Sida 12 av 33
Postat: sön nov 18, 2007 7:37 pm
av auspuff
Blir rätt bra med slangen o luftfiltret, ser ganska maffigt ut.
Kylaren ska flyttas ner imorgon 35mm, anslutningen går i tryckröret.
Inte helt nöjd med utseendet här men det får vara sålänge så gör jag om det till våren.
Downpipen klar. Båda lambdasonderna ditsvetsade samt böj ner under bilen.
Motorn får stå i skamvrån några dagar nu..

Postat: sön nov 18, 2007 11:50 pm
av auspuff
Tog 5 minuter att knåpa ihop en kvar att göra lista:
* Soppasystem, dra alla slangar, fixa kopplingar, fästa fuelcell.
* Svetsa vattenröret, vatten ut från turbo röret ska flyttas.
* Bygga LMMhus.
* Flytta ner kylaren 35mm.
* Få hem svänghjul samt montera + koppling.
* Tabort alla loppor i tryckrören samt en översyn på grenröret.
* Svetsa oljereturen.
* Svetsa ett 18mm rör till tomgångsmotoringången i tryckröret.
* Svetsa distansen jag kapade till på det lilla tryckröret.
* Svetsa avgastempflänsen på kollektorn.
* Svetsa fast den interna wastegateöppning (bultarna som jag gängat in i downpipeflänsen).
* Mätare i bilen skall kopplas in.
* Stolar skall monteras, samt lösas ut såfort det finns pengar =)
* Montera startmotorn samt tändlägesgivaren.
* Återmontera allting som skall sitta på bilen vid besiktning.
Postat: ons nov 21, 2007 12:02 am
av auspuff
Avgastempfläns ditsvetsad i kollektorn.
Flyttade vatten ut ifrån turbo ingången då den låg förnära grenröret, nu ligger den mitt imellan grenrör och wastegate.. Snacka om utsatt!

Postat: ons nov 21, 2007 8:16 pm
av ms_t4
Har några bar du dig åt att få ventilkåpan så ren, går ju inte komma åt i alla gropar ..
och vart köpte du ditt verktyg för att vinkeldra bultarna har letat överallt nu hittar inte just den skivan.
//mvh Martin
Postat: ons nov 21, 2007 9:54 pm
av auspuff
ms_t4 skrev:Har några bar du dig åt att få ventilkåpan så ren, går ju inte komma åt i alla gropar ..
och vart köpte du ditt verktyg för att vinkeldra bultarna har letat överallt nu hittar inte just den skivan.
//mvh Martin
Den var så ren när jag köpte den, tror han hade tvättat den i nån tvätt..
Biltema verktyg är det kostade 49kr.
Postat: ons nov 21, 2007 10:09 pm
av Martin H
varför monter avgastemp där

Postat: ons nov 21, 2007 10:11 pm
av auspuff
Martin H skrev:varför monter avgastemp där

För att jag vill veta den högsta temeperaturen i kollektorn, samt läsa av alla cylindrar på en gång så jag vet om det är knas i en.
Oljereturen fick sig en slangbit så det kan flexa lite..
Soppasystemet påbörjat! Ska egentligen ha ett T-kors innan pumpen så jag har båda anslutningarna, får se om jag pluggar ena hålet eller bygger om. Har ont om slang så goda råd är dyra att inte kunna starta bilen nu för att sakna slang är inget alternativ!
Måste vara rädd om de dyra kopplingarna!
Monterade motorfästet, var osäker på om det skulle passa då det kommer från en annan 850.. Såg inte likadant ut som det som satt monterat i bilen men det passade, dock inget hål för skruven typ i mitten, konstigt?!

Postat: tor nov 22, 2007 2:01 am
av auspuff
Postat: tor nov 22, 2007 5:15 pm
av Driddler
Fan va sjukt
Du är bra sugen på att vrida om nyckeln nu va?
Postat: tor nov 22, 2007 7:13 pm
av auspuff
Som fan. Ska hämta svänghjulet imorgon sen behöver jag teoretiskt sett bara fixa en LMM i rätt size sen kan jag starta åbäket.
Postat: tor nov 22, 2007 7:59 pm
av auspuff
Pratade med Astander idag, svänghjulet är klart.. Ska åka och hämta det imorgon.
Idag bråkade jag med tryckrören, trycktestade lite med högtryckstvätten.. Helt omöjligt att få tätt med mag! Ska ta och tiga det sista innan jag skrotar dem, hehe.
Fick dit vatten in/ut från turbo idag,trycktestade vattenröret också och det verkar inte läcka nått, konstigt nog!
Imorgon ska jag ringa till en lokal firma som säljer Alu och förhoppningsvis vill de sälja mig en Alubit så att Gordon kan få svarva till min LMM sen ska det vridas om nyckel!!
Postat: fre nov 23, 2007 4:04 am
av Göte
Lär bli en kul bil när denna blir klar
Ett tips när du tryck testar rören.
Ta ett 3"rör kapa två mindre bitar svetsa igen bägge i ändarna. Sen gängar du i en trycklufts nippel i ena änden, sen sätter du dessa med silicon slang på tryckrören, och kopplar på kompressorn. Sen har biltema ett bra läcksök spray man kan spraja på..

Postat: fre nov 23, 2007 5:41 am
av auspuff
Var inne på nått sånt men kände att det var en jävla överkurs för det blir ändå inte tätt med Magen! =p
Postat: fre nov 23, 2007 12:39 pm
av j björk
Ställ ner trycket på kompressorn om du ska göra så!!!
Är nog inte så hälsosamt att stå igemter om man trycker med 8-10 bar

Postat: fre nov 23, 2007 1:52 pm
av auspuff
j björk skrev:Ställ ner trycket på kompressorn om du ska göra så!!!
Är nog inte så hälsosamt att stå igemter om man trycker med 8-10 bar

Vadå ska man inte ha 8kg menar du, hahaha!
1-2kg räcker gott å väl.