Mikael - Ford Capri 2.9T: Helt nytt motorkoncept sid 25

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Nått för er inbitna kanske ;)

Lånade en polares däck för att se hur det passar i hjulhusen bak. Precis hur fränt som helst, önskar det var mina :)

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

:villha:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
96 turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: fre apr 27, 2007 12:38 pm
Kontakt:

Inlägg av 96 turbo »

Mikael S skrev:Tänkte berätta lite vad som händer. Har roat mig med att sätta i en friskare växellåda samt monterat öppen wastegate. Passade på att filma lite kort med mobilen, lyssna 40sekunder in i filmen får vi se om ni hör att jag växlar med flatshift mellan tvåan och trean dock blev jag så glad över att lådan funka så bra så jag passade på att rensa bort alla drev i lådan när jag skulle testa lite starter på trean

http://www.garaget.org/video/29xu2tqg84ha

Är det nån som sitter och häckar på en MT-75 låda till V6 för en rimlig peng så säg till!
hur ser den lådan ut?? har en låda liggandes till en granada 2,8 -82

men frakten e nog inte billig på en sån låda..
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Vad innebär "Flatshift"? :roll: Låter som en jävligt snabb och mjuk växling iaf!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Granada 2.8 har antingen en fyrväxlad typ 5-låda (urstark!), eller en femväxlad typ 9. Typ 9 hjälper inte Micke, för den håller inte, men den fyrpetade är ett vettigt val om man vill bygga om kardan etc igen ;-)

Flatshift är ett varvstopp som går i när man trycker ned kopplingen, så man kan växla med gasen i botten utan risk för övervarv. Det är beroendeframkallande och jag tycker att det känns som det skonar lådan också.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jag är inte alls förtjust i Typ 5 lådan, på tok för långsam att växla med i jämförelse med mt-75 och typ 9

Blir nog ett projekt att montera en BMW 535 låda i vinter, har eventuellt fått tag på en billigt
96 turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: fre apr 27, 2007 12:38 pm
Kontakt:

Inlägg av 96 turbo »

ok det är typ 5 lådan som ligger och skräpar hemma
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Lite rapport då, har försökt köra lite mer G-tech men växellådan sjunger på sista versen. Bytte ju får nån vecka sen till denna och den var i bra skick men bara efter några mil med gasning så börjar den låta illa, har varit noga med att inte göra nått tok dessutom så lådorna orkar helt enkelt inte med. Måste ta tag i och sätta upp en bmw låda men är lite tunt i kassan nu tyvär.

Är det nån som sitter och trycker på en MT-75 till 2.9:an för en vettig peng så skicka mig ett pm!

Föresten så har jag problem att hitta fäste trots mina MT et Street, 60-foten ligger runt 2.2-2.4
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Pratar mest med mig själv här men kör väl en uppdatering till


Blev en liten kort filmsekvens idag, om ni undrar varför huven är svart så hade den lite skador så istället för att lägga en risig orginalack fick det bli lite svart istället tills vidare. Ska försöka lacka om hela bilen i vinter.

Streamad -> http://www.youtube.com/watch?v=kb45OoeAaEw

Nedladdning -> http://racemovie.se/movies/lord_mid/www ... 9turbo.wmv

Eller som vanligt så finns den att ladda ner på http://www.SkogenRacing.com
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Riktigt fränt bygge, verkar skjuta på riktigt fint! :thumbright:
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Synd att lådorna går hela tiden, men det tyder ju bara på att det finns massor mos i bilen :wink:

Gillar bygget starkt o följer det hela tiden :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Jobbigt med lådorna :(

Men attans vad det verkar skjuta på bra :thumbright:

Har du några prestanda siffror på den typ 100-150 på 3-an eller liknande ?
Lär ju mata på rätt gött i det intervallet :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Inga prestandasiffor mer än dom 201m kärningar det blev idag :)



Blev alltså en tur till Söderhamn idag för lite 201m. Öppnade upp med en 8.4 repa och ganska dålig slutfart på 151km/h. Men körde med försiktiga växlingar för att få lådan att hålla ihop, nästa repa satt växlingarna en aning bättre och rulla in på 7.9 155km/h. Nu hade jag en skapligt tid så det var dags att tokladda lite så värmde på mer och slog på launch/flatshift funktionerna. Genast hoppade tiden ner till 7.5s 161km/h men fortfarande ingen optimal växling.

Sista repan för dagen innan regnet kom så värmde jag på däcken frisk och klev på hårt på launchen. Lämnade linjen på redigt med laddtryck och en 60-fot på 1.7, fick i växlarna riktigt fint och passerade linjen på 7.3

Alltså bästa tid för dagen är

60-fot 1.737s
tid 7.302s
Slutfart 163.49km/h

Är riktigt nöjd med prestandan och går att jobba lite på 60-foten kanske, hade ca 0.9bars lyfttryck i MT street däcken

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Fin slutfart, du skulle haft över 200 km/h på 402 meter så det är en del pulver i maskin nu! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ska bromsas ganska snart tänkte jag :)

Bjuder på en film också -> http://www.youtube.com/watch?v=P7NKw8BHVwc
Skriv svar