Bygge av flödes bänk!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

En fråga till Järnet!

Om vi nu bygger kork modellen, då blir det fel med orifice hålen väll eftersom det inte finns en 5" ring under..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Tommy Luhr skrev:En fråga till Järnet!

Om vi nu bygger kork modellen, då blir det fel med orifice hålen väll eftersom det inte finns en 5" ring under..
???
"I can catch lightning in a bottle but I have no idea what you're talking about"

Sätt dit en "ring" då?

Har förresten uppdaterat mitt föregående inlägg, kolla på det.

/Järnet
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

okej!
Tänkte på att du räknade Orifice hålen med en roterande platta.
Säg nu att jag sätter i korkar istället i en vanlig rak plåt, då behöver man ju inte "trekanten" eller 5"hålet som du räknade på.

Spelar det någon direkt roll om jag gör hålen i en rak plåt utan något som stör runt om?

för första gången fattar jag hur man calibrerar en bänk, dock inte så svårt:)


Tack för all matnyttig information :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

okej!
Tänkte på att du räknade Orifice hålen med en roterande platta.
Säg nu att jag sätter i korkar istället i en vanlig rak plåt, då behöver man ju inte "trekanten" eller 5"hålet som du räknade på.
Exakt, man kan ju ersätta hela orifice-väggen med en 2mm (tex) stålplåt som man gör hålen i. Gör en smart placering av hålen så att hålcentrum hamnar =>2,5ggr diametern från närmsta vägg så blir det ännu bättre.
De storlekar jag räknade på åt dig fällde för orifice i ett 5" "rör" så med nya förutsättningar bör man räkna om diametrarna för att komma nära sina målsättningar med flöden på olika lägen.
Spelar det någon direkt roll om jag gör hålen i en rak plåt utan något som stör runt om?
Nej, det är snarare bättre. Se ovan.
för första gången fattar jag hur man calibrerar en bänk, dock inte så svårt:)


Tack för all matnyttig information :)

Allt är svårt innan det inte är svårt... :thumbright:

/Järnet

Bifogat en bild på hur en manometertavla kan göras,
Spår handöverfrästa i mdf-skiva
manometrar av
-glasrör 8ytter~6mm inner ~750mm långa (~30tum kapacitet i u-rören alltså)
Man kan självklart använda längre rör för u-manometrarna eller skarva korta med pvc-slang
-Provrör avkapade bitar ~28mm id~ används som "well"/reservoir och catchtankar när man av misstag blåser ur manometrarna. Vilket händer. Man slipper då vätska i bänken, ofrivillig "wet-flow" :wink:
-gummikorkar för provrör
-bitar av pvc slang (OKQ8 aeroquip :wink: )

Fördelen att ha alla manometrar på en lös skiva är att man lättare kan få allt i våg vilket är mycket viktigt.


Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

mycket bra tips :thumbright:

Men om jag nu säger att jag bygger din korkversion istället på orifice för att få den mer "rätt".
Jag bygger med dom orifice hålen du sa på förra sidan.
Blir det mycket fel då?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Tommy Luhr skrev:mycket bra tips :thumbright:

Men om jag nu säger att jag bygger din korkversion istället på orifice för att få den mer "rätt".
Jag bygger med dom orifice hålen du sa på förra sidan.
Blir det mycket fel då?
Säg vilka ranges du vill ha och vilket flödes-manometertryck (förra exemplet var 6") då räknar jag, inga probs.
Blir hysat rätt med de förra värdena också iof.
/Järnet
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

men vi kör så som du sa med 100,200,400 och en på 50cfm. verkar ju mycket vettigt:)

Verkligen tack för all information och den snabba hjälpen med.
Om du bara visste vad tacksam jag är för att du hjälper till med detta enligt mig stora frågetecken
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

För alla områden räknat att avstånd från hålcentrum till närmaste vägg=2,5xdiametern, motsvarar ett orifice i ett rör 5ggr så stort som orificediametern. De så kallade "wall effects" är försumbara vid denna ratio eller större.
6" H2O differenstryck (vid 100% flöde)
50cfm=31.730mm
100cfm=44.904mm
200cfm=63,537mm
400cfm=89,893mm

På 1/10mm precision duger gott och väl...avrunda :wink:

/Järnet

Edit, bifogade ritning åt dig, yttermåtten tillåter 15mm list/sarg för infästning in över plåten runt om
http://jespeed.com/Flowbench/ORIPLATE071127.pdf
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

såg ritningen nu och den skall du ha stort tack för.
Vi skall försöka fräsa ut hålen.

Är ett mysterium annars..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hej Järnet! Du verkar ha mycket bra kunskaper om flödesbänkar att dela med dig av. När jag gjorde mina kalibreringsplattor så tog jag med dom upp till Johannes för att kolla upp dom i hans Superflow bänk. Den visade alldeles fel värden, om det var för högt eller lågt kommer jag inte ihåg. Enligt Superflow skulle deras kalibreringsplatta bultas fast på ett speciellt sätt så att inga väggar störde flödet. Det du skriver om vägg effekten har jag en fråga om. Om jag förstår dig rätt så fungerar kalibreringsplattan så länge hålet i den inte är större än 1/5 av cylindern den ligger på? Så som min flödesbänk är byggd så kan jag inte göra annat än att lägga plattan på en cylinder. Erland.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hej
jag är oxå sugen på att bygga en flödesbänk snart, har förstått hur det funkar i stort sett efter att ha läst här.
300cfm@28" duger åt mig till att börja med.
visst vill man den ska visa rätt inom några procent jämfört med kalibrerade bänkar men i övrigt är jag nöjd om man ser skillnaderna när man portar. vet man vad toppen flödar orginal så ser man ju en procentuell förbättring & kan räkna lite den vägen. resultatet ser man i bromsbänken sen iaf :)
har väll alltid varit inne på att bygga en låda me några dammsugarmotorer, men längre än så har jag inte kommit, förstår inte detta med oriface eller pitårör funktionerna hur man gör för att få de funka men tänkte komma med alla dumma frågor senare om de blir nå bygge.
jens kan du förklara lite mer hur denna FLOW QUIK Measuring Unit (3 inch) 620$ funkar?
den verkar bra om man vill bygga ihop nått snabbt som funkar bra?
pengar är visserligen det ständiga problemet...
tack alla för en trevlig tråd :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag måste ta en titt på detta också effter ha snackat med järnet, jag har testat superflow calibrerings plattan och trott att de bänkarna också har 4" rör i bänken men de hadde vist 5" och då kan det ju bli lite annars.

jag har en 5" cylinder ska testa vilken skilnad det gör.
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Erland Cox skrev:Hej Järnet! Du verkar ha mycket bra kunskaper om flödesbänkar att dela med dig av.
Nåja, jag har mixtrat en hel del med detta så jag har en viss förståelse för hur det hänger ihop, men i de delar som man inte bevisligen kan räkna på, så handlar det, som vi talat om förut, mest om troende. :wink:
När jag gjorde mina kalibreringsplattor så tog jag med dom upp till Johannes för att kolla upp dom i hans Superflow bänk. Den visade alldeles fel värden, om det var för högt eller lågt kommer jag inte ihåg. Enligt Superflow skulle deras kalibreringsplatta bultas fast på ett speciellt sätt så att inga väggar störde flödet.
Du måste ha samma förutsättningar geometriskt om du skall kunna köra plattor på olika bänkar och få samma resultat (förutsatt korrekt byggda bänkar. De bägge bänkarna måste vara utformade lika nedströms respektive uppströms testplattan alltså.
De flesta kommersiella bänkar har ett 5" hål i bänksivan, oftast 19-32mm tjock, som går ned till ett plenum/settling chamber. Det blir som en kort cylinder under testhålet. Om man istället har ett längre (5" innerdia) rör direkt under testhålet så tror jag det har väldigt liten betydelse.
Superflows platta skall bara bultas fast på bänkskivan ovan testhålet.
Viktigt att veta är att superflow inte säger något om kalibrering av "exhaust mode"...

...Eftersom - för att skall man kunna göra exakta jämförelser in och ut med samma kalibreringsplåt så måste man
-
1) se till att ha samma geometri uppströms och nedströms i bägge riktningar (ex. har du en bänk med ett 5" hål i en 22mm spånskiva som leder till ett plenum så måste man sätta dit en skiva med lika utformat 5" hål på andra sidan av kalibreringsplåten också.)
Har man ett rör som tex Jens eller Erland så bör man sätta en geometri lika (lika utformat rör) på andra sidan testplåten också för att kunna kolla överensstämmelsen in/ut.

2) Är kalibrerinsplåten en sk. "sharp edge orifice", alltså med ett koniskt hål för att åstadkomma en extremvass "sharp edge" så måste denna vändas med vassa kanten mot uppströms riktning, alltså vändas beroende om man testar in eller ut.

För att förtydliga här så menar jag att för att kalibrera bänken så skruvar man bara dit superflows eller annans kalibreringsplatta och kollar om det flödar rätt på insugsläge, säg tex 238cfm@25" testtryck
För att kolla hur ens bänk fungerar på insug resp utblås ordnar man identisk geometri uppstöms/nedströms enligt ovan och testar. Var då medveten om att det antagligen INTE flödar 238cfm@25" testtryck på in eller ut läge pga man tillfört geometri som ändrar förutsättningarna. Däremot bör det flöda lika in och ut...
Det du skriver om vägg effekten har jag en fråga om. Om jag förstår dig rätt så fungerar kalibreringsplattan så länge hålet i den inte är större än 1/5 av cylindern den ligger på? Så som min flödesbänk är byggd så kan jag inte göra annat än att lägga plattan på en cylinder. Erland.
Nä, inte helt så, kalibreringsplattan är anpassad för normala förhållanden, alltså att sitta ovan ett 5" hål/rör på bänkytan, vid insugsläge.
Att "BETA" värdet (orificediam/"rör"diam) då blir ganska högt vid stora kalibreringsområden gör inte något eftersom kalibreringsplattan endast är avsedd att ge rätt värde vid en viss tryckdifferens(testtryck).
Höga "BETA" leder till varierande discharge coefficent vid olika reynoldstal så ett sådant utförande vill man inte ha om plattan skall användas för mätning vid andra testtryck, den enkla korrigeringsformeln stämmer alltså inte då.

Detta är svårt att förstå för den o-invigde så jag bemödar mig med ett exempel:
Säg att du köpt en kalibrerinsplatta som uppgivits till 72CFM@28" testtryck. Denna har ett cirka 1"/25.4mm hål. Din bänk har ett 5"hål/rör på arbetsytan. BETA=1/5=0.2, vi har alltså ett beta-värde indikerar att "discharge coefficient" varierar minimalt över olika reynoldstal<-flödeshastighet<-funktion av testtryck.
Vi får för oss att köra 10" testtryck för att se vad vi får för flöde
Vi räknar först ut vad vi borde se för flöde
CFMny=CFMgammal*roten ur(testtryck_ny/testtryck_gammal)
=72*(10/28)^0.5=43.03CFM (Detta stämmer väl då vi minimerat BETA-värdet)
Provar på bänken och den visar mycket riktigt ca 43cfm@10"

Nästa kalibreringsskiva vi skaffat är uppgiven till 1150cfm@28" Hålet i den är ca 4" i diameter, alltså nästan lika stort som testhålet
BETA-värdet blir sky-höga 0.8
Vi kan säkert lita på att den flödar 1150cfm@28" men eftersom det höga BETA värdet indikerar att "discharge coefficient" kommer att variera extremt med olika reynoldstal så kan vi INTE använda denna platta med lägre testtryck för att försöka kalibrera lägre flödesområden.

Det man använder låga "BETA" värdet 0.2(=1/5) eller lägre till är att tillse att man vid konstruktion av en orifice-bänk får så låg förändring som möjligt av "discharge coefficient" över ett visst testområdes skala = Exakt bänk som ger högre "turn down ratio". Ger möjlighet att använda större del av flödesskalan för ett visst område...

Kort och lättläst va? Rekommenderar inte någon att försöka lära sig detta då det antagligen förkortat livet rejält...
Ställ gärna frågor så skall jag försöka hjälpa till. Man lär sig alltid något nytt genom att titta på problem ur nya synvinklar.

/Järnet
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

:shock:

Det var mycket information.
Har sett att en del använder "honungs plattor" i formen i testhålet för att stabilisera virvlar och diverse fenomen som uppkommer.

En sådan duger inte enbart som blast shield eller?

Annars är det väll endast att sätta en luftstyrning under testhålet i settlingchamer som lugnar ner luften och ev styr bort den från orifice hålen.

Men detta är enbart för avgaskanaler vad jag förstått, eftersom vacum sidan går i bänken då.


Tänkte på en annan sak.
Evakueringsventilerna som sitter på vacum och trycksidan nere i bänken för att släppa ut det som inte används.

dom öppnar man bara väll fullt ut utan att justera på dom?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Tommy Luhr skrev::shock:

Det var mycket information.
Har sett att en del använder "honungs plattor" i formen i testhålet för att stabilisera virvlar och diverse fenomen som uppkommer.
Ja, honeycomb air-straighteners,
kan vara vettigt men används oftast mest i ändarna av mätröret i en pitot-bänk.
Finns de som limmat ihop stora buntar av vanliga sugrör med samma resultat.
Kan väl appliceras även på en orifice-bänk men här räcker det oftast med en blast-shield så man inte får line-of-sight från testhålet till orifice
Man kan också sätta orifice på en vertikal vägg i plenumet under testhålet så man tvingar luften runt ett hörn innan orifice. Luftflödet måste ha chans att lugna ner sig innan orifice för att få bort alla konstigheter i flödet.
En sådan duger inte enbart som blast shield eller?
Why not?
Har inte provat själv, men...

Om du använder dig av hålspridningen på orifice-ritningen så kan du antagligen centrera testhålet i x-et mellan hålcentrumen och köra utan blast shield först, men bygg bänken så du kan öppna den och sätta in sedan om det behövs.
Annars är det väll endast att sätta en luftstyrning under testhålet i settlingchamer som lugnar ner luften och ev styr bort den från orifice hålen.
Precis.
Men detta är enbart för avgaskanaler vad jag förstått, eftersom vacum sidan går i bänken då.
Inte nödvändigtvis...
Det är vid insugsläget det är problem, luften innehåller så mycket konstigheter (swirl,tumble,vortex, olika hastighetsfördelningar) efter den passerat toppen eller vad du nu testat, man måste lugna ner luften innan orifice.
Oftast har det lugnat ned sig lite under cylinderatrappen men gashastigheten är fortfarande för hög lokalt för att "presenteras" för ett orifice, man behöver mycket areaökning /volym eller långt rör innan orifice.
finns också exempel på lösningar där det blivit problem mellan fläktpaket och orifice. Det får inte bli någon trängre passage så att man riskerar hög gashast. på något ställe.
Tänkte på en annan sak.
Evakueringsventilerna som sitter på vacum och trycksidan nere i bänken för att släppa ut det som inte används. dom öppnar man bara väll fullt ut utan att justera på dom?
Finns väl möjlighet att göra hur man vill. Finns säkert 10 olika principlösningar på detta.

På min nya bänk (blir det elekroniskt pådrag i bänken motorerna går inte "på full syra" då det inte behövs, sparar el och man slipper stå i kalsingarna ett 60grader varmt rum när man testat ett tag), där har jag konstruerat en skyttelventil för flödesriktningsväxling som öppnar fullt ut ur lådan i respektive flödesrikning.


/Järnet
Skriv svar