Sida 12 av 38

Re: Rogers Volvo 244 - 75 , Kolvar ?..

Postat: tor dec 22, 2011 9:26 am
av Roger Berglund
artikel nmr : A7-5-2F2 på klracing.se :)

Re: Rogers Volvo 244 - 75 , Kolvar ?..

Postat: tor dec 22, 2011 12:26 pm
av Mattias wikberg
Har sett att dom här börjat sälja kolvar,
http://yhst-26451710505916.stores.yahoo.net/engine.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanske finns nått användbart dära om du inte vill lägga ut allt för mycket pengar

dock så håller ju orginal väldigt bra, Skruvar man inte fast toppen allt för hårt med arp och oringat så har man ju en fin räddare när mappningen eller annat går på tok, Packningen blåser innan nått annat gör de :thumbright: Har räddat mig nån gång när soppapumparna inte räckt till tex

Re: Rogers Volvo 244 - 75 , Kolvar ?..

Postat: tor dec 22, 2011 2:28 pm
av Kirre
kolvarna ser ju vettiga ut men de står inte vad de är för tjocklek på ringarna. Skulle va fint me några smalare så man kan varva lite :)

skickade iaf iväg ett mail och frågade

Re: Rogers Volvo 244 - 75 , Kolvar ?..

Postat: tor dec 22, 2011 2:41 pm
av Mattias wikberg
Dela gärna med dig när du fått lite data på dom, är själv småsugen att handla senare..

Re: Rogers Volvo 244 - 75 , Kolvar ?..

Postat: tor dec 22, 2011 8:18 pm
av Kirre
detta står på deras sida om 8v/16v kolvarna. dome borde väl vara hur många cc gropen i kolven har. Tyvärr så står de inte hur djup den är för 8v kolven. Väntar dock på svar om kolv ringarna

16v
Bore: 96.5mm
Dome: -15.5cc
Comp. Height: 1.322in
Rod: 158mm
Stroke: 80mm
Weight: 410.7g

8v
Bore: 96.5mm
Dome:
Comp. Height: 1.322in
Rod: 158mm
Stroke: 80mm
Weight: 410.7g

Re: Rogers Volvo 244 - 75 , Kolvar ?..

Postat: fre dec 23, 2011 8:55 am
av Ersviken
Kolvarna har ju funnits på sidan ett tag men trögare firma att svara på frågor får man leta efter :(
Skulle ju nämligen även vara lite intressant att veta vad det är för kolvbult i dem då det handlar om turbokolvar!

Re: Rogers Volvo 244 - 75 , Kolvar ?..

Postat: lör dec 24, 2011 9:54 am
av Stener
Många har klagat på EXTREMT sega leveranser därifrån också så var försiktiga med dom. Enligt vissa har det tagit över ett år t.o.m. att få grejerna.

Re: Rogers Volvo 244 - 75 , Kolvar ?..

Postat: lör dec 24, 2011 1:17 pm
av Jens Gustavsson
vi kan ju annars tillsammans försöka designa en fin B230 kolv som jag sen tar hem direkt från tillverkare så får vi nog både en bättre och mer anpassad kolv till ett bättre pris.

jag kan börja titta på detta om ett par veckor.

Re: Rogers Volvo 244 - 75 , Kolvar ?..

Postat: lör dec 24, 2011 1:19 pm
av Toffe
Eller så beställer man på PPF å får fina CP kolvar.

Re: Rogers Volvo 244 - 75 , Kolvar ?..

Postat: lör dec 24, 2011 1:30 pm
av Painlake Racing
Jens Gustavsson skrev:vi kan ju annars tillsammans försöka designa en fin B230 kolv som jag sen tar hem direkt från tillverkare så får vi nog både en bättre och mer anpassad kolv till ett bättre pris.

jag kan börja titta på detta om ett par veckor.
:thumbright:

Re: Rogers Volvo 244 - 75 , Kolvar ?..

Postat: lör dec 24, 2011 1:40 pm
av Toffe
läste tråden lite snabbt! jens motiverar med att bygga två gånger; tycker de låter skit dumt! gör rätt från början, de blir billigast! sen kan du jobba övertid ist för den tid det tar att bygga bygga version II.

Re: Rogers Volvo 244 - 75 , Kolvar ?..

Postat: lör dec 24, 2011 2:19 pm
av Roger Berglund
är väl lite både och blir ju inte det billigaste alternativet , men med tanke på att jag aldrig har hållt på med insprutning tidigare och vill lära mig nästan allt själv.
så det lär väl ta ett tag innan man fixat till en bra mapp ?.

har mest hållt på med dellorto förgasare och fördelare sen hoppa över till insprutning utan massa kött på bena så är det nog kanske vettigast att vänta med fullrace motorn tills man har lärt sig att ställa in allt?.
B230 Fb med 531 och k-kam axel kommer ju inte direkt att gråta blod om motorn skulle ge upp pga kass mappning.

så den nya motorn får tyvärr vänta ett tag för det kommer kosta en hel del.
Smidda kolvar
H-profil stakar
Cnc 530 topp , agap kamaxel , fullrace fjädrar

vore inte lika roligt att spränga den i luften eller få dålig inkörning för man inte har full koll på insprutningen.
sen de där med att jobba övertid det gör ja redan så det är som lugnt pengarna rullar sakta in först jobb 7 - 15:00 , andra jobbet 16:00 - 20:30. var och varannan dag.

Re: Rogers Volvo 244 - 75 , Kolvar ?..

Postat: lör dec 24, 2011 3:07 pm
av robban
Kolla på RSi kolvarna alternativt beställ JE kolvar. Kan hjälpa dig om du vill. Tycker du även ska länga ett getöga på Borgwarners nya EFR serie om du ändå tänkt köpa en ny turbo. Kolla på EFR 7670 den flödar 65 lbs/min och har allt, kulagrat, superlätt titan turbinhjul, dump, avstämd wg och laddtryckstyrning inbyggt. Finns med och utan intern WG.

Re: Rogers Volvo 244 - 75 , Kolvar ?..

Postat: ons dec 28, 2011 9:15 pm
av Roger Berglund
Får väl höra av mig framöver isaf :).

har kollat lite på den serien som du tipsade om men.. kändes inte lönt då jag redan har 3" ppf dump , Sts portad wastegate , Ajdengrenrör som är pulsesplittad samt ps wg
men får nog Starta på min hx40 med 19# avgashus och känna efter sedan man vad eftersträvar för karaktär på motorn etc.

Re: Rogers Volvo 244 - 75 , Kolvar ?..

Postat: tis jan 17, 2012 7:21 pm
av Roger Berglund
mini uppdate iaf.
har börjat rensa lite i elhärvan på bilen då ägaren före mig har haft en liten elbrand.
sen ta bort alla onödiga sladdar som ej behövs tex all lila kabel som man har haft till vippor etc..
ska inte ha 1 enda vippa i bilen hädan efter allt ska gå via relän etc.

sen blir det byte till den nyare instrumenteringen så man rymmer alla mätarna!
Autometer sport-comp serien ; Oljetryck , laddtryck , vattentemp, varv , hastigsmätare , tankmätare

funderar på skaffa några givare till insprutningen också eventuellt , så man kan logga bränsle tryck , oljetryck . så om man tappar oljetryck så skall motorn direkt dö eller då man ska starta motorn så ska man först behöva bygga upp ett tryck innan motorn startar . det känns som det mest optimala. men vet inte vad för givare man skall sikta in sig på riktigt , tips någon ?.

Bild

förövrigt är bottendelen klar ,skall bara försöka hinna byta ventilfjädrar imorgon på 531 toppen så man kan varva lite mer iaf