B20 special steg 6-7, Rest 4ports 48mm special spjällhus..

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

tror hestec har mer lastpunkter än nira, så det stämmer nog inte riktigt.

Prata med Halvarsson får du för jämt emot nackdelar
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

volvo140turbo skrev:tror hestec har mer lastpunkter än nira, så det stämmer nog inte riktigt.

Prata med Halvarsson får du för jämt emot nackdelar


Ja pratade med Kg trimning och dom sa att nira går snabbare mappa för det är bredare mellan varge varvtal.. Ja tror att hans påstående var lite hugget ur luften..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Nu är båda trattarna frästa.. Spjällhusena är klara så långt
som ja kan göra just nu..

Har börjat på spjäll brickorna nu.. Stuckit av 4 st mässing
brickor med ytterdiameter ca 52.. Ska svarva mjuka backar
så ja kan plana dom till ca 1.5mm, inte säkert alla blir
rena så kanske får göra dom lite tunnare i värsta fall..
Dom är skeva och mellan 2.1-2.2mm nu..

Ingen som sitter på lite mått på spridare? Vilken vinkel
dom ska ha och hålstorlek.. Ja tror det ska vara 14 och 11
men e inte säker..

Funderar lite på vad man ska skaffa för spridare..
Senast redigerad av Roger Persson den tor nov 01, 2007 9:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Har du fräst hålen ovala i spjällhuset? För visst brukar man väl anners ha spjällen ovala? Har fått för mig de iaf :roll:
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Nej dom är 48mm och helt runda.. Spjällen ska bli ovala..
Dom ska skruvas fast på en alu axel som är fräst i vinkel
ca 10 grader..

Två gänghål i vinkel, så skruvar man fast spjället genom
fäst hålena, tror man ska ta en stor bricka med så att de
blir lite extra stöd.. Fick tipps av mhr144.. Han har med
egen gjorda spjällhus..

Har ja skrivit nånstans ja ska göra ovala spjällhus eller e de
bilderna som ljuger.. :)
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Nyfis på flödningen.. Hur långt har du kommit jens..? :) Ursäkta man tjatar.. ;) :doh:
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

B20TicPower skrev:
volvo140turbo skrev:tror hestec har mer lastpunkter än nira, så det stämmer nog inte riktigt.

Prata med Halvarsson får du för jämt emot nackdelar


Ja pratade med Kg trimning och dom sa att nira går snabbare mappa för det är bredare mellan varge varvtal.. Ja tror att hans påstående var lite hugget ur luften..
bror ju på hur långt du sätter mellan varje :wink:
i nira är det max 16x20punkter per map.
Dennis W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: tis mar 13, 2007 11:03 am

Inlägg av Dennis W »

Inget flåstest gjort av Jens än? :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

LaZYkiller skrev:Inget flåstest gjort av Jens än? :wink:
tyvär, har varit lite eller nästan ingen garage tid i veckan tyvär, men det kommer snart.
Dennis W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: tis mar 13, 2007 11:03 am

Inlägg av Dennis W »

okej, så kan de vara ibland. Men men de kommer väl som sagt :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det närmar sig nu, ska försöka fixa sätet i kväll ialafall.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:det närmar sig nu, ska försöka fixa sätet i kväll ialafall.
har fixat säten nu och börjat rigga för flödes test i morron, nåra bilder på test 1 där vi kör en grund flödes test utan att jag gjort mer än ett sätes jobb.


säten fixade, blev kanse inte ricktigt optimalt då det var för trångt mot cylinder kanten. fick gå på ett 1.5mm säte för att rymma stålet.

sen var det lite för mycket slipat för att det ska bli optimalt men det duger i detta expriment
Bild

lite bökigt att få fast toppen då det inte fans nåra bult hål kvar men med lite bunt band mellan skruvarna vart det tätt och bra.
Bild

jag kör med en B23 cylinder med 97mm cylinder, det ska portas upp i förbräningsrumet mer sen då ser det vättigare ut.
Bild

uppe i bänken bara att skruva dit lyft grejorna nu.

Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ser bra ut:) skall bli jäkligt kul att se vad denna skapelse flödar sen :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

kralliga ventil fjädrar :hihi:
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

Limpdjur skrev:kralliga ventil fjädrar :hihi:
:hihi: :hihi: :hihi: :lol:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar