Sida 12 av 23

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 8/3

Postat: fre mar 15, 2013 8:28 pm
av Robert Markström
Snabbfråga. Arp till 16V hur mycket skall dessas dras? hur många gånger bör jag efterdra dem?

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 8/3

Postat: fre mar 15, 2013 9:56 pm
av 7aan
Kan fråga en polare imorgon va dom ska dras :)
Han har nyligen monterat på sin 16v :D

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 8/3

Postat: fre mar 15, 2013 10:09 pm
av NiclasA
120nm va:)?

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 8/3

Postat: fre mar 15, 2013 10:14 pm
av primer
Inte med ARp! de har annan stigning på gängan Till muttern!
Du måste fått med nåt papper med info när du köpte dom?

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 8/3

Postat: lör mar 16, 2013 12:56 am
av Robert Markström
Fick pinnbultarna, muttrar & brickor. Inte ens Arp fett men det hade jag 2 halvfulla
påsar sen tidigare.

Stigningen på arp är 1.25 & m12 std är 1.5 eller tom 1.75 så det skall dras mindre
men hur mycket?


Kolla gärna om han minns! :thumbright:
Locket sitter på med muttrarna dragna för hand
så tänkte man skulle få dra ihop & hinna varmköra
den imorn iaf!

Lite bilder på veckans aktiviteter:

CNC fräsning al'a redneckstyle.
Pelarborr med ett skitstift i chucken.
Gjorde detta fäste helt i onödan mest
troligt men det var ju rätt bra terapi iaf :lol:
Bild


Bild


Bild


Toppen på plats igen. Har dragit in Helicoil i alla
bulthål på grenrörssidan då jag kör med bult rätt
i alut & inte pinnbult. När jag förr förra veckan bytte
avgaspackning så kändes nått hål lite mjukt så
då gjorde jag såhär ist så man slipper bli arg :angryfire:
Bild


En topp jag pysslat lite med till Nitrox´s Stumpall
240. Till den använder vi B230E kolvar som ger 10.3
i grundkompf så förbränningsrummet är lite gröpt.
Men inte fan räckte det, ligger på 9.75-1 nu & vill
nog ner vid 9.0-1 iaf. Får fila lite till :?
Bild


Och det omtalade staget! Obs dålig bild, ides inte gå ner med
"Finkläderna" i smörjgropen :)
Bild


To be continued!

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/3

Postat: lör mar 16, 2013 4:28 am
av Perfix
heh cnc fräsning bonna style... tycker det såg jävligt snyggt ut om du gjort det i pelarborren... ska du flytta givaren? Annat triggerhjul lr?

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/3

Postat: lör mar 16, 2013 1:31 pm
av Robert Markström
Jo den är gjord i pelarborren & med bandslipen för att göra utsidan. :wink:

Tanken var kamsynk för att köra utan wastefire men får se hur jag gör.
triggningen sköter jag på remskivan fram på veven med 2 st punkter.


//Robban

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/3

Postat: fre mar 22, 2013 6:31 pm
av Robert Markström
Åkte på jordens förkylning så det har vart ett lugnt tempo hela veckan.
Sen har det även byggts en 230 8v på sidan om till Nitrox 240 så det har
stulit lite tid det också. Har lackat om lite skit som blitt skamfilat av div.
flygande verktyg också så nu är det fräscht & fint igen!

Men nu är skrotet ihop igen. ska tanka lite glykol & sen varmköra för att sedan riva
& efterdra igen :doh: Blir 8v nästa gång :lol:

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/3

Postat: tis apr 16, 2013 1:47 pm
av Robert Markström
Sådär ja! Lite har det hänt i bodan.

Kopplat in Coilpack från vems, bosch motorsport spole.
Ja, de var väl det... :lol:

Men att det skulle bråka var väl givet?

Tog tag i det nu i helgen som var. Satt & kollade i scheman
& kopplade allt enligt konstens alla regler med skärmade
kablar osv. Använde mig av vemspiskans kablage & avsäkrade
spolen i vemspiskans originalsäkringar osv.

Kabeln till Camsynks GT1an fick bli den lediga knacksensorkabeln
som var färdig i piskan. Kopplingsbiten var lätt, inställningarna
till nya spolen fick Herr Sandgren flika in med :thumbright:

Jahapp, då startar den nu va? nääää.. :angryfire:


Efter timmar av felsökning & tips & trick från Mattias så starta den
ändå inte. Fick ingen triggersignal överhuvudtaget..? Bränslepumpen
surra inte igång alls när jag drog runt motorn. Ladda in gamla Configen
i boxen & duttade med en mejsel på vevtrigger, då gick pumpen igång.
Ja den funkade ju iaf.

Gjorde då om inställningarna för att köra med coilpaket & triggersignal
var borta igen fastän allt var kopplat rätt & alla inställningar ok..??

Här nånstans bärjade jag bli lite arg :hihi:


Tog då ut båda signal kablarna/stiften till triggers i EC36 kontakten
& vred på tändningen så jag fick 5V+ till dem. Mätte upp spänningen
genom båda medans grannen dutta med en mejsel på både camsynk
& vevtriggern. Båda givarna funkade fint..


När jag stoppat in kablarna igen i EC36 & vänder på kontakten för
att stoppa dit den vita sockeln så ser stiftet till camsynkens signalkabel
lite större ut än de andra.

Det visade sig att när kabelskon pressats så har den blivit lite deformerad
& inte tog tag i stiftet i boxen. Och jag kan skylla ifrån mig & säga att den
kabelskon var färdigpressad så det var inte jag som klämt den. Kollar
alltid noga när jag gör dem själv så dom inte blir vinda/krokiga.

Bytte kabelsko & sen starta den :doh:


Så många timmar kan en kabelsko stjäla av dig :hihi:

Färdiga resultatet :arrow:

Bild

Bild

Bild

Och den lilla rackarn med skadad kabelsko vid styrboxen

Bild




Kortade fördelaren är till salu om någon är sugen.


//Robban

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Postat: tis apr 16, 2013 7:42 pm
av subw000fer
Stilig installation :)

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Postat: tis apr 16, 2013 7:58 pm
av Daniel-635
Kan inte annat än hålla med, snyggt !

Nu när du har kamsynk, om du ska joxa med End angle justeringen på spridarna skriv gärna i tråden vart din motor går bäst.
Jag fick oväntat stora problem på "fel" ställe (kring 330°)

Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Postat: ons apr 17, 2013 2:13 am
av lyyski
Ser riktigt fint ut, ska börja med min 16v motor nu i dagarna:)

Kör du med hydraltryckare? Isåfall vad varvar du? Orginal kammar?

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Postat: ons apr 17, 2013 8:51 am
av dundersmurfen
Robban, det blir onödigt stiligt!

lyyski om du kikar här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 6&start=15 så ser du en 16v med hydraultryckare och std kammar och hx40. Det intressanta är hur den verkligen tvärdör över 6000rpm. När man åker och sladdar så är det perfekt för den orkar aldrig ända upp till varvstoppet, den ligger runt 7000stadigt. Undrar om det är std kammarna som dödar den där?

Robban har du en kurva på din, vore kul och se om den kurvan liknar min

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Postat: ons apr 17, 2013 10:44 am
av dsimila
Ditt fina motorrum sabbar för alla andra. Skäms! :D

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Postat: ons apr 17, 2013 1:54 pm
av Robert Markström
Bra att ni är avundsjuka :thumbright: :lol:


min slocknar också efter maxvrid. Dock tror jag insuget med sina
sugrörs runners ställer till det en del samt orginal pinnarna.

Har vart sugen på bygga nytt insug & snäppet vassare hydralkammar
& se om den håller ut lite längre. För i år så blir det dock bara en Mac ventil
& tvinga ner lite mer luft.

Finns ett diagram på sida 6.


Ang spridare & finesser till dessa överlåter jag åt
någon mer kompetent. Är inte så insatt i vemset
eller datorer öht, bråkar datorn tar jag fram hammarn :wink:



//Robban