Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 27/9
Re: PBM Garaget - 100-150km/h stor förbättring (tändningsfrå
Bygg om fördelaren så den slår från 20 till 35 grader ca. Så du får mer tändning på lågvarv.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: PBM Garaget - 100-150km/h stor förbättring (tändningsfrå
Hur mycket ger dem standard då ca? Jag har ju inte gradering upp till 35 men den far iväg bra långt när man ökar varvtalet.
Skulle vilja testa upp emot 38 grader som jag kör i 340n (jag vet att det är individuellt hur mycket tändning de vill ha).
Imorrn åker nog K-kammen i.
Jag förstår om det är många som inte finner det här projektet intressant, men det är kul för en annan att testa de här mytomspunna sakerna, som dubbla Stromberg, K-kam och extraktor. Jag är vetgirig och vill gärna se själv hur mycket det kan ge med en fin topp
Skulle vilja testa upp emot 38 grader som jag kör i 340n (jag vet att det är individuellt hur mycket tändning de vill ha).
Imorrn åker nog K-kammen i.
Jag förstår om det är många som inte finner det här projektet intressant, men det är kul för en annan att testa de här mytomspunna sakerna, som dubbla Stromberg, K-kam och extraktor. Jag är vetgirig och vill gärna se själv hur mycket det kan ge med en fin topp

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 631
- Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
- Ort: Linköping
Re: PBM Garaget - 100-150km/h stor förbättring (tändningsfrå
Kolla vad du gör 100-150 på 3an?
så kan jag jämföra med min 242 


Erik Johansson.
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: PBM Garaget - 100-150km/h stor förbättring (tändningsfrå
Med VX3 gjorde den inte 150 på trean. Ska testa med K 

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 631
- Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
- Ort: Linköping
Re: PBM Garaget - 100-150km/h stor förbättring (tändningsfrå
De läckte i botten första starten för mig med, men de blev täta efter en dag sen läckte de inte mer, har för mig att nålen i den högra var i sämre skick än vänstra.
Tror även jag hade den vänstra munstycket någon tiondel djupare med, men runt 2mm som de säger. Jag körde och kollade stiften tills de såg lika ut mellan 1-4ans.
Men som nikko säger så fungerade de kanon. Jag körde ju med h-kamen, extraktor, hemfilad topp och b230a tändning. Gick verkligen kanon på alla varv och lättstartad utan choke med fin tomgång...
Tror även jag hade den vänstra munstycket någon tiondel djupare med, men runt 2mm som de säger. Jag körde och kollade stiften tills de såg lika ut mellan 1-4ans.
Men som nikko säger så fungerade de kanon. Jag körde ju med h-kamen, extraktor, hemfilad topp och b230a tändning. Gick verkligen kanon på alla varv och lättstartad utan choke med fin tomgång...
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: PBM Garaget - 100-150km/h stor förbättring (tändningsfrå
När jag fick dem så satt främre munstycket nästan jäms med och det bakre 4mm ner. Bakre nålen hade kärvat fast i utfjädrat läge.
Bytte trottlarna med nålar och satte munstyckena 2,5mm ner á 4,5% CO.
Bytte trottlarna med nålar och satte munstyckena 2,5mm ner á 4,5% CO.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: PBM Garaget - 100-150km/h stor förbättring (tändningsfrå
Har tyvärr haft lite problem med toppen. Efter ca 5 mils körning så var 5:e lagerläget repigt.
Jag tror att jag skulle ha lossat VX3 kammen och smort lagrena innan uppstart. Skulle tro att det blev ganska omgående.
Visst finns det säkert lite partiklar i oljekanalerna i motorn/toppen som kan ha orsakat reporna.
Vi tog i alla fall bort kammen, blåste ur kanalerna, snyggade till lagerläget med fin smärgelduk och plockade i originalkammen. Bättre om den blir repig än K-kammen utifall att det är skräp i motorn.
Ska köra 4 mil och sen plocka ur den igen och kolla.
Vi kollade även oljetrycket på tomgång, drygt 4 bar
Så det lär ju inte vara fel på lagrena i motorn.
En liten bild på eländet. Börjar bli vass på att byta kam nu

Jag tror att jag skulle ha lossat VX3 kammen och smort lagrena innan uppstart. Skulle tro att det blev ganska omgående.
Visst finns det säkert lite partiklar i oljekanalerna i motorn/toppen som kan ha orsakat reporna.
Vi tog i alla fall bort kammen, blåste ur kanalerna, snyggade till lagerläget med fin smärgelduk och plockade i originalkammen. Bättre om den blir repig än K-kammen utifall att det är skräp i motorn.
Ska köra 4 mil och sen plocka ur den igen och kolla.
Vi kollade även oljetrycket på tomgång, drygt 4 bar

Så det lär ju inte vara fel på lagrena i motorn.
En liten bild på eländet. Börjar bli vass på att byta kam nu


Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: PBM Garaget - Nytt försök med 745, nu en TIC
Ska hämta en röd 745TIC imorrn med Transiten.

Det jag vet behöver åtgärdas:
[x] Jordfel
[] Kass ABS, jippiie! (lampan funkar! :s)
[] Knackande motor.
[] Rätt slö.
[] Misshandlade trösklar
[] AC (fixa eller rensa?)
Allt detta ska åtgärdas
hoppas jag 

Det jag vet behöver åtgärdas:
[x] Jordfel
[] Kass ABS, jippiie! (lampan funkar! :s)
[] Knackande motor.
[] Rätt slö.
[] Misshandlade trösklar
[] AC (fixa eller rensa?)
Allt detta ska åtgärdas


Senast redigerad av Painlake Racing den tis dec 25, 2012 3:11 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: PBM Garaget - Nytt försök med 745, nu en TIC
Det blir värre innan det blir bättre. Efter att jag rensat en hel del av inredningen (och bytt bälte)

Så hittade vi jordfelet här inne

Nu väntar jag bara på regbeviset, sen blir det ett bes försök.

Så hittade vi jordfelet här inne

Nu väntar jag bara på regbeviset, sen blir det ett bes försök.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: PBM Garaget - Nytt försök med 745, nu en TIC
Du har mycket hyss för dig!
Kul med trimningen
Har du bytat tillbaka till trimkammen?
/David


/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: PBM Garaget - Nytt försök med 745, nu en TIC
Japp, K kammen sitter där nu. Har inte kunnat göra nåt prestanda test än dock. Den spikar gärna runt 2500rpm av någon anledning... Får slipa nålarna lite kanske 

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: PBM Garaget - Nytt försök med 745, nu en TIC
Kam jämförelse.
Sugmotorn: 398an, dubbla stromberg och extraktor.
VX3: Stendöd under 3000 och slutar vid 5000.
M: Riktigt skön faktiskt. Drar från botten och till kanske 5000.
K: Börjar vakna vid 2500 men funkar bäst över 3000 och håller nog i bortåt 6500 om man gillar att varva. 0,3s snabbare än M 100-150, dvs 17,5s (kört på fyran dvs startvarv på 3000).
Dvs, med dubbla stromberg räcker M kammen nästan tycker jag. K eller nån värre typ Månen 7 skulle jag vilja testa med Holley 650n istället
Nu ska TICen besiktigas så fort jag får regbevis och bes tid. Sen blir det motorbygge!! Jag ska bl.a på begäran visa hur vi riktar stakar
Sugmotorn: 398an, dubbla stromberg och extraktor.
VX3: Stendöd under 3000 och slutar vid 5000.
M: Riktigt skön faktiskt. Drar från botten och till kanske 5000.
K: Börjar vakna vid 2500 men funkar bäst över 3000 och håller nog i bortåt 6500 om man gillar att varva. 0,3s snabbare än M 100-150, dvs 17,5s (kört på fyran dvs startvarv på 3000).
Dvs, med dubbla stromberg räcker M kammen nästan tycker jag. K eller nån värre typ Månen 7 skulle jag vilja testa med Holley 650n istället

Nu ska TICen besiktigas så fort jag får regbevis och bes tid. Sen blir det motorbygge!! Jag ska bl.a på begäran visa hur vi riktar stakar

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: PBM Garaget - Fodring av Indian cylindrar
Medans jag höll mig för skratt, dvs byte av fjäderben + fjäder (plocka ihop det bästa från båda bilarna. Alla som mekat med 240 har nog svurit över bromsrörs dragningen?!)

Så hade farsan mer spännande saker för sig. Borrning inför fodring av ett par Indian cylindrar. Adapter mellan HD och Indian.


La även upp en film av en hel borrning på tuben.
http://m.youtube.com/watch?v=K6QNgGPmo_I" onclick="window.open(this.href);return false;
Hening av snygga H-profilsstakar till samma motor (Rullager).


Så hade farsan mer spännande saker för sig. Borrning inför fodring av ett par Indian cylindrar. Adapter mellan HD och Indian.


La även upp en film av en hel borrning på tuben.
http://m.youtube.com/watch?v=K6QNgGPmo_I" onclick="window.open(this.href);return false;
Hening av snygga H-profilsstakar till samma motor (Rullager).

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: PBM Garaget - Fodring av Indian cylindrar
En månen 7 kam och kanske större förgasare skall du få se på skillnad.Ingen av std kammarna "rycker huvudet" av en direkt 

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169