Sida 12 av 20
Re: Super seven bygge av Volvo delar
Postat: tis jan 15, 2013 10:23 am
av Perkele70
jo den finns i ö-vik!men kan nog fixa frakt på en lastbil söder ut för en par hundringar till fikakassan!den är plockad ur en krockad lågtryckar 945 ca 21.000 mil!
Super seven bygge av Volvo delar
Postat: tis jan 15, 2013 9:11 pm
av Karlskrona
Ok jag får nog återkomma angående växellådan:) är inte helt säker på om det blir m90 lådan än.
I väntan på sakerna till framvagnen så små handlar jag lite små saker:)

Klart man måste ha en sjua på centrumkåpan på fälgarna:)

Och en sjua i fronten
Www.locost.bloggplatsen.se
Re: Super seven bygge av Volvo delar
Postat: tis jan 15, 2013 10:01 pm
av jonas landin
Hehe, super 7 för hela slanten!
Ut i garrat istället för å sitta å shoppa!
Super seven bygge av Volvo delar
Postat: tis jan 15, 2013 11:06 pm
av Karlskrona
Hehe får bli garaget imorgon:)
Www.locost.bloggplatsen.se
Super seven bygge av Volvo delar
Postat: tor jan 17, 2013 8:52 am
av Karlskrona
Lite försenade bilder:)
Jag gjorde fel när jag byggde min bakram, så jag får bygga lite efter eget tänk nu. Det röda röret ska flyttas mot det gröna sträcket så 4-linksstagen hamnar ca 3cm in mot vad det sitter nu. OBS på bilderna är allt bara dit kastat:) och staget kommer att sitta på andra sidan fästet:) hoppas att du fattar;)

Www.locost.bloggplatsen.se
Re: Super seven bygge av Volvo delar
Postat: tor jan 17, 2013 9:01 am
av jonas landin
Tror du det räcker med 3cm? Du får tänka på att det ska kunna flexa fullt utan att det tar i, hur blir det vid in/utfjädring? Ingen risk att stagen kommer för högt?
Sen ska det ju inte bli för trångt inne heller, det är dom här tankarna som gör att vi lurar på K-länk istället, dock är inget spikat än!
Hur långa är dina stag?
Super seven bygge av Volvo delar
Postat: tor jan 17, 2013 10:21 am
av Karlskrona
Oj jag fattar knappt själv vad jag menar när jag läser det:) så här tänker jag:)
Staget som 4-linken sitter i ( plattjärnet) ska flyttas mot vänster någon cm, och röret (röda) ska flyttas mot det gröna strecket. 4-linksstagen kommer att gå utanför ramen. Det kommer då att ha gott om plats för att flexa åt sidorna förutom kanske i helt ner dämpat läge. Ska se om jag hittar bilder på den 4-linken jag bygger efter:) mina stag är ca 39cm cc men är justerbara.
Www.locost.bloggplatsen.se
Super seven bygge av Volvo delar
Postat: tor jan 17, 2013 10:28 am
av Karlskrona
Här kommer en bild efter en bild stöld(förlåt för att jag tog bilden utan att fråga) han har kört så i några år utan problem:)
Www.locost.bloggplatsen.se
Re: Super seven bygge av Volvo delar
Postat: tor jan 17, 2013 11:47 am
av jonas landin
Ok, blir nog bra, men våra ramar e ju lite bredare än den!
Vet du vad han har för "slaglängd" i fjädringen?
Jag räknar grovt med 7-8cm åt varje håll och en rideheigt på 70-100mm, det gör att axeln får kunna röra sig 17-18cm för att tillåta max in/utfjädring vid olika rideheigt, kanske inte behövs så mycket?
Får kolla lite mer på våran på sönda när det blir en sväng till joni!
Super seven bygge av Volvo delar
Postat: tor jan 17, 2013 11:56 am
av Karlskrona
Men den kan ju inte flexa mer än vad gummit och panhardstaget tillåter i sidled?
Www.locost.bloggplatsen.se
Super seven bygge av Volvo delar
Postat: tor jan 17, 2013 11:59 am
av Karlskrona
Han har 100mm i slag längd nu men skulle rekommendera 120-150 om han skulle göra om
Www.locost.bloggplatsen.se
Re: Super seven bygge av Volvo delar
Postat: tor jan 17, 2013 12:15 pm
av jonas landin
Njae, har du ena hjulet max ute och ena max inne(händer troligtvis inte så ofta, men ska kunna hända) så flyttar du ju grejerna lite.
Kan räkna lite på skoj, säg att vi har 6"(152mm) slag på bakdämparna och dom sitter på ca 1000mm från varandra, då lutar axeln 15*.
Med 15* på axeln lutar även 4-länksplattorna 15*.
Med fästpunkterna 200mm från varandra gör 15* 30mm, det blir 15mm per sida, alltså kommer det ena staget 15mm närmare ramen medans det andra kommer 15mm ut(förutsatt att panhardstaget håller axeln i mitten).
Om stagen "möter" ramen på mitten av staget ska det alltså finnas minst en cm plus plats för axelförflyttning av pahardstaget!
Inga jätterörelser, men det ska räknas med!
Re: Super seven bygge av Volvo delar
Postat: tor jan 17, 2013 12:15 pm
av jonas landin
Ok, vet du hur mycket in/ut han har?
Super seven bygge av Volvo delar
Postat: tor jan 17, 2013 12:30 pm
av Karlskrona
Hmm får nog hem och mäta lite till:) tack för feedbacken! Det är ju lättare att göra rätt nu så slipper man massa mer jobb;)
Www.locost.bloggplatsen.se
Re: Super seven bygge av Volvo delar
Postat: tor jan 17, 2013 1:01 pm
av jonas landin
Försöker tänka så iaf, räknar man med "det värsta", så ska det ju funka!
Ska som sagt kolla mer på bakvagnen på våran på sönda, får hoppas att det klarnar, största problemet var ju att axeln var lite smal, har en van-axel hemma, men den blir nog lite väl bred å klumpig, även för våran!