Sida 12 av 71

Postat: mån jun 15, 2009 11:49 pm
av micke999
hade man vetat att den fanns på kjula så hade man ju lätt åkt dit bara för å kolla på den

Postat: tis jun 16, 2009 5:03 am
av Kökarmicke
Har du kört sönder något jörgen? Såg att du var anmäld.

Har inte hunnit med att titta på några väderleksrapporter ännu, men är det så att dom bara lovar regn tror jag inte att jag far iväg. Är ett litet projekt att ordna transport och med färjor å jobbet m.m...

Micke: Trodde inte att jag skulle hinna få ihop först, men lyckades ha allt klart ett par timmar innan sista färjan gick! Men kom ner vid elva på lördag kvällen och for där ifrån igen vid niotiden på söndag morgon p.ga vädret.

Till Kjula 3# ska allt funka i varje fall, och då ska jag vara där hela helgen!!

Postat: tis jun 16, 2009 3:25 pm
av Nova Jörgen
Kökarmicke skrev:Har du kört sönder något jörgen? Såg att du var anmäld.
Det beror på hur man ser det...Det som är sönder är ekonomin, inspirationen och tillgänglig tid. Bilen är hel, bussen nybesiktigad och nästan färdig att användas. Jag fick lov att omprioritera lite den här gången. :( Vi siktar på Aros nat's helgen efter i stället.

Ha de'

Postat: tis jun 16, 2009 7:26 pm
av micke999
då ska jag ta mig dit

Postat: ons jun 17, 2009 4:28 pm
av Kökarmicke
ställer tyvärr in turen till Orsa i helgen.. Allt för mycket jobb och dåligt med tid är orsaken, och dom dystra väderleksrapporterna förstås.. Satsar på att få bilen ordentligt mappad och i skick för att bränna allt krut på dom återstående Mälardalen open tävlingarna istället. Ett hemmarace i höst hoppas jag på att det blir oxå.

Lite söndagslek hos dynocenter!

Postat: sön jun 28, 2009 4:57 pm
av Kökarmicke
Idag va jag och garagepolaren å åkte lite rullande landsväg på skoj, finns en fin bänk bara ett par kilometer från garaget, så det passade riktigt bra att pyssla på med det idag när alla andra är på mantorp :wink:

Bilen funkade riktigt bra måste jag säga!!
Första pullet på 1.6bars ladd och mappen som lagts upp på gata gav den 421.4hk i motorn
kurvan var ganska svajjig, men det kan man förstå när den är gatmappad.

Vi jobbade oss upp i ladd och gick på lite bränslamapp, och nådde en bra bit över 500hk sträcket i motorn innan vi slutade för dagen.
Vi drog ett pull som gav 550.2hk och ett som gav 556.3hk men då for säkringen till soppapumpen å bilen totalklippte. För liten säkring.. Där har vi en stor orsak till att köra en enda stor amerikapump istället för att koppla på 2-3 stycke boschpumpar!
Skulle jag åkt två stycken bosch och ena hade stannat hade jag antagligen stekt motorn...
Sista pullet vi drog var för att dom ville pröva sin afr-mätare, men då glömde dom slå på fläkten så motorn gick 10-15 grader varmare än i dom andra pullen. då lämnade den 547hk.
dom tre sista pullen var på 2.2bars ladd.
Vi hade en max avgastemp på 580 grader tror jag, så den går fett.
Vi vågade inte gå ner mera på soppan för min lambda verkar inte helt pålitlig.
Men det känns som att jag inte behöver mer än 550hk just nu, är riktigt nöjd med dagen!!!

första pullet på 1.6bars ladd:
Bild


Det pullet som gav mest effekt, när soppapumpen dog...
Bild


Det första pullet på 1.6bar och det sista på 2.2 när motorn var lite för het i samma graf:
Bild


Lite samlade bilder från dagen!! det kommer nog fler bilder och lite film bara jag skulle få datorn att fatta att komunicera med videokameran..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


33grader inne i hallen och lite över 37 utanför på väggen!!! en stor fläkt kan va bra till mycket :thumbright:
Bild

Postat: sön jun 28, 2009 8:09 pm
av Kökarmicke
enligt referensrepan vi körde till att börja med har jag ca 7% drivlineförlust, effekten på papprena är beräknad i motorn, vi mätte ca 520hk som mest på hjulen :twisted: Den flacka kurvan längst ner är transmissionsförlusten

Postat: sön jun 28, 2009 10:48 pm
av Tavi
haha måste ha luktat röv svett i hela lokalen

Postat: sön jun 28, 2009 11:38 pm
av micke999
fan den är ju så snygg den bilen!!nice effekt med hehe

Postat: tor jul 16, 2009 8:17 am
av Blom
kommer du att köra på nästa kjula??? alltså 1-2/8??

Postat: tor jul 16, 2009 12:26 pm
av Kökarmicke
tanken e den jo! börjar bli duktigt körsugen. Är bilutställning här på Åland nu i helgen, sen ska jag ner till veidec å titta, å sen e de kjula, så jag ska väl förhoppningsvis inte lyckas ha slut på den! Haha, fan va man e rädd för att nöta på grejjerna.. :D

E sugen på att köra lite rullande landsväg till oxå, å få upp avgastempen lite. Bredbandslambdan borde va i ordning igen nu, så man vågar börja lita på den.
Sku va kul att bottna turbon! 61mm in, va ska det räcka till?
Ska se om de blir att spänna upp den efter kjula#3.

har för övrigt haft ner lådan en sväng för att se över lite oljeläckage, och titta hur koplingsmekansismen såg ut, bytt olja i axel å låda m.m och så har jag byggt en oljefälla under motor å låda oxå.

Vad har ni andra som byggt oljefällor lagt i för absorberande material? Det ska ju va flamsäkert.... Vad är flamsäkert om det får lite olja i sig??
Funderar på att plocka i några såndärna gråa wurth trasor i baljan, dom e tunna å bör suga upp ganska bra.
Skulle va bra med lite tips!

Postat: lör jul 18, 2009 5:06 pm
av Humlan
Såg lätt grym ut i badhusparken :)

Bild

Bild

Postat: lör jul 18, 2009 5:19 pm
av Kökarmicke
Fina bilder björn, tack!!
De va skoj att ställa ut den, fick många positiva kommentarer! Har ett par bilder själv som jag ska lägga in sen om de blev nåt av dom

Postat: lör jul 18, 2009 5:31 pm
av Humlan
Vassego har en till som jag knäppte när du sköt tallbarr mot UULF :lol: fixade om den lite

Bild

Postat: fre jul 31, 2009 7:25 am
av Kökarmicke
Lastat å klart, Kjula here we comes!! :twisted:

Fan va de ska bli skönt att få provköra! hoppashoppas att vädret blir bra