Sida 12 av 25
Postat: tis okt 28, 2008 9:36 am
av Mattias J
tyckte startmotorn drog runt motorn lite för lätt.... så jag gjorde ett komptest... 4kg i alla cylindrar.. skvätte man i en snaps olja i cylindrarna å prövade igen så steg det flera kg...
så nu vet man vad man har att göra ett tag framöver

Postat: tis okt 28, 2008 9:56 am
av Kadett4wd
ringbyte?
har det gått lite fett innan ringarna satt sig?
Postat: tis okt 28, 2008 10:46 am
av Mattias J
Kadett4wd skrev:ringbyte?
har det gått lite fett innan ringarna satt sig?
ja antagligen.... river det nu i dagarna så får jag svaret...
nya ringar kostar 1200spänn så man avlider ju inte...men det är rätt trisst ändån..
ringlanden kan ju ha pajjat oxå...

Postat: tor okt 30, 2008 9:38 am
av Mattias J
hittade felet igår

.... insugsventilerna står tjuvöpnna
inte konstigt att den varit tjurig att starta...
iom att toppen är helt nybyggd med nya packningar, så har packningarna till kammhuset sjunkt ihop och satt sig till rätta... vilket lede till att mitt ventilspel försvann ....
ibland är man bra väck
bara att beställa nya shims

Postat: tor okt 30, 2008 9:45 am
av LarC
Ska det sitta en packning mellan camcarrier och topp?
Jag brukar bara använda packningslim och det har funkat.
Postat: tor okt 30, 2008 9:49 am
av Mattias J
LarC skrev:Ska det sitta en packning mellan camcarrier och topp?
Jag brukar bara använda packningslim och det har funkat.
ja det ska det... men packningslim funkar kanon det med

Postat: tor okt 30, 2008 5:33 pm
av Ajden
Du vet väll att det är samma ventilshims på volvo som fiat motorerna.
Har man guy croft camar så ska man tydligen inte använda packningarna i mellan topp och kamhusen
Postat: fre okt 31, 2008 9:43 am
av Mattias J
Ajden skrev:Du vet väll att det är samma ventilshims på volvo som fiat motorerna.
Har man guy croft camar så ska man tydligen inte använda packningarna i mellan topp och kamhusen
jajemensan.... volvo kopierade konceptet med tryckare med shims från fiat ju
har man guy croft kammar så ska man inte det såvida man inte har längre ventilskaft så man kan köra med laschcaps..
kammarna han har har mindre bascirkel..plockar man bort packningen så slipper man köra med dom största tyngsta shimsen utan man kan halvera dom och därmed få en avsevärt mkt lättare tryckare
det är samma med axellsons engenerrings BDA profiler till fiat... 306graders körspel in och ut..108 i nockvinkel med original drev och ca 10,4mm i lyft in och ut
Postat: fre okt 31, 2008 12:54 pm
av Jonas Ohlsson
jag måste ta och gratulera till ett bra "ras"

Postat: fre okt 31, 2008 5:39 pm
av Mattias J
Jonas Ohlsson skrev:jag måste ta och gratulera till ett bra "ras"

man tackar... blir snart en sista sväng innan den ställs in för vintern

Postat: lör nov 15, 2008 7:08 pm
av Mattias J
funderar på att stoppa ner motorn i en volvo 240 kaross eller e30 kaross... börjar bli riktigt sugen på att köra bakhjulsdrift... alltid retar det nån att man stoppar i en fiat motor
vad säger ni om saken..?.. kom gärna med lite förslag och tips
Mvh Matte
Postat: lör nov 15, 2008 7:36 pm
av Kadett4wd
en sån där gammal fiat 131 mirafiori?
eller en lada

Postat: lör nov 15, 2008 7:46 pm
av Mattias J
Kadett4wd skrev:en sån där gammal fiat 131 mirafiori?
eller en lada

du kan tro att jag har letat så ögonen blöder efter just dom... men alla ligger typ 100mil härifrån
131:an passar ju allt bolt on... ladan är det väldigt små mods så passar det...
tror att bmw folket hade rasat mot mig om jag lägger i den i en e30 ... vilket hade varit skoj
volvo folket hade nog inte brytt sig lika mkt ... där står en 240 i garaget sidan om som han skulle ha 1500 spänn för och den såg faktiskt rätt bra ut...men han ville behålla motorn och 1031 axlen...men jag fick en annan axel med ,,, så det hade ju varit ganska billigt..
har redan införsakaffat mig en bmw låda som jag ska svetsa om med fiatens kåpa...
hmmm kom med fler synpunkter och åsikter
Mvh matte
Postat: lör nov 15, 2008 7:53 pm
av Kadett4wd
Postat: lör nov 15, 2008 8:01 pm
av Ajden
Jo 124orna är bakhjulsdrivna, var dom som kom med twinkam motorn först.
Healey Sprite går det att stoppa ned en såndär motor i om du rakställer den. Slänger med en bild på min.
Annars är Morris minor vanligt med Fiatmotorer kolla in
www.beardmorebros.co.uk där finns det en del fräna byggen med morrisar och fiatmotorer.
