Sida 12 av 13
Postat: ons jul 07, 2010 2:40 pm
av Stener
Säker att ni nollställde kam mot motor när ni bytte kam? Ifall den stått fel så kan det ju varit ventilknack och då har ni krökta ventiler och troligen skadade kolv(ar).
Postat: ons jul 07, 2010 2:51 pm
av Jill
Stener skrev:Säker att ni nollställde kam mot motor när ni bytte kam? Ifall den stått fel så kan det ju varit ventilknack och då har ni krökta ventiler och troligen skadade kolv(ar).
Det litar ja på att Peter gjort, jag var iaf med när vi gjorde det vid sista bytet... men tack iaf för tips!
Postat: ons jul 07, 2010 6:20 pm
av Jill
Nu har vi mätt komp och det såg inte bra ut ...
1an: 9
2an: 9
3an: 5
4an: 8
Postat: ons jul 07, 2010 6:51 pm
av Stener
Nä det va inte bra du

Bara att riva
Hoppas ni löser det

Postat: ons jul 07, 2010 7:29 pm
av Jill
Stener skrev:Nä det va inte bra du

Bara att riva
Hoppas ni löser det

Vi gissar på kolvringarna .. känns sådär lagom kul nu när semestern kommer.
Vet ni hur semestern 2009 tillbringades? I garaget!!!!! 4 veckor ..
Är det inte fantastiskt underbart? Även semestern 2010 är räddad, behöver inte fundera längre på vart vi ska resa eller hur pengarna ska spenderas...

Postat: ons jul 07, 2010 7:58 pm
av Daniel-635
Innan ni river bottendelen (om inte det är gjort redan) så kolla så att ventilspel är korrekt och att alla ventiler är täta/raka.
Det kan ju också påverka kompressions trycket.
Tråkigt

Postat: ons jul 07, 2010 8:52 pm
av Deztallica
Fy fan vad fin!

Postat: tor jul 08, 2010 12:03 am
av Henka_
Var de jag misstänkte
om det är så att de e ringar så byter man ringar på en kväll utan problem.
Postat: tor jul 08, 2010 7:15 am
av Jill
Henka_ skrev:Var de jag misstänkte
om det är så att de e ringar så byter man ringar på en kväll utan problem.
Dock så är fågan, varför bara 3:an? Vad kan ha orsakat det? Att den gått för fett??
Postat: tor jul 08, 2010 7:17 am
av Jill
Deztallica skrev:Fy fan vad fin!

Tack !!
Daniel-635 skrev:Innan ni river bottendelen (om inte det är gjort redan) så kolla så att ventilspel är korrekt och att alla ventiler är täta/raka.
Det kan ju också påverka kompressions trycket.
Tråkigt

Tack för tips, det får vi göra!
Postat: tor jul 08, 2010 1:17 pm
av Henka_
Eget insug? skit i spridaren, om det är nån ventil så kan ni ha fått ihopslag eller liknande.
Postat: tor jul 08, 2010 2:26 pm
av Jill
Henka_ skrev:Eget insug? skit i spridaren, om det är nån ventil så kan ni ha fått ihopslag eller liknande.
Insuget tror jag köptes på vallåkra för ett gäng år sedan .. kommer från en 740... Tack för tipsen, ska kollas upp!
Postat: tor jul 08, 2010 9:40 pm
av Henka_
kul att kanske kunna hjälpa bara

Postat: fre jul 09, 2010 10:59 am
av Elias_
hur ser tändstiftet ( en ) ut ? oljigt ?
var har eran avgas temp legat under körning ? belastning?
vet christoffer med mazdan körde ras pga för hög avgastemp , där hade 4ans kolv spruckit o tappat en bit vilket resulterade i att bilen gick konstigt och var väldigt orkes lös.
Postat: fre jul 09, 2010 10:25 pm
av P.Hellberg
Elias Linder skrev:hur ser tändstiftet ( en ) ut ? oljigt ?
var har eran avgas temp legat under körning ? belastning?
vet christoffer med mazdan körde ras pga för hög avgastemp , där hade 4ans kolv spruckit o tappat en bit vilket resulterade i att bilen gick konstigt och var väldigt orkes lös.
tändstiften så mycket fina ut. aningen fett bara.. men själva elektroden vara fint ljust gyllenbrun.
Avgastemp har jag ingen aning om då jag inte har möjlighet och mäta.
Dock går bilen fint i övrigt förutom att den bolmar bra mycket från vev.venten och kastar lite oljeslask. Motorn har en aning ojämn gång på lägre varv men inget som "stör".