K-jetronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck

Inlägg av gegge »

Jag tar gärna mot tips på var man kan hitta ett MB bränslehuvud för rimliga pengar dvs börjar det kosta som ett vettigt elektroniskt blir det svårt att försvara.
J.Lundin
Forumsberoende

K-Jet

Inlägg av J.Lundin »

Uppenbarligen så finns det ett intresse för dessa gamla sprut, det är många som varit inne just på denna tråd.... :D

Pumpkapacitet, där brukar jag räkna med att 50l/h räcker till 150Hp och då har en viss överkapacitet. Så 300Hp kräver en pump på runt 100l/h. Boschpumpar finns det en hel drös av, med flödeskapacitet från 80-300l/h
Bosch 0 580 254 044 pumpen är väl den som de flesta brukar använda en eller två av... :D Vad denna pump verkligen har för flöde verkar dock en aning dunkelt, man hittar diverse olika uppgifter på detta, exempelvis 300l/h vid fritt flöde (ointressant uppgift) , 4,4l/min @ 3 Bar eller 200l/h @ 5 bar.... :D
simon.s
Lite mer laddtryck

Re: K-Jet

Inlägg av simon.s »

J.Lundin skrev:Uppenbarligen så finns det ett intresse för dessa gamla sprut, det är många som varit inne just på denna tråd.... :D

Pumpkapacitet, där brukar jag räkna med att 50l/h räcker till 150Hp och då har en viss överkapacitet. Så 300Hp kräver en pump på runt 100l/h. Boschpumpar finns det en hel drös av, med flödeskapacitet från 80-300l/h
Bosch 0 580 254 044 pumpen är väl den som de flesta brukar använda en eller två av... :D Vad denna pump verkligen har för flöde verkar dock en aning dunkelt, man hittar diverse olika uppgifter på detta, exempelvis 300l/h vid fritt flöde (ointressant uppgift) , 4,4l/min @ 3 Bar eller 200l/h @ 5 bar.... :D
Vet du hur mycket dom tappar i kapacitet l/h om man ökar från 5 bar till 6-7 bar?
The
Forumsberoende
Kontakt:

Re: K-Jet

Inlägg av The »

simon.s skrev: Vet du hur mycket dom tappar i kapacitet l/h om man ökar från 5 bar till 6-7 bar?
Bild

http://www.lucasinjection.com/_borders/fuelpumps.pdf
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
simon.s
Lite mer laddtryck

Inlägg av simon.s »

Tackar så mkt för diagrammet :thumbright:

Den verkar ju räcka till för dom litrarna som krävs till 300+ även vid högre bränsletryck.
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck

Inlägg av gegge »

Jag har tittat runt på lite olika bränslehuvuden från mercedes V8

0 438 100 012 är i järn och satt på 450 och 6,9
0 438 100 111 är i alu och är ställbar, fanns på 380, 500 och Ferrari 208 turbo.

0 438 100 438 och 0 438 100 068 är också ställbar från 450.

Vad ska man sikta in sig på?
J.Lundin
Forumsberoende

Standardiserad flödestest

Inlägg av J.Lundin »

I länken anger man att pumpflödet är mätt med N-Heptan, denna kemikalie används även vid flödestest av de elektroniska spridarna. Som texten anger så har detta ämne inte riktigt samma egenskaper som handelsbensin. Anledningen till att man valt n-Heptan att flöda med är att handelsbensin kan variera en hel del i sitt innehåll, vilket inte n-Heptan gör. Därmed har man ett säkert sätt att jämföra flöden med världen över, även om uppgivet flöde kanske inte riktigt stämmer då man kör med bensin.. :D
simon.s
Lite mer laddtryck

Inlägg av simon.s »

gegge skrev:Jag har tittat runt på lite olika bränslehuvuden från mercedes V8

0 438 100 012 är i järn och satt på 450 och 6,9
0 438 100 111 är i alu och är ställbar, fanns på 380, 500 och Ferrari 208 turbo.

0 438 100 438 och 0 438 100 068 är också ställbar från 450.

Vad ska man sikta in sig på?
Jag har det i alu som är ställbart, fördelen är väl att kunna finjustera alla spridarna så dom ger exakt lika.

Hur passar huvudena mellan dom olika "kropparna"?
simon.s
Lite mer laddtryck

Re: Standardiserad flödestest

Inlägg av simon.s »

J.Lundin skrev:I länken anger man att pumpflödet är mätt med N-Heptan, denna kemikalie används även vid flödestest av de elektroniska spridarna. Som texten anger så har detta ämne inte riktigt samma egenskaper som handelsbensin. Anledningen till att man valt n-Heptan att flöda med är att handelsbensin kan variera en hel del i sitt innehåll, vilket inte n-Heptan gör. Därmed har man ett säkert sätt att jämföra flöden med världen över, även om uppgivet flöde kanske inte riktigt stämmer då man kör med bensin.. :D
Okej, får dra bort lite av värdet för att vara på den säkra sidan
J.Lundin
Forumsberoende

Standardutförande

Inlägg av J.Lundin »

Om du menar bränsledon kontra våghus till V8 så bör håldelningen passa rakt av oavsett bilmodell det tas ifrån. Även kolv-cylinder enhet brukar passa mellan bränsledon med samma antal spridarutgångar.

Ja, fördelen med skruvarna är att det är enkelt att justera in exakt samma flöde till respektive spridare. På de tidiga modellerna utan dessa skruvar så var man tvungen att ta isär donet och shimsa fjädertrycket på varje utgång, sätta ihop, flöda, ta isär shimsa osv. ett helvetiskt arbete. Original är dessa don uppshimsade med en noggrannhet på 0,01mm, så numer är det don med externa skruvar som gäller... :D
simon.s
Lite mer laddtryck

Inlägg av simon.s »

http://www.specialtauto.com

hade dom flesta bränslefördelarna till k-jet tror jag
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck

Inlägg av gegge »

Hmm, den gjutna 012 var god för minst 300 pållar i den stora 6,9 liters motorn. Men sannolikheten att den ger lika mycket sås på alla 8 cylindrar är inte så stor efter 30 år. Om shimsa om låter tungt :shock:

Frågan är om en 111 ger lika mycket? Bilarna hade som mest drygt 250 hästar. Sedan finns ett block som hetar 087 eller 088 som ser likadant ut som 111 förutom 041 och 068 som jag nämnde ovan.

Skit att det inte går att få fatt på specifikationerna längre.
J.Lundin
Forumsberoende

Gentlemen´s agreement

Inlägg av J.Lundin »

Det var inte lättare förr om åren heller, Bosch hävdade att dom inte hade eller ville lämna ut specifikationer på de bitar som bilfabrikanterna använde. I bästa fall kunde man få en generell uppgift om vad bitarna borde klara av. Vad jag förstod så hade varje biltillverkare sin egna sifferkombination och i många av fallen gick det inte att spåra dessa på de lokala kontoren utan man var hänvisad till huvudkontoret i Tyskland. Där var man fullständigt ointresserad av att lämna ut något till allmänheten... :D Internt på Bosch var man tydligen så hemlig att en avdelning inte visste vad den andra sysslade med osv.... :D Jag fick en klar känsla av att säkerhetstänkandet med cellindelning var en kvarleva från kriget.... :D Det verkar som om dom är mer öppna numer.
simon.s
Lite mer laddtryck

Inlägg av simon.s »

en liten ändring, kolla närmare på mitt k-jet, hade bränslehuvud 068 i slutet, så verkar vara från en mercedes 380sl, verka även suttit på vissa 500sl runt 83.
LeoS
Lite mer laddtryck

Inlägg av LeoS »

Kan man trycka genom k jetroniket???

såg en sån istallation här : http://www.peachparts.com/shopforum/sho ... p?t=247543
Skriv svar