F:ma A.Norrbacks garage. cfd

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
Ort: Åsbro

Inlägg av Peter schmidt »

Ännu bättre :thumbright: men jag kommer att köra med en
2-skivig 7,25 kolfiberkoppling som jag har liggandes :hihi:
Knuts
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 06, 2008 3:58 pm
Ort: Pedersöre/Finland

Inlägg av Knuts »

Finifina grejer :thumbright:
10 seconds.....

Mathias Knuts
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

detta blir en vild motor...

Bild


Bild



/Andre'
power
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

:)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ska bli intressant att se vart det här tar vägen :wink:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Tror det fastnat en bit av stetsbänke på carrier ytan :hihi:

Här skall det slipas ser jag :)

Du är helt vild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

norrback skrev:detta blir en vild motor...

Bild


Bild



/Andre'
Hej Andre jag tror du har lite portjobb framför dig det ser bra ut
ska bli kul att se slutresultatet

Häls Lacke
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Tommy Luhr skrev:Tror det fastnat en bit av stetsbänke på carrier ytan :hihi:
Ofan, vi får skylla på Knuts de han som svetsat. :) Kanske han saknar en bit ur bordet :)



/Andre'
power
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag stavar som en idiot ser jag, bra att du fattade va jag menade
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Å fy vad jobb du har framför dig! Jag tänker aldrig göra en sånn 16V topp
igen, om nån övertalar mig så ska jag i alla fall fräsa/borra upp först!
/Christer
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jo kanalerna skall fräsas i maskin från så högt som möjligt in till bakom styrningen, golvet skall upp en bra bit. Förbränningsrummen blir körda med miran runt ventilerna. Jo mycket jobb blir det. Nästa gör vi ur en alumec bit :) måste börja rita...


/Andre'
power
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Hej Kul att se dina projekt , Vad är tanken med så mkt svets runt sätes läget?

är det för att få gynnsammare innerradie i kanalen ??? eller är det en ändring av Förbrännings rummet , ser superseriöst ut :) det här den toppen som ska gå som sugmotor?

MVH Calle

PS har tittat på din webshop :) Kul att du har kommit igång DS
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: hej

Inlägg av norrback »

calle Bengtsson skrev:Hej Kul att se dina projekt , Vad är tanken med så mkt svets runt sätes läget?

är det för att få gynnsammare innerradie i kanalen ??? eller är det en ändring av Förbrännings rummet , ser superseriöst ut :) det här den toppen som ska gå som sugmotor?

MVH Calle
Jo det skall till en sugmotor, man har nog ingen större nytta av så kraftigt modifierad topp till en överladdad 1000hk motor, tror jag, lite bättre flöde får man men jag är inte säker på om det gynnar en turbomotor med över 3 bar ladd. Räcker nog med att höja så mycket det går med orginal material, lägga till lite uppe vid packnings ytan.

Svetsningen i förbränninsrummen är för att få bättre tryck återgivning efter sätet, blir som en fortsättning av kanalen i förbränningsrummet, flödet får en bit till att sakta ner innan det dumpas i cylindern...tror jag, skall ge lite mera flöde. Samt att vi får högre komp.förhållande.

Jag har en sån teori att ju högre jag får kanalen destu mindre behöver jag fila i svängen (bredda bottnen) för att få den att flöda. Och destu mindre jag kan ha kanalen i svängen destu bättre tryckåtervinning får jag med samma storlek i sätet och vidare till förbränningsrummet. Man måste förståss se till att inta choka flödet vid det piston_cfm_deman man kommer att använda.


/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Igår flödade jag en helt orörd Peugeot XU10J4 topp med supertech ventiler, 7mm skaft, domhä topparna är riktigt bra orginal i min mening, bara man ska ta ut runt 270 - 280 hk ur dom, annars skall dom nog fyllas ordentligt med epoxy. 2x35mm insugsvenitler. Flödet är mätt vid 28". På 12.5mm provade jag med 42", flödade samma korrigerat till 28" som på riktiga 28". Efter lite putsning och lite epoxy kommer man säkert upp i närmare 280 - 290 cfm...återkommer.

Skall till en cross motor, 2 liter vi siktar på 280hk vid 8500 - 9000 rpm med bra register. Kammarna har jag fått, insug - 12.3mm på ventilen och 265 grader på 1.25mm, avgas - 11.5mm på ventilen och 260 grader på 1.25mm.


2mm 65cfm
4mm 127cfm
6mm 172cfm
8mm 205cfm
10mm 234cfm
12mm 254cfm
13mm 260cfm
14mm 265cfm

Bild

Bild

Bild

Bild



/Andre'
power
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Vilka siffror :) kanalen ser väldigt fin ut tycker ´jag , jag är översakad att dom flödar sa mkt orginal, är den fran en 205 GTI?? eller är det fran en nyare bil :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Skriv svar