hx 35 axial lager.. Efter härding och fin svarvning..

Bild

Micklade ihop turbon igår..
Vart 2260 istället för 2242..
52 hrc var lite för mjukt..
Så vart ungifär 60hrc..

Funkar säkert..

Bild

Lite bilder på trattarna.. Blir endel skruvhål med..

Bild

Bild [/img]
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Fräste en av dom idag, tog ca 2.5 timmar med riggning..
Köra den andra i morgon, och även en fläns eller två till genrör..

Bild
Redbullen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: lör jul 17, 2004 10:31 am
Ort: Växjö

Inlägg av Redbullen »

Pure Engenering alltså!
Fortsätt så, mycket imponerad av detta !!

//Peter
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Nu hänger ja inte med,, nya trattar igen?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Kadett4wd skrev:Nu hänger ja inte med,, nya trattar igen?
Du ser bulthålen längst ut vid trattens bas. För att kunna bulta fast mot plenum vid turbobruk, gissar jag
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Redbullen skrev:Pure Engenering alltså!
Fortsätt så, mycket imponerad av detta !!

//Peter


Kul att du lämna en komentar.. :thumbright:

Lär bli mer framöver.. :) /Roger
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Wezzli skrev:
Kadett4wd skrev:Nu hänger ja inte med,, nya trattar igen?
Du ser bulthålen längst ut vid trattens bas. För att kunna bulta fast mot plenum vid turbobruk, gissar jag


Jajjemän.. Helt rätt.. Blir en special gavel i plenumet i 8mm-4mm
stål/alt rostfritt.. Fräses plan och ev försänkning och gäng hålena
borras efter svetsning.. Blir kul spänna upp.. :roll:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tog en liten bild idag på den andra av dom två.. :)

Bild

Fräste även en fläns till grenröret och en adapter/kona från holset turbons
utlopp 66mm till 2.5" V-bandsfläns.. Köper de från kl Racing framöver
o svetsar ihop.. Så de blir lätt ta isär..

Bild
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Ja, man kan ju inte mer än imponeras. Jag hade tänkt få utbildning för CNC och bli lika skillad
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Skriv svar