Sida 12 av 17

Postat: tor jul 19, 2007 12:44 pm
av Johan Posth
Och var fan får man tag på så mycket däck? :shock: Förhandlat med någon däckfirma om att få gamla använda däck eller?

Postat: tor jul 19, 2007 1:50 pm
av j björk
Ja banan vad mycket gamla däck!
Här ska ritas :thumbright:

Postat: tor jul 19, 2007 9:06 pm
av Rogge
alla ser ju ut att va i samma dimension oxå, o fint staplade på balavagen :)

Postat: tor jul 19, 2007 9:44 pm
av dannej
Composth skrev:Och var fan får man tag på så mycket däck? :shock: Förhandlat med någon däckfirma om att få gamla använda däck eller?
Inte bara det, änär jag sen kört slup på dom kommer det en med lastbil och hämtar hela högen på min tomt, gratis.

Det ska vara lätt och bekvämt när man ska sladda :D

Postat: fre jul 20, 2007 7:03 am
av Johan Posth
Ja fy helveteiensäck, en har det förstpänt. Visserligen så är min fasters man däckkrängare och har en hög med däck man kan rota i, men ja får frakta bort de ja använder själv, sen så är det inte säkert att man hittar 2 likadana, eller ens samma storlek.. ja som de säger, BANAN va bra en del har det.

Postat: tis sep 25, 2007 4:50 pm
av dannej
Det går tyvärr lite långsamt här, tiden har dragit iväg på mitt andra project 535 Snikturbo "Fulbygge"
Jag måste ju trotts allt ha en vinterbil med, och en bil man inte behöver vara rädd om där man kan spränga däcken och inte behöva sluta när stålväven tittar fram, det är mycket viktigt, däcken är inte förbrukade så länge det finns någonting kvar av slitbana/stomme.

Postat: tis sep 25, 2007 5:58 pm
av Glufsen
dannej skrev:Det går tyvärr lite långsamt här, tiden har dragit iväg på mitt andra project 535 Snikturbo "Fulbygge"
Jag måste ju trotts allt ha en vinterbil med, och en bil man inte behöver vara rädd om där man kan spränga däcken och inte behöva sluta när stålväven tittar fram, det är mycket viktigt, däcken är inte förbrukade så länge det finns någonting kvar av slitbana/stomme.
Följer det projektet med stort intresse, helt jävla klockrent :thumbright:

Postat: tor mar 27, 2008 10:23 pm
av dannej
Jaha, då har det börjat hända lite här igen.


Lite nya däck då och då blir det ju
Bild


Utomhus igen för första gången på 4 år
Bild


Anledningen är att ingående axel på lådan inte är schimsad, så det fick göras om, bortskämd som man blivit så fick det bli lyften till det jobbet, samt att bakaxeln med ska bytas ut
Bild


Annan bakaxel inhandlad, med 3,73 utväxling, känns lagom, och lite snällare mot växellådan. Aussie Lockersats ska monteras, därför är klumpen rensad
Bild


Drivaxlarna hålborrade, förhoppningsvis ska det öka livslängden något, då dom kan svikta lite när det är hål i centrum, hålet är så djupt som skjutmåttet visar
Bild


Stötdämpare inhandlade, bak är begagnade. Justerbara Koni
Bild


Här är jag nu, och det liknar ingenting detta, har så mycket speciallösningar och finesser att det knappt får plats, plus att det var 1,5 år sedan jag började på detta, så det tog en dag att bara "läsa på" hur jag har kopplat allt hittils.
Men i dagsläget är motorn startklar vad det gäller elinstallationen
Bild


Bara för att visa en av många saker som är något överarbetat.
Har satt en ventil som släpper förbi vattnet förbi värepaketet när värmen är avstängd i kupén, bara för att få maximal cirkulation även i bakre delen av toppen.
Bild


För att styra ventilen har jag gjort en riktig specialare som jag inte vet hur jag orkade krångla till det så riktigt.
På vredet till värmen har jag lött fast en kabel, sen en annan kabel i fjädern på bilden, när vredet är längt åt vänter så får kablarna kontakt och ventilen i bilden övan öppnar.
Enkelt hade varit att koppla ventilen till en knapp bara, MEN då hade man varit tvungen att både vrida vrdet och slå från en knapp varje gång, och det är ju fel tekniskt sett.
Det kanske är en förklaring till varför det tar lite tid att bygga något?
Bild

Postat: tis apr 01, 2008 11:39 am
av dannej
Lockersatsen hemma
Bild

Portning av diffhuset var nödvändigt för att få in allt
Bild

Detta är en Aussie Locker, låst som en svetsdiff vid belastning, men obelastad så kan den kugga över, tillexempel när man kör på en parkering eller försöker hämta hem ett ställ.
Ska även vara snällar mot drivaxlarna än svetsdiff, främst eftersom drivaxeldreven inte är helt stela som när man svetsat, allt kan röra sig tack vare fjäderbrickorna precis som på en osvetsad diff.
Bild

Dioder har det gått åt några till alla knappar, för att alla funktioner ska fungera felfritt som jag vill
Bild

Så här ser baksidan ut av min mätarpanel ut, ni som har svurit över att bilstereon är dryg att koppla in så kan ni ju gissa vad detta är, totalt över 60 kablar, därför har jag gjort 3 stora kontaktstycken för att det över huvudtaget ska vara möjligt att ta bort panelen vid behov.
Bild

Postat: tis apr 01, 2008 2:47 pm
av Jonny Karlberg
Shit pannkaka.
Gissar på att du har nån timma ute i garaget :thumbright:
Men snyggt blir de!

.

Postat: tis apr 01, 2008 9:00 pm
av Jocke E
Mycket fränt bygge detta. kul att se den växa fram.

Postat: fre apr 04, 2008 9:55 am
av macke
dannej skrev:Lite nytt

Mycket färg och mycket kontrast
Bild

Bild

Bild

Bild


Fegt att trimma bromsarna egentligen
Bild


Egentillverkad kylare
Bild


Värmeväxlare (olja/vatten) för snabbare varmkörning
Bild
vad använde du för mm på borren när du borrade skivorna?

Postat: fre apr 04, 2008 10:24 am
av Wocke_740
se riktigt najs ut de här 8) men hur tjock e matakablen från batteriet o fram??

//Woxter

Postat: sön apr 06, 2008 11:26 am
av micke999
ska bi kul å se hur den går sen vad ska du köra med för turbo??

Postat: sön apr 06, 2008 4:28 pm
av wyzer
riktigt mäktigt :twisted:
hoppas att man får se dig ute på nätterna nu snart då??!!! :hihi:

har hört rykten om att hedberg 740n ska va lagd i ett dike?? och ligga på skroten stämmer detta?? hade ju varit väldigt synd :(