Sida 12 av 42

Postat: sön mar 22, 2009 2:36 pm
av coupe76
Helt sjukt, du slänger ihop en motor/bil på ingen tid alls o får mer effekt i den än de flesta av oss lyckas med någonsin, jag lyfter på hatten och bugar, är mkt imponerad. :thumbright:

Postat: sön mar 22, 2009 2:40 pm
av Knut Åge Busengdal
gratulerer :thumbright: dette har eg ventet på lenge 8) hadde tippet på 550+hk i motor, vakje so langt ifra :wink: brutalt :twisted: blir glad naboèn din no :lol: gler meg til film og bilder :D

Postat: sön mar 22, 2009 3:20 pm
av MadMange
coupe76 skrev:Helt sjukt, du slänger ihop en motor/bil på ingen tid alls o får mer effekt i den än de flesta av oss lyckas med någonsin, jag lyfter på hatten och bugar, är mkt imponerad. :thumbright:
Word! :thumbright:
Så jävla fränt, riktigt bra jobbat :headbang:

Postat: sön mar 22, 2009 4:22 pm
av Daniel-635
Mycket imponerade !

Måste ge ganska bra med sugmotor effekt den gamle b30in

Vilka varvtal var detta på ?

Postat: sön mar 22, 2009 4:52 pm
av Moggemx
Helt sjukt!

När man ser såna här snabb byggen som blir så brutala så inser man verkligen vilken amatör man är själv :roll:

Hehe, Grattis till grym effekt! :thumbright:

Postat: sön mar 22, 2009 6:06 pm
av marmander
Tack så väldans mycket för alla komplimanger! :D

Denna motorn ger inte lika mycket NA som den gamle, men är faktiskt själv imponerad att det går få ut så pass mycket med så lite medel. Konceptet har hela tiden varit att bygga upp ett brett register till lågt pris hellre än att satsa på toppeffekten. Finns nog faktiskt ytterligare 20-30hk och lite mer mellanregister att hämta...

Jag ska försöka få Elias att fixa filmen, men just nu är han nog i garaget och bygger som bäst.

Kommer även att fixa kurvorna lite senare ikväll.

MVH/
Simon

Postat: sön mar 22, 2009 7:31 pm
av marmander
Lite effekt och momentkurvor mm :)

Som ni ser så är det markerat på vridmomenttoppen, effekten som står vid sidan är alltså inte toppeffekten. hade en till bild på det, men där kom inte siffrorna med...

Bild

*edit* bytte bildlänk

Postat: mån mar 23, 2009 12:47 am
av t-lila
Fy fan inte dåligt ja är impad :thumbright:
Finns de nån film från bänkningen?

Postat: mån mar 23, 2009 7:22 am
av E.johansson
Tjenare Simon.

Har försökt maila filmen till dig och om det inte funkar så ligger den i min brevlåda hemma...


/Elias

Postat: mån mar 23, 2009 12:40 pm
av marmander
Elias,
Får nog åka hem till din postlåda ;)

Efter dom Dom sista bromsningarna igår så började det ryka en del, trodde det var ringarna som börjat bli dåliga...

Kollade oljan när jag kom hem igår, syntes nästan inte på stickan. Har bara haft oljetryckslampa inkopplad och tror inte den tänts...

Idag undersökte jag saken vidare, komptestade med gott resultat, delade turbon för att se om oljan pressats ut den vägen, men det hade det inte.
Lyfte sedan upp bilen och det var ingen rolig syn :(
Oljetrycksanslutningen till alla givare och till turbooljan hade spruckit och när jag tog tag i den så gick den av helt!
Man skall alltså inte använde medföljande aluminiumbussningar när man installerar KL's mätare, rena skiten :evil:
Blir till att fräsa något eget stabilt istället.
Tappade ur resterande olja för att kolla hur illa det var, ca 1l fanns det i botten på tråget, med andra ord finns det stor risk att lager mm har skadats. Ordnar nog anslutningarna, installerar oljetrycksmätaren, skaffar summer till oljetrycket och kollar sedan om oljetrycket är normalt. Om oljetrycket verkar normalt så struntar jag i att riva ner motorn, annars ställer jag bilen åt sidan ett tag.

Långt inlägg, bilderna får säga resten...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Inte världens smartaste lösning kanske, men ibland har man lite brottom :doh:

Postat: mån mar 23, 2009 2:41 pm
av j björk
Surt med strul, hoppas maskin har klarat sig :?

Postat: mån mar 23, 2009 2:50 pm
av Brandt
Tråkigt, men hoppas motorn klarat sig.

Vad är det för spec på motor och kringutrustning? eller har jag missat det kanske?

Postat: mån mar 23, 2009 3:13 pm
av marmander
Det är väldigt trist... att man inte lär sig...


Ska försöka få ordning på filmen, mer bilskruvande blir det förmodligen inte förrän jag kommit hem nästa gång (ska ut och jobba på onsdag).

En sak kom jag precis på, anledning att effektkurvan svajade kan varit så dum. Jag kom på att jag sänkte "boostcuten" till 295kpa, den var på 310kPa på den tidigare bromsningen och den kurvan var väldigt jämn och fin. När jag kom ut på vägen efter bromsningen så klippte den direkt, det blir mer motstånd och därmed snabbare och mer ladd än i bänken.
Tror jag åker och bromsar en gång till.... så mycket man kommer på i efterhand.

Postat: mån mar 23, 2009 5:56 pm
av Jens Gustavsson
fint drag i långspisen :thumbright:

Postat: mån mar 23, 2009 6:36 pm
av marmander
Brandt,

Det står tidigare i tråden, tror jag skrivit det två gånger tom.

Högst enkel motor med jobb och pengar nedlagda precis där det behövs ;)

Jens,
Tackar :)
Det går ju trots allt få ut fina effektkurvor utan supervass sugmotor med långa, grova grenrör, ännu finare om man inte ställer ned boostcuten för lågt :doh:
(ta det inte som ett påhopp, menar bara att det finns olika sätt att bygga vassa motorer)

Jag höll inte vad jag sa, råkade gå ut i garaget ändå... fixade en ny variant till oljan och så mätte jag ventilspelen som tro det eller ej inte ändrat sig :D