Sida 12 av 30
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tis nov 13, 2012 1:21 pm
av Elias_
heeelt sjukt bygge du gör man

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tis nov 13, 2012 6:52 pm
av Robin Olivi
Det blev formförändring av nitreringen? Du måste ha en ganska tajt passning mot fälgarna med andra ord.
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tis nov 13, 2012 10:10 pm
av Christian Hedblom
Elias_ skrev:heeelt sjukt bygge du gör man

Tackar!

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tis nov 13, 2012 10:20 pm
av Christian Hedblom
Oliven skrev:Det blev formförändring av nitreringen? Du måste ha en ganska tajt passning mot fälgarna med andra ord.
Ja den blev som en strut överdrivet sett.. Fick ta 2-3 tiondelar innan den var i rätt mått igen.
Har 0,1mm mindre diameter jämfört med fälgen..
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: ons nov 14, 2012 10:58 am
av Christian Hedblom
Har fått hem delarna till vippan från ytbehandling nu så jag monterade ihop dom och satte dom på plats ihop med mina stötdämpardummies. Nästa steg blir att göra infästningar i chassit för stötdämparna.
såhär blev vipporna..

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: ons nov 14, 2012 12:17 pm
av Christian Hedblom
Jag har även fått tillbaka spindlarna/uprights'en från bearbetning.
Jag är nöjd.
3,55kg/st vägde dom..
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tor nov 15, 2012 10:57 am
av Christian Hedblom
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tor nov 15, 2012 12:08 pm
av Daniel-635
Just åtkomligheten är det sämsta med TIG.
Speciellt när man även behöver ha tillsats material, då vill man ju helst komma åt från två håll samtidigt.
Detta ser ju riktigt bra ut, trångt eller inte !
Domex 650 tycker jag är riktigt fint att svetsa i.
(För att vara ett "svart" material)
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tor nov 15, 2012 12:18 pm
av Joachim Stavik
Det här är bara jääääävligt imponerande!

Tig-svetsar rätt mycket själv, så jag får nästan lite myspinne när jag ser hur bra ALLA dina svetsar blir!

Sen är ju alla cnc-bitar porr med! Keep it up!

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tor nov 15, 2012 12:31 pm
av Christian Hedblom
Daniel-635 skrev:Just åtkomligheten är det sämsta med TIG.
Speciellt när man även behöver ha tillsats material, då vill man ju helst komma åt från två håll samtidigt.
Detta ser ju riktigt bra ut, trångt eller inte !
Domex 650 tycker jag är riktigt fint att svetsa i.
(För att vara ett "svart" material)
Varför det var trångt var väl att jag är 189cm lång, väger 100kg kött typ och är bredaxlad. Inte optimalt i dessa lägen tyvärr..
Jo Domex smälter fint, det jag inte gillar är valshuden då..
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tor nov 15, 2012 12:51 pm
av Christian Hedblom
Bara för säkerhets skull så förstärkte jag stötdämparinfästningarna lite till..

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tor nov 15, 2012 7:14 pm
av Robin Olivi
Har du någon form av ritning du bygger efter? Eller kör du lite på känn efter eget huvud. Börjar ju bli lite att hålla rätt på. Ser ju ut att bli rackarns stadigt iaf.
Bara väntar på att någon ska börja dra ordvitsar om rör.

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tor nov 15, 2012 8:16 pm
av Roslund
Ser grymt ut, jobbar själv som tigsvetsare och bygger mycket tankar och tvättannläggningar som man får krypa in i och vet själv vilket helvete det är att komma åt ibland (193cm och 120kg tung)
Tänk på att en förstärkningskil ALDRIG får svetsas hela vägen, den ska vara öppen längst i annars bygger man in spänningar från andra håll som försvagar konstruktionen. Bättre att vinkla av hörnet 45grader och lämna det öppet. Så bygger man alltid på exempelvis brobyggen, annars ser det kanon ut
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tor nov 15, 2012 8:36 pm
av Christian Hedblom
Oliven skrev:Har du någon form av ritning du bygger efter? Eller kör du lite på känn efter eget huvud. Börjar ju bli lite att hålla rätt på. Ser ju ut att bli rackarns stadigt iaf.
Bara väntar på att någon ska börja dra ordvitsar om rör.

Tänkte på ritning till infästningarna så fanns det inga alls utan det gjordes så som det fick plats.. Annars har jag ritningar på alla prylarna som bearbetas, dock så har jag gjort dom efter eget huvud!

Mycket att hålla koll på, tur man har sifferminne!!

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: tor nov 15, 2012 8:39 pm
av Christian Hedblom
Roslund skrev:
Tänk på att en förstärkningskil ALDRIG får svetsas hela vägen, den ska vara öppen längst i annars bygger man in spänningar från andra håll som försvagar konstruktionen. Bättre att vinkla av hörnet 45grader och lämna det öppet. Så bygger man alltid på exempelvis brobyggen, annars ser det kanon ut
Det beror ju på vilket håll du svetsar åt, svetsar du innifrån och ut så bygger man ju inte in några spänningar...