Sida 12 av 17
Postat: tis aug 21, 2007 10:50 am
av rebell82
Blir ett nytt försök i helgen med lite mindre dunk den här gången...

Det är väl wg:n som bekymrar mig mest just nu. Där får man för att man köper kina-grejer.
Måste ju utfärda ett stort tack till Umeå motorslip som fixade min vev med rekordfart! 24h efter jag lyft veven ur motorn var den färdig.

Postat: tis aug 21, 2007 12:39 pm
av Performance
Har du hört nåt från Nille?
Ska jag snärta iväg och hämta veven i Umeå?
Postat: mån aug 27, 2007 6:24 pm
av rebell82
Så jävla less... Fick som bekant tillbaka veven från Umeå motorslip och monterade ihop motorn igen i helgen som var. Allting uppmätt, rengjort och i ordning. Lyfter i motorn, skruvar dit allting runtomkring, fyller vätskor, vrider på nyckeln och hör knack, knack, knack, tick, tick, bank, bank...

Har slut på ork och idéer nu. Verkar ha varit en riktigt jävla ond jävel i nåt tidigare liv eller så har jag retat upp Murphy nåt grönjävulskt. Ruskigt sugen på att sälja skiten i delar och börja med nån hobby där man får utdelning nån gång ibland. Ställer bort den på riktigt nu och får se hur jag gör till våren eller nån gång i framtiden.
Stort tack till alla som varit inblandade med delar, maskiner och kunskap senaste halvåret och framför allt enormt tack till Egon, Tecman, Jocke för alla långa nätter i garaget! Mattias ska ha stort tack för all telefonsupport också! På återseende i framtiden nån gång.
Avslutsbild för säsongen:

Postat: mån aug 27, 2007 6:56 pm
av Kadett4wd
är inte det där ramlagret?
de brukar juh sällan skära.
hur är det med oljetillförseln?
Postat: mån aug 27, 2007 10:43 pm
av rebell82
Som jag skrivit tidigare i tråden så rasade ramlagret pga obefintlig oljetillförsel som i sin tur berodde på alldeles för full montör. Mänskliga faktorn där alltså. Nu är allt rätt monterat, kontrollerat, rengjort, kontrollerat igen, rengjort igen och lik förbannat så knackar det.
Postat: mån aug 27, 2007 10:47 pm
av mattias
Fan va dystert Matti!
Det skulle ju vara bra intressant att få alla saker professionellt uppmätta så att du har koll på lagerspel. Men framför allt oljetrycket ordentligt övervakat vid nästa uppstart.
Postat: mån aug 27, 2007 11:00 pm
av rebell82
Jo, känns lite trist nu. Så mycket tid och pengar nerlagt och så får man bara köra några kilometer innan det börjar jävlas. Men får väl skylla mig själv lite också. Skulle jag gjort rätt från början skulle det nog funkat än. Jag mätte upp alla lagerlägen med verktyg lånade från en motorfirma här i stan och det skiljde max 1,5 hundringar i ovalitet. Mätte dock aldrig upp veven själv utan litade blint på Umeå motorslip.
Aja, får se vad det blir. Ska prova på att ha ett liv utanför garaget ett tag framöver först. Har hört rykten om att jag ska ha en flickvän där hemma nånstans.

Postat: tis aug 28, 2007 9:37 pm
av Performance
Varsågod! Och tack själv för god mat, alkoholhaltig dryck och trevligt sällskap under meknätterna
Synd att du lägger projektet i malpåse men jag förstår att du är less.
Som du vet har jag inte möjlighet att hjälpa till längre, vilket suger rätt hårt, annars hade vi kunnat smacka i nya lager och jag hade säkert kunnat låna hem lagertolk från (f.d. tack och lov) jobbet och vi hade kunnat mäta hur mycket spel det egentligen är, då har man ju svart på vitt att det är fel eller rätt lager eller vevdiameter.
Skulle nog vara bra att som Mattias säger mäta oljetrycket bättre, har nog kanske stirrit oss blinda på oljetemp. Och om oljetryckslampan skulle tändas på en sån här motor lär det redan vara försent. Men konstigt att den lät bajs på en gång när den startade, skulle bara fattas att jag mappat sönder en kolv för dig
Sätt dig i soffan med en öl och hälsa Carro att hon är grym som gått med på att du nästan fått bo i garaget senaste tiden!

Postat: tis aug 28, 2007 10:09 pm
av Perkele70
Matti,dumpa Egon å krama carro istället!hon e säkert mindre skäggig! i ansiktet!?

Lider med dig på sånahär motgångar!
Postat: tis aug 28, 2007 10:28 pm
av rebell82
Egon: Det kommer en sommar nästa år också. Känns bättre att ta det då man faktiskt är sugen på att skruva igen. Får väl se hur jag gör om jag bygger en helt ny botten och gör en rituell brasa av den nuvarande eller hur jag gör. Steg 1 när jag sätter igång igen blir ju iaf att mäta upp allting och se vad som blivit fel och vad som går att rädda. Men men... Time will tell. Lycka till i Norge! Hoppas det går att tajma in så jag kan komma över till dig och hälsa på och att vi får ta oss till Sunnersta nån gång och lyssna på vinyler!
Finnjävel: Haha! Egon tar ju till landsflykt nu, så jag har väl inte så mycket val än att börja kramas med Carro istället. Om inte du har öppet hus ifall jag saknar en skäggig nuna att gnuggas med?

Angående motgångarna får man trösta sig med att nu kan jag vara full utan att förstöra dyra motorer iaf!
Ska iaf roa mig med att bygga lite grenrör och grejer åt en kille här i stan nu i höst iaf, så man inte ligger av sig helt. Blir billigare att hålla på med andras projekt...

Postat: tis aug 28, 2007 11:41 pm
av _night rider_
Det är lustigt.. hadde du slängt ihop en gammal rostig merca med eltejp, skiftnyckel och ståltråd där det inte spelar ngn roll om det rasar
så kan du ge dej fan på att den skulle fungerat..
Postat: ons aug 29, 2007 2:37 am
av Perkele70
Matti! Du få pillra lite med andras prylar så MURPHY hoppar över på deras projekt!å sen ta nya tag!

Postat: mån sep 03, 2007 5:23 pm
av Performance
Sunnersta och vinyler is the shit!
Synd att man ska finansiera ett eget rejsbygge, annars hade jag tagit ledigt ett par dagar i höst innan det blir så snorkallt och vi hade kunnat åka upp, supa sönder kroppen och polera upp insuget på V4an

Postat: mån sep 03, 2007 7:28 pm
av rebell82
Night rider: Det värsta är att det är fan sant. Det är dom bilar/maskiner man bryr sig minst om som håller längst. Lustigt...
Palle: Får jag komma och peta lite på dina leksaker?
Egon: Klart vi måste hinna med en vinylochspetsadfolkölsresa! Annars får jag masa mig över till Norge. Kan ta med insuget till v4:an ändå och lite polertrasor?

Postat: mån sep 03, 2007 9:15 pm
av Perkele70
hmmm,NÄÄH!