Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Jag har nog redan fullt upp hela sommaren som det ser ut, kommer bli väldigt lite semester tyvärr eftersom skatteverket verkar gilla mig så kommer få vänta till dec på mina skattepengar :(
Men är klart vi ska grillla o ta några öl "snart", som sagt vore inte fel om jag fick igång min hoj... har ju börjat bygga hyllor nu, så jag kan börja städa i garaget och förhoppningsvis hitta lite delar till svarven som är nerpackade nånstans o börja svarva delarna som saknas :)
Fan vad tiden springer iväg det är ju snart juni....
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Jag har börjat städa i garaget för att kunna arbeta vidare, gjort egna hyllor till största del bestående av råspont, blir skapligt billiga jämfört med att köpa färdiga, sen känns de betydligt stabilare dessutom, men det tar ett tag att snickra ihop dom.
Hade tänkt göra 4st till att börja med, och de ska sedan flyttas när jag bestämt var de ska stå.
Hyllplanen är lösa och läggs bara i gavlarna:
Bild

Skruvade även upp några konsoller för att bli av med virke som låg och tog plats på golvet:
Bild

Det saknas inte direkt arbete.. måste komma igång och klippa gräs snart också innan det växt igen helt :doh:
242Gurra
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av 242Gurra »

Vilket arbete du lägger ner! Snickare eller? :)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Är som högst utbildad plasttekniker men aldrig direkt jobbat med plast, eller som snickare eller mekaniker utan självlärd av den eg enda anledningen att man helt enkelt tycker det är roligt att pula själv....
Alternativet, att studera som en idiot för att få ett välbetalt jobb och sen köpa allt man vill ha dyrt och färdigt, men förmodligen inte kunna någonting i praktiken, har aldrig känts speciellt intressant.
(Även om en kombination kanske är den bästa lösningen, när man inser att dygnet trots allt bara har 24h).
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Tack vare besök av farsan o brorsan fick man lite gjort i helgen!
Byggt klart 4 hyllor o fyllt med prylar:
Bild

Flyttat 2 bord och fyllt med diverse bra att ha pryttlar som skruv, spik o lite verktyg så nu hittar man:
Bild

Skar upp vindväven upp till loftet där trappan ska sitta, var kul att kika upp:
Bild

Sedan lite jobb med maskinrummet, en bild innan:
Bild

..och en bild efter, satt sista OSB'n på väggarna o reglat upp halva taket:
Bild

Det var allt för idag, fortsättning följer...
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Det går vidare med maskinrummet. Saknar en bockad plåtlåda ner mot golvet för att bygga 60cm vägg framåt mot yttervägg enligt bild.
Sedan klart för att sätta 5 takskivor o 13 väggskivor gips, bygga port samt måla och sedan bygga trappen till loftet..
Bild

Vad är rekomenderat skruvavstånd för gipsskivor tak/vägg?
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck

Inlägg av Henrik Bergstrand »

20-30cm.. Eller bara följ prickarna.. :)
Ryker det inte svart är det inte intressant!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Jo det ska tydligen vara 20 vid ytterkanter och 30 inne i skivan fick jag veta, vet ej vilka prickar du menar?
Ska bara inhandla lite delar nu så får vi se hur det går med gipsandet sen.
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck

Inlägg av Henrik Bergstrand »

Det brukar vara små prickar som talar om var mitten är på skivan.. brukar vara 30cm mellan dom ja :)
Ryker det inte svart är det inte intressant!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Det var "prickar" ja i mitten på skivorna såg jag med CC30 mått, som var till lite hjälp framförallt vid väggsättningen.

Det gick mycket bra att gipsa iaf, fått upp 5 takskivor o 2 väggskivor:

Bild

Bild

Bara 11 väggskivor kvar i maskinrummet nu tror jag..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Gipsat vidare lite, det som syns av OSB på denna bild är det som fattas att göra klart, 2 halvskivor:
Bild

Såhär blev det längst in vid trapphålet:
Bild

Sedan har jag börjat med trappen, hade tänkt ha den flackare men blev till slut ganska brant, hoppas det funkar fint ändå:
Bild

Båda sidorna på plats i slutet av rummet:
Bild

Ställde sidorna i varsitt rostfritt vinkeljärn o bultade i golvet med expander:
Bild

Hade inte ritat något på hur trappen skulle se ut, utan började bara skruva fast klossar på sidorna, tänkte dra i ett par till skruv i varje kloss, inte för det behövs men känns bättre:
Bild

Alla klossar på plats på båda sidor nu men ingen bild på det, har även börjat såga till reglar för trappsteg.
Det blev 12st totalt och måtten är ca 21cm CC förutom näst längst ner där det blev 18cm pga att jag höjde upp nedersta trappsteget lite för att kunna få under min motorlyft.
Från golv till första steg blev då 16cm tror jag, hade säkert kunnat räknat ut så jag fick alla lika men orkade inte räkna så mkt och det syns knappt:
Bild

Har en hel del att pyssla med nu framöver med spackling, pappning av skarvar, spackling igen, slipa lite kanske, måla, såga till o skruva fast trappstegen osv. men får se vad man har tid med o orkar...
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Har sågat till trappsteg o införskaffat båtlack. Tyvärr vet jag ej var jag gjort av min splitter nya slipmaskin, ligger antagligen längst ner i någon av alla flyttkartonger, dvs den kan vara var som helst.. :(

Har iaf hunnit "provspringa" lite upp o ner för trappan o det verkar funka bra med tanke på ändamålet, loftet ska vara förråd o tanken är att jag inte ska vara där uppe allt för ofta, men lite flackare kunde trappan fått vara om jag haft mer plats, ingen rekommenderad vinkel till ett bostadshus :P

Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Det går väldigt segt här...
Fick hjälp av ett snickeri med att såga trappstegen i bandsåg då jag saknar sådan, det blev bra, men det tog en hel kväll sedan att slipa till dom så dom blev skapligt runda med hjälp av rasp o sandpapper.

Innan:
Bild

Efter (ej samma trappsteg men iaf):
Bild

Ett trappsteg fick jag limma lite på då det spruckit iväg en träflisa som jag ska försöka behålla, sedan har jag lånat slipmaskin av farsan och testat slipa ett trappsteg lite grovt, insåg då att jag behövde ansiktsmask eftersom denna slipmaskin har några år på nacken o saknar utsug, vilket är smidigt att koppla till dammsugare annars.
Så nu har jag köpt masker för att slippa få så mkt skit i näsa o mun men inte haft tid att fortsätta...
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Var ett jäkla jobb detta med trappen, är eg alldeles för noggrann men det är ju kul när det blir fint samt man lär sig slipa om inte annat dock lite halvkass maskin jag fick låna av farsan, men det går.
Har iaf grovslipat alla 12 trappsteg nu o finslipat 2 som är färdiga för lack.
Ska finslipa de andra 10 sedan slipa av sidorna på trappen lite o lacka dom först och sedan trappsteget separat innan montering.
Verkar enklast att börja skruva nerifrån o gå uppåt, 2 skruv på var sida, 4 totalt i varje trappsteg, nackdelen med detta är att man kan inte byta ut endast ett trappsteg mitt på sedan utan att ta dän alla ovanför men det hoppas jag inte behövs...
Bild

Farsan kommer i helgen igen, får se vad vi hittar på då!
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Tjena mannen :)

Det blir bra det du gör :thumbright:

Hoppas du inte bränner ut dig utan att du lägger ännu mer jobb på nästa projekt :D

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Skriv svar