Sida 12 av 21
Postat: sön feb 21, 2010 4:22 pm
av Stener
Riktigt fränt

Ska bli kul att se hur långt detta räcker då motorn jag håller på att bygga har väldigt liknande setup. Finns ju dom som bänkat över 450 motorhästar med FT/FK grova vevstakarna så jag tycker ni ska pressa på
Riktigt kul med budget trimning!!
Postat: sön feb 21, 2010 5:02 pm
av dsimila
Riktigt kul med budget trimning!!
Håller med om det. Håller också på med nåt ditåt.
Tycker att det är intressant det där med dopningen.
Är det samma bestyckning som innan motorn uppgraderades?
Postat: sön feb 21, 2010 5:09 pm
av Jens Gustavsson
Blom142 skrev:JB-weld flexplatta

det låter ju.... intressant

det va en nödlösning efter jag körde sönder den fina marin flexplattan.
jag JB weldade sidan mellan en orginal tryckplatta och en orginal lamell och det höl för min B20 och eriks B230 rätt länge och jag räknade med att detta skulle hända, det händer inget direkt drastiskt då det slaåå det blir bara som ett koppligs slir.
det intresanta va dock att det inte va epoxyn som slapp utan vi vred av centrumet med de tunna plåtarna och nitarna först.
vi har lånat en dyno flex platta av mickes motor som kanse peter linberg hinner cad rita av nån dag

?
Postat: sön feb 21, 2010 5:11 pm
av Jens Gustavsson
dsimila skrev:Riktigt kul med budget trimning!!
Håller med om det. Håller också på med nåt ditåt.
Tycker att det är intressant det där med dopningen.
Är det samma bestyckning som innan motorn uppgraderades?
yes! det är samma bestyckning och dopigen är sjusterbar och i sitt min läge än så vi får bestycka ned lite på huvud munstycke tror jag och dopa på lite mer sen då blir det ännu bättre.
hadde inte det blivit som det blev så hadde vi vridit på ett par varv till på laddtrycks styrningen då soppa och tändning mm kändes safe på sista 370hk pullet
1.08bar som det va är ju en fis i rymden för en sånhära fin motor
vi han se att kammen(toppen tror jag inte minskar låg vridet då den har samma aria som orginal)) tappade vrid vid 2000rpm men vid 3000rpm så vred den mer än A kammen

sen vart det betydligt mer VE hela vägen, speciellt över 6000 rpm va det som natt och dag

Postat: sön feb 21, 2010 8:08 pm
av fredde_vit_pv
ja,som jens sa så lät motorn riktigt trevlig när laddet passerade
1 bar

. men.. inget kalas utan kras !
en mycket sliten lamell
och en dålig filmsnutt. (testar att lägga upp en mobilfilm)
/Fredde
budget-trimning
Postat: sön feb 21, 2010 8:12 pm
av RampagE_740
Budsjett-trim to the people
Meget interessant dette som skjer i "ved-boden" i Sävar

Postat: sön feb 21, 2010 8:25 pm
av Gustav
Jens Gustavsson skrev:
vi har lånat en dyno flex platta av mickes motor som kanse peter linberg hinner cad rita av nån dag

?
Den plattan ni har lånat är ju gjord av några killar i ö-vik!
Så det finns garanterat en cad på den redan.
Micke kan nog kontakta dom och höra om dom kan köra fram en till likadan platta.
Dom ritade av den stora "v8-plattan" och gjorde en mindre som lämpar sig bättre för småmotorer.
Föresten..
Hur stämde splinesen i Mickes platta mot axeln som ni använder?
Postat: sön feb 21, 2010 8:27 pm
av Nicke Nyman
Fin effekt med ny topp o kam!!
Jag har ju precis lyft i en nyrenoverad B230 lågfriktionare i Vofflan, verkar ju lovande!!
// N.
Postat: sön feb 21, 2010 10:53 pm
av Filaren
Var är det för holset turbo? Hur ser grenröret ut?
Härlig motor på liten budget
hur långt tror du 530 toppen hänger med utan att bromsa för mkt?
Vinner ni något på att köra med en 405/531 topp, eller stoppar kammen?
Hoppas att det blir mer bromsningar snart
Mvh//Andreas
Postat: sön feb 28, 2010 5:42 pm
av Tommy Luhr
Postat: sön feb 28, 2010 11:13 pm
av Erik Sandström
Filaren skrev:Var är det för holset turbo? Hur ser grenröret ut?
Härlig motor på liten budget
hur långt tror du 530 toppen hänger med utan att bromsa för mkt?
Vinner ni något på att köra med en 405/531 topp, eller stoppar kammen?
Hoppas att det blir mer bromsningar snart
Mvh//Andreas
Har ingen bra bild på grenröret men det är inte speciellt hitech. Mellan 43 och 55 cm långa primärer innan kollektorn, sedan pulsdelat halva vägen tlll wastegaten. Turbon är en holsett H1C (51 in 65 ut) som Jag köpte av Simon Jonsson som har den gråa 144:an från tväråmark. Vi hade tänkt att prova en laddtrycksstyrning med Saabs APC-solonid som höjjer laddtrycket över 5500 så att samma vridmoment kan bibehållas till 7500 rpm men nu får väll det vänta till motorn sitter i bilen, vi har ingen ersättare till flexplattan än...
Postat: sön feb 28, 2010 11:14 pm
av Erik Sandström
tack för alla trevliga komentarer

Postat: tis mar 02, 2010 10:39 pm
av zeke varg
Grymt hårt Stövarn! Kör inte sönder innan du hinner testa mitt grenrör

Postat: tor apr 15, 2010 3:05 pm
av Deztallica
Hur går det här då, är det stopp?

Postat: tor apr 15, 2010 4:16 pm
av Erik Sandström
Håller på plocka ner motorn från bänken och göra den klar för montering i bilen. Siktar väl på en liten provkörning på söndag om allt vill sig väl
