Sida 12 av 22
Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar
Postat: mån jul 29, 2013 7:03 pm
av NTCRS1
Fortsätter lite från inlägget ovan:
Satt dit svhjulet och allt igen, startade upp och lät fint. Ut och provkörde en runda, kom dock inte långt.
Vid en växling vid 4000 rpm från 2an till 3an så stängdes motorn av och fick bogsera hem.
Testade snurra remhjulen med spärren, och jo det snurrade fint, dock INTE kammen, kamremmen eller mellanaxeln.. FAN!
Skruvade ner allt dagen efter och såg då att en ventilbricka hade hoppat ur och låst kammen, en krökt ventil och en lyftare som fastnat..
Toppen har nu varit hos Görans motorteknik (GMT) en vecka för tillfixning.. Ska hämta den imån och få tag i lite nya packningar och skruva ihop allt på onsd-torsd igen tänkte jag..
Har tidigare kört med coopering, och endast ibland (konstigt nog) haft lite värmeproblem.. Den såg hel och fin ut nu när jag plockade isär.. och ringarna hade skurit in fint i toppen.
Går den att återanvända? Hade ju varit rätt gott att spara 2000 nu när man fick pröjsa lite för toppen.
Även handlat ny brukis då den tidigare kördes obesiktigad i 4-5 månader :p

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar
Postat: tis jul 30, 2013 11:12 pm
av Elias_
vad jag förstod av motornord kan man återanvända ringarna 2-3 gånger men packningen i sig skall man byta.
Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar
Postat: fre aug 02, 2013 3:08 pm
av NTCRS1
Packningen går inte att köpa lös till B230.. Och nu tänker jag så här: Ska jag inte ha cooperring, så återstår bara oringning.. Och jag tänker inte köpa en ny varenda gång man får lyfta toppen..
Så provar att sätta dit allt nu med samma packning, funkar det inte så blir det oringat, och då blir det till vintern eller när den nuvarande packningen slutar göra sitt jobb..
Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar
Postat: mån aug 05, 2013 7:43 pm
av NTCRS1
940n ihopsatt och lugnt provkörd idag. Ska mappa in lite kallstart m.m. på onsdag inför fredagens superstagekörning på Emmaboda.
Ska även lämna in de nya fälgarna och däcken på krängning innan dess tänkte jag!
Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar
Postat: tor aug 08, 2013 1:31 pm
av NTCRS1
La på lite mer sås i mappen, sänkte tändnigen lite på ladd så gick den mycket "bättre"

Nya fälgar och däck, fick dock inte plats bak, ska skära ur skärmkanterna imån innan körningen.
Det är Peugeot 17x7.. med 205/40 fram och som första uppsättning bak blev det 225/45 pga priset.

Lastat in resten av de hjul som ska brinnas upp + lite grejer..
Den uppmärksamme ser även att jag har tagit bort toningen runtom, passar bättre med klart på en busbil.

Allting på sin plats igen

Tredje wastegaten på sin plats, jävligt bra kvalitét på skiten
Imån blir det dra åt lite vevhustankar, kapa skärmkanter och sen köra ut till flygfältet och se va skiten går för

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar
Postat: tor aug 08, 2013 7:47 pm
av Göte
Lycka till imorgon, hoppas sakerna håller för dig denna gången.
Skall se om jag har vägarna förbi
PS, tändningen höjde jag igen

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar
Postat: fre aug 09, 2013 6:21 pm
av NTCRS1
Tack du, måste säga att den höll ju förvånansvärt bra. Den blev lite kissenödig när man sprängde däck stillastående på 3an en stund..
Ett tryckrör ville inte sitta kvar heller, men det ordnade sig.
Lät dock utav bara fan när jag skulle köra hem bilen sen. Hjullager ELLER NÅT höger fram är helt slut/av/löst eller har fastnat + bultar till kardan (eller stödlager/hardy).. Ska kika på det imån sen.
Försökte en få till en snabb runda på superstagen, gick fint tills jag skulle vända längst ner, och sen snurrade en gång på vägen tillbaka, så då gav jag fan i att och sladdade och burnade resten.

Här var han lite varm, sprängde däcken så kunde inte köra och kyla..

Däcken slog sönder det redan rostiga hjulhuset, så det ska fixas innan man fortsätter elda..

Äntligen syns det att bilen har använts.. Lite däckrester och war wounds från ett par stolpar på banan

En liten hög gick åt iaf!

En polare photoshopade rutramarna mörkgrå också, tror nog fan det lutar åt att måla det så!
Nähe, nu ska jag ta mig en bärs, trevlig helg på er!
Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar
Postat: fre aug 09, 2013 8:46 pm
av Göte
Kul att höra/se den ryta idag
Skall bli skoj med värre pump så den för ladda 2+bar sedan

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar
Postat: lör aug 10, 2013 10:21 am
av NTCRS1
Göte skrev:Kul att höra/se den ryta idag
Skall bli skoj med värre pump så den för ladda 2+bar sedan

Ja efter vintern så kan man nog skruva upp laddtrycket ett par hekto
Filmade lite med en gopro, men väntar på sladd, så om några dagar kanske man har klippt ihop lite av det som går att använda iaf, hehe

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar
Postat: tis aug 20, 2013 1:02 am
av Frigstad
Gromt prosjekt

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar
Postat: tor aug 22, 2013 7:06 pm
av NTCRS1
Bilen funkar fortfarande, typ, oftast.. Behöver dra åt momentstaget till bakaxeln lite ibland, och det kan man väl leva med..
Har kört ungefär 60 mil sen motorn startades första gången, 4-5 mil har gått lugnt och snällt och resten på full speta!
13 september är det dags för att åka runt lite på bana igen. Nu har jag mest sladdat och burnat (=gjort resten av lokalbefolkningen arga).
Efter det så ställs den av. Fungerar den fortfarande så slipper jag lägga pengar på att laga nåt, då blir det i stället nytt bränslesystem.
En 50-60l alu fuelcell, TB-pump, nytt Volvo originalfilter och nya ledningar (pressade slangar fram- och tillbaka).
Ska även rostlaga lite i ena bakre hjulhuset då en däcksprängning slet med sig typ halva plåten..
Efter det kommande pumpbytet (Turbobanditen bromsade 650 hk) med en sån pump, så när den är på plats borde jag kunna mappa upp en bit från nuvarande 1.4 bar till uppemot 2-sträcket och GÄRNA bottna turbon. Orkar en hx40 med 600 motorhästar tror ni? Det tycker jag
Bilder blir det inte några den här gången, då jag inte har tagit några pga fullt upp med att ratta, gasa och växla.
Hade fint!
Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar
Postat: lör sep 14, 2013 3:18 pm
av NTCRS1
Bilen höll bra igår, själva körningen gick dock sämre.. Övning övning övning

Ställdes av igår, så nu börjar "byggsäsongen" igen..
I vinter blir det:
- Fixa ett besiktningskit, med originalsnurra, downpipe, avgassystem - och då försöka mappa in ett fint lambdavärde på det.
- Original framstolar, baksäte och bälten bak.
- Rostlaga hjulhus och lägga igen reservhjulsbaljan.
Klarar den en besiktning i vinter, så går den till maj 2015, vilket inte hade varit helt fel..
- Då plockar jag på de lite värre grejerna igen
- Dit med fuelcell och en annan pump.
- Bygga dit två likadana sportstolar i baksätet.
- Byta bakdörrar så man kan ha dörrsidor på alla dörrarna.
- Färdigköpt baslåda ska husera bredvid tanken i bagaget, och 4 högtalare ska sitta inne i bilen. Kommer garanterat inte låta bra pga utesluten matta och inredning, men fan va fränt att åka runt 4 pers och dricka burköl, lyssna på musik och dräpa lite bilar!
Har även ett problem som jag inte har kommit på nån bra lösning på.. Bilen går idag på E85, och kommer göra nästa säsong också..
Men hur är det när bilen kommer stå still ett tag? När jag besar kommer jag åka på sprit och en katalysator(för syns skull), men eftersom jag ska byta soppasystem m.m. så kommer jag inte kunna starta bilen på ett tag, kommer inte stressa med mekandet..
Kom gärna med förslag på hur ni brukar göra under vinterförvaring/bygge..
MVH Jocke!

Postat: lör sep 14, 2013 4:58 pm
av TurboTeamSyd
Köra han på bensin en stund, bara så han går på tomgång och spolar ur spriten

.
Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar
Postat: sön sep 15, 2013 11:12 am
av NTCRS1
TurboTeamSyd skrev:Köra han på bensin en stund, bara så han går på tomgång och spolar ur spriten

.
Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
Och då klarar spridarna av att stå under vintern?
Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar
Postat: sön sep 15, 2013 2:01 pm
av Filaren
Prova Redline SI alcohol tillsats.
Missade din körning i fredags, kom ut lite senare
