Bmw 535 Turbo !TILL SALU 40.000:-!
Idag hände det saker kan man säga
Började med att jag och Nicklas drog upp till gyttorpsrakan för att filma och "finjustera" mappningen lite.
Det började iaf med att den började pysa ut vatten från en vattenslang så fick stå och vänta ett tag tills motorn kallnat lite för att sedan dra åt klämman som satt lite dåligt och halv besvärligt till.
Sedan var det bara att gasa för allt vad tygen höll.
Drog rätt många repor från stilla stående till max på 4an. (filmer kommer)
Ligger nu runt 0,78-0,83 i lambda när det börjar susa lite i insuget. Tändningen var dock på tok för låg ännu. Plocka upp tändningen allt eftersom, och banan vilken skillnad det är alltså
Slutade på 12grader på 1bar, vid det här laget hade det börjat ryka ordentligt runt turbon..
Så vi beslutade oss för att försöka ta skiten hemåt. Dock så blev det skapliga rökmolnet bakom bilen efter ett par hundra meter. och då det fullkomligt stormade in rök i kupén så stanna jag efter kanten hoppa ut ur bilen, slet av huven, och ryckte tag i brandsläckaren.. Men det var lugnt.
Vi lyckades aldrig konstatera riktigt vart oljan kom ifrån men oljetryckslampan lös iaf aldrig. Som tur var så hade Jocke nyligen skaffat en subaru legacy så blev bärgning sista biten hem..
Aja blir troligtvis rivning i helgen. Det är nu det är skönt att man inte har några dyra delar som har kunnat gått sönder





Det började iaf med att den började pysa ut vatten från en vattenslang så fick stå och vänta ett tag tills motorn kallnat lite för att sedan dra åt klämman som satt lite dåligt och halv besvärligt till.
Sedan var det bara att gasa för allt vad tygen höll.
Drog rätt många repor från stilla stående till max på 4an. (filmer kommer)
Ligger nu runt 0,78-0,83 i lambda när det börjar susa lite i insuget. Tändningen var dock på tok för låg ännu. Plocka upp tändningen allt eftersom, och banan vilken skillnad det är alltså

Slutade på 12grader på 1bar, vid det här laget hade det börjat ryka ordentligt runt turbon..
Så vi beslutade oss för att försöka ta skiten hemåt. Dock så blev det skapliga rökmolnet bakom bilen efter ett par hundra meter. och då det fullkomligt stormade in rök i kupén så stanna jag efter kanten hoppa ut ur bilen, slet av huven, och ryckte tag i brandsläckaren.. Men det var lugnt.
Vi lyckades aldrig konstatera riktigt vart oljan kom ifrån men oljetryckslampan lös iaf aldrig. Som tur var så hade Jocke nyligen skaffat en subaru legacy så blev bärgning sista biten hem..
Aja blir troligtvis rivning i helgen. Det är nu det är skönt att man inte har några dyra delar som har kunnat gått sönder





haha ja det var en händelse rik kväll:). tror som sagt det bara är nån slang som lossat på returen som droppat på wg röret..
filmerna vart det nå konstigt med så du får kolla på dom sedan:D.
men bilen pumpade iaf på bra nu, helt klart bättre ryt!!
filmerna vart det nå konstigt med så du får kolla på dom sedan:D.
men bilen pumpade iaf på bra nu, helt klart bättre ryt!!
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Datalogg från i onsdags. Vet inte riktigt vad tändmissarna beror på på detta ställe..
Förövrigt funderar lite kring "tändmappens sugsida". Finns det någon som har en bra fungerande mapp till bmw så man skulle kunna få se hur jag ligger till, har inte pillat något alls med tändningen under atmosfärtryck

Förövrigt funderar lite kring "tändmappens sugsida". Finns det någon som har en bra fungerande mapp till bmw så man skulle kunna få se hur jag ligger till, har inte pillat något alls med tändningen under atmosfärtryck


Ett par bilder på vad som har hänt. Har lagt ner en hel del timmar på att få motorutrymmet lite snyggare. Och tycker faktiskt det ser mycket trevligare ut nu än förut
ventilkåpan ska väll få lite färg på sig vad det lider med, men annars i princip klar. Behöver dock ett nytt expansionskärl. Så är det någon som har ett litet och smidigt till övers så är det bara att höra av sig..





Nu har jag lyckats fått in ett par filmer. Körningen ser ju dock förjävla lam ut måste jag säga
http://www.youtube.com/watch?v=vxuEBL1Vo8w
http://www.youtube.com/watch?v=tq98a_StIQU

http://www.youtube.com/watch?v=vxuEBL1Vo8w
http://www.youtube.com/watch?v=tq98a_StIQU
Upptäckte idag att den diff jag hade från gamla karossen är en 210 diff, dock inte lamelldiff. Så är det någon som här ett lamellpaket eller vad det kallas så är jag intresserad. Kollade lite snabbt under bilen med och tyckte det såg ut som en vanlig 188 diff.
Har aldrig varit speciellt insatt på de olika diffarna på bmw, men läste (se länk) lite nu ikväll om detta.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1
Har aldrig varit speciellt insatt på de olika diffarna på bmw, men läste (se länk) lite nu ikväll om detta.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1
Har portat upp wastegaten lite idag för skojs skull. Behövdes kanske med då laddet är lite svajigt. I vilket fall så provade jag och se hur mycket den öppna vid olika tryck. Och det var fan inte mycket den öppnade vid ca 1bar
5mm ungefär, kände då mellan styrningen och ventilen och där pös det ut en hel del luft så ska ta och göra mig en ny styrning på svetsutbildningen imorgon. Går det bra att göra en sådan i vanligt stål?

Så då var bilen inställd i kallgarage för resten av året, kommer ut så fort snön han försvunnit igen..
Men blir lite meck i vinter ändå. Köpte en 525 bakvagn i veckan med powerflex bussningar, ppf camber/toe justering och 188 lamelldiff.
Tänkte eventuellt sälja diffen med drivaxlar, så är det någon som är sugen på en sådan så hör av er!
Men blir lite meck i vinter ändå. Köpte en 525 bakvagn i veckan med powerflex bussningar, ppf camber/toe justering och 188 lamelldiff.
Tänkte eventuellt sälja diffen med drivaxlar, så är det någon som är sugen på en sådan så hör av er!