Sida 12 av 57
Re: Luhr´s garage, Trimmad utombordare :)
Postat: ons jan 05, 2011 11:38 am
av J00r
Står ju såhär, Mappen är 4% full (24 av 600 meddelanden lagrade) så dom borde finnas kvar... Om vi har tur fungerar telefon fortfarande

Re: Luhr´s garage, Trimmad utombordare :)
Postat: tis jan 25, 2011 10:32 am
av Tommy Luhr
lite nya bilder:
En gattop baserad på 530 ämne:
En grup-h topp under tillverkning:
Headers som jag gjort till en bmw E30 med E39ans m5 motor:
höger sida

vänster sida, kringlar sig förbi en rattstång med

Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: tis jan 25, 2011 11:46 am
av David Herbertsson
Snygga headers!

Är dom gjorda i rostfritt?
/David
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: tis jan 25, 2011 5:51 pm
av Tommy Luhr
Nej dom är gjorda i vanligt svartstål, värmefärgsbehandlade innan dom är värmeisolerade.
Värmeisoleringen är ett måste då det går välldigt nära ALLT i en sådan kaross med en v8 motor.
Tack för komplimangen

Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: tis jan 25, 2011 9:08 pm
av Emilius
530-gattoppen, sugis eller överladd

Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: tis jan 25, 2011 9:25 pm
av Tommy Luhr
530in är en sugmotor topp.
Har även gjort 2150 prototyp på 530 med 46mm ventil, är i prototyp stadiet men än så länge flödar den 205cfm.
Nått mycket mer verkar inte gå på prototyp toppen.
Har märkt att det finns mer material i innerradien på vissa 530 toppar som jag portat.
Vet inte om det är innbillning eller ej men senare toppar från 91 och frammåt har lite mera material.
Ej nått som jag fått bekräftat men misstänker en lite ändring på topparna.
Mer information om det om någon har.
Kan tillägga att gattoppen som syns på bild är en senare modell, den flödar 192cfm, vanligt är att dom flödar ca 185cfm med samma portning.
Tyckte hela tiden när jag jobbade med den att jag fick en innerradie som inte var lik dom andra topparna jag bearbetat.
Kan vara en lyckoträff från gjuteriet eller så finns en gnutta sanning i mitt påstående
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: tis jan 25, 2011 10:01 pm
av Granlund
För en som är dåligt insatt, vad är det för skillnad när du portar överladd/sug-topp?
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: tis jan 25, 2011 11:43 pm
av Tommy Luhr
Den stora skillnaden är egentligen sätesbredder och vilken typ av kamaxel som skall sitta i toppen.
Sen vad som prioriteras angående toppeffekt eller bottendrag.
Förövrigt ser en turbotopp ut som en sugmotor topp så skillnaden mellan dom är hårfina.
Dock är förbränningsutrymmen lite annorlunda på sug och turbo
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: tis jan 25, 2011 11:53 pm
av Emilius
Intressant läsning i denna tråden!
Har precis inhandlat en 740 som ska fungera som inskolningsprojekt i trim,
och därav är jag lite i tankarna om det är värt att betala för en 531-topp eller att porta en 530.
Antar att du är en upptagen man och inte hinner svara på mina basic frågor (vilket säkert finns i andra forumdelar, inte hunnit kolla, du behöver inte slösa din tid på mig riktigt än

)
men ville tacka för bilder och diverse som hjälper mycket till när man ska lära sig något!
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: ons jan 26, 2011 12:06 am
av Tommy Luhr
Vet inte om jag skrivit så mycket i denna tråden om just tillvägagångs sättet för topparna men det ligger en del bilder på lite jobb och det var väl mest det som är tanken.
Men har du någrta frågor så ut med dom, skicka gärna pm eller ställ dom här.
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: ons jan 26, 2011 1:56 pm
av David Herbertsson
Du skrev att headersarna va värmefärgsbehandlade, vad är det för typ av färg och var får man tag i den? Ska nämligen linda mina snart och vill nog måla dom med nått först..
/David
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: ons jan 26, 2011 3:33 pm
av nicke.t
finns de en projecttråd om bmw som ska ha v8?
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: ons jan 26, 2011 4:58 pm
av Tommy Luhr
Ja projekt tråd har han här på sävar men han uppdaterar mycket sällan.
Christian h heter han.
Du skall använda Zink med 99% zink i som grund innan egentligen. Men det fanns inte att tillgå vid detta ändamålet så det fick bli värmefärg.
Allt för att det inte skall rosta direkt.
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: ons jan 26, 2011 6:54 pm
av christian_h
Finns tråd på PPF

Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: ons jan 26, 2011 7:38 pm
av nicke.t
ja såg de på ppf nu,he he missat att de va den.