Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Inlägg av Pimplaren »

Saaatans ryt!! som Jorgen sa, bromsa!! :D
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Moggemx
Forumsberoende

Inlägg av Moggemx »

Härligt att ni gillar :thumbright: Tack Tack!!

Johan: Planen är väl först att fixa till karossen lite så man slipper skämmas när man går för nära den :P , Sen måste Bakaxelproblemet redas ut. Är ingen bra lösning med spacers för gathjulen :thumbdown:
Är lite inne på att skaffa en till 9":are som är bredare , anpassat för vanliga fälgar och ev. bygga ett set fyrlinkstag till å ha allt färdigt för att snabbt kunna skifta axel mellan Dragrace och gat/Drift axel ;)

Har tänkt försöka hålla mig ifrån att modifiera motorn nåt i vinter för att slippa den sedvanliga paniken till våren när asfalten tinar fram :mrgreen:
Men jag vill ju samtidigt gärna prova mina nya kammar jag har liggandes , Och för att dom ska komma till sin rätta så vill jag gärna ha ihop min "nya" bottendel med m30 block o.s.v för att våga pressa ur lite pulver.. såå vi får se vad som händer :)

Kan inte heller åka å bromsa innan jag har bakaxeln i ordning, Så vi får se hur mycket dumt man hunnit hitta på innan man löst det problemet :mrgreen:

Grymt nöjd med motorn som bara går och går och fungerar klockrent hela tiden! Bara å vrida igång och köra!
Växellådan är dock inte fullt lika nöjd då många synkar börjar bli lite krassliga :? , Har försökt få tag i LibertyGears utan resultat ang. faceplating av min låda (Det är tydligen "the shit" för snabba växlingar) ,Så ska göra ett nytt försök att få tag i dom här framöver och se om det är ekonomiskt möjligt med en sån konvertering :P
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende

Inlägg av Moggemx »

Hoh, länge sen jag uppdaterade nu, Så jag kör lite gamla nyheter först :)

Efter diverse sladdnings och burn övningar så behagade vänster bak bromsskiva att spricka rätt igenom, Vart lite struligt att fixa en ny då jag inte visste från vad eller varsifrån skivorna kom, och alla nummer var mer eller mindre bortnötta från dom.. Försökte via lite detektivarbete hitta igen skivorna på nån bil utifrån måtten , men också det utan resultat då det var lite svårt att hitta mått spec. på skivorna på nätet :(
Bild

I vild panik började jag inse att jag inte kommer hinna hitta nåt passande och beställa hem innan det var dags för lite körningar, Så var ut på gården och grävde och måttade på en Supra MK3:a som jag skrotat ner , och tamejfan inte nog med att det redan var rätt bultcirkel på de skivorna så hade de näästan rätt offset (såpass så man hade kunnat justera oket med brickor bara) och navhålet var nån mm mindre.
Perfekt tänkte jag och svarvade upp navhålen å provmonterade, Satt som en smäck på axlarna.

Men då kom nästa problem, dessa skivor var ju ventilerade, det var inte mina gamla :doh: Så oket gick inte över skivan...
Kom då på att jag fick med ett par Wilwood ok när jag köpte bilen som var för ventilerade skivor, Men vid närmare granskning och fundering och räkning så ville jag inte riktigt använda dom då det var 4 x 44mm kolvar i dom (Var 2 x 44mm som satt "orginal").
Och gillade inte riktigt iden med ännu mer bromskraft bak, så blev tillslut så att Suprans ok (1 x 38mm) hamnade där!
Blev lite tungt att låsa hjulen med handbromsen nu, men kändes annars bra så det får nog fungera :wink:
Bild

Nytt bromsoksfäste
Bild

Tjejen hade lite fotosessions ute på gården :)
Bild

Bild
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Moggemx
Forumsberoende

Inlägg av Moggemx »

Var ju som sagt till Kemora Racetrack i Finland och provade på lite bankörning och drifting för 2 veckor sen , Lätt sommarens roligaste körning 8)

Blev lite impulsresa dit också, Hade pratat nån vecka i förväg om att man kanske skulle åka dit och köra, men vart som aldrig planerat destomer.
Var under lördagen till boden och rejsade och busade loss litegrann och hade som mer eller mindre helt räknat bort kemora körningen som var på söndag då det blev lite sent innan vi kom iväg hemåt.
Väl i bilen påväg hemåt så kom jag ju på att det givetvis hade vart ganska kul att hinna med lite bankörning innan säsongen var över, så bestämde tillslut att om polarn som jag tidigare diskuterat om att åka ner med är på att hänga med fortfarande så åker vi... ett samtal senare så var planen spikad. Nu var klockan omkring 21.00 på lördagkväll.
Polarn kom över och vi började gå igenom däcklagret och krängde däck som demoner och samlade ihop bränsledunkar och alltvafan man kunde behöva, Några timmar senare så var allt packat och klart, Bara tankning av bilen återstod, Nu började klockan närma sig 02.00.
Åkte till macken för att tanka upp färdigt, Hann spola i några liter innan jag insåg att allt jag spolade i tankröret rann rätt ut på backen :doh:
Och jovisst tankpåfyllningsröret hade släppt från tanken på ett lite halvdåligt sätt .. Här nånstans började jag nästan ge upp, Vi skulle ju åka redan vid 04.00 hade vi planerat för att vara framme i rätt tid, Var ju ändå 53mil enkel väg + 1timmes handikapp då finland ligger i en annan tidszon :roll:

Beslutade att göra ett snabbt försök att fixa det, går det inte med enkla medel så skiter vi i resan..
Men som tur var så fick jag dit röret efter lite ålningar och svordomar under saaben, med hela överkroppen dränkt i bensin. :)

2timmar sömn senare så bar det iväg, och saaben fungerade klockrent hela vägen som tur var 8)

Däckverkstad
Bild

Väl framme på banan runt 11.00 på söndagen
Bild

Några bilder från banan, som en kille där fotat :)
Bild

Bild

Bild

Råkade även smälla ett däck lite illa så bilen fick lite scars :P
Bild

Och på andra sidan så tog däcket i skärmen litegrann när jag hade ett par 275:or på så det sprack lite i spacklingen :whistle:
Bild

Hade ändå tänkt fixa till och göra om lite med breddningen så det gjorde inte så mycket !

Fick ett ryck idag och började på prov bredda ena framskärmen!
Bild

Bild

Blir runt 3-4cm bredare ut till skärmkanten
Bild

Blir nog lagom diskret men ändå fett :P
Bild

Ganska stor skillnad mot orginal :)
Bild
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Phranz
För mycket laddtryck

Inlägg av Phranz »

Blir riktigt snyggt! :)
Moggemx
Forumsberoende

Inlägg av Moggemx »

Tackar!

Har ev. hittat en bredare bakaxel till bilen också, Men blir nog lite väl brett med den i sin fulla bredd.

Provade att lossa hjulet och flytta ut så mycket som det hade gjort med den axeln på plats.

Meen, det blir aningen brett :)
Bild

Bild

Så isåfall åker man på att korta den axeln också :| , Jag som tänkte att detta skulle bli smidigt och typ "bolt on" :mrgreen:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Christian L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Inte lättare att bara kapa din och svetsa på nya rör också beställer du längre drivaxlar? :)
Phranz
För mycket laddtryck

Inlägg av Phranz »

Esch, bredare fälgar inåt och smalare däck så går det nog ;)
Moggemx
Forumsberoende

Inlägg av Moggemx »

Ee, jo det hade man ju också kunnat göra 8) Hade ju som tänkt ha 2 olika axlar som man kan "snabbt" byta mellan .. Men kanske blir onödigt krångligt bara!
Kanske lika å bredda axeln och försöka fixa några mer special fälgar som breddar inåt när man ska åka med stora slicks, så kan jag använda samma axel till både dragrace och på bana :)

Är det nån nackdel att åka med bred axel i dragracing? eller kortar man dom bara av utrymmesskäl, för att få in däcken innanför karossen?
Kan inte komma på att jag sett nån DR bil som vart jättebreddad samt med bredare axel (tänker att det kanske har med stabiliteten att göra )

Nu försöker jag ju som äta kakan och ändå ha den kvar, men vill försöka få till en bra kompromiss så jag kan använda bilen till lite av varje. Det kryllar ju inte direkt av bil evenemang/tävlingar här uppe så man vill ju som kunna vara med på allt som går inom alla klasser :P

Nån som vet av någon här uppe som är duktig på att bygga om bakaxlar? Hade vart skönt att lämna bort till nån som gjort det förr :)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag vet bara att man inte vill ha så bred spårvidd i dragracing för att bilen sticker mer när man får olika bra grepp på hjulen.
Annars vet jag inte om det finns någon mer anledning :)

Den där breddningen ser ju inte ut att bli så dum.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Moggemx skrev: Kanske lika å bredda axeln och försöka fixa några mer special fälgar som breddar inåt när man ska åka med stora slicks, så kan jag använda samma axel till både dragrace och på bana :)

Är det nån nackdel att åka med bred axel i dragracing? eller kortar man dom bara av utrymmesskäl, för att få in däcken innanför karossen?
Kan inte komma på att jag sett nån DR bil som vart jättebreddad samt med bredare axel (tänker att det kanske har med stabiliteten att göra )
JAPP det finns flera nackdelar.
Vi tar den enklaste först, VIKTEN, axeln blir tyngre, du får mera ofjädrad vikt och du får mera roterande vikt.

Det blir skitsvårt att få ut hjulen ur hjulhusen på många bilar när du ska få fälgen förbi den långa bakaxeln.

HÅLLFASTHETEN. Det blir ett mycket längre avstånd från 4-link fästena på axelröret ut till hjullagerläget vilket skapar en längre hävarm som bryter i axelröret.

Nästa punkt.
Att bredda en bakaxel ska göras på rätt sätt. Helst av allt så ska man byta ut hela axelröret på varje sida. Ska man absolut skarva på röret så ska det göras med en invändig hylsa i skarven och helst en yttre förstärkning. Det är viktigt att tänka på var på röret man lägger skarven så att påfrestningen blir så liten som möjligt. Som alltid gäller det att man bygger axeln från mitten och utåt. Givetvis ska detta göras med en riktig axeljigg så att difflagerlägena och hjullagerlägena blir helt i linje och parallella med varandra.

Bred spårvidd på en dragracingbil gör att ett ojämnt grepp på slicksen får större kraft att "styra" bilen i sidled. Lite förenklat, en smal spårvidd i bak "lurar" bilen att tro att hjulbasen är längre och bilen går rakare. Samt att det finns bättre om utrymme att hålla sig i spåret av gummi på banan.

Ha de'
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Moggemx
Forumsberoende

Inlägg av Moggemx »

Tackar för mycket bra svar! :thumbright:

Hade lite teorier angående just dedär med olika grepp på däcken, men visste inte riktigt hur känsligt/noga det är.
Men det är väl som med allt annat, det funkar ju säkert med en bred också, men det är bättre med en smalare!

Har ju som vart inne på att ha dubbla axlar att skifta mellan, och tänkte då göra en till bredare 4-links infästning i chassiet för den bredare axeln , dels för att axeln ska klara sig bättre samt att det lär vara bättre att få till vettiga chassieinställningar för gat/ban körning med lite bredare 4-länk.
Jag antar att det är så iaf :)

Det är alltså vettigare att korta ner en ny axel än att börja bredda min befintliga ?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Moggemx
Forumsberoende

Inlägg av Moggemx »

Har skaffat e46 bärarmar fram för att få ut hjulen litegrann för att kunna styra lite mer :)

Bild

Jackade dit bärarmen utan att röra nåt annat, och vart förvånad över hur dåligt det fyllde ut min skärm :roll: Bärarmen breddar ändå 30-35mm nånting
Bild

Bild

Bild

Maxade camberinställningen utåt, men det räckte inte heller riktigt, så fick gå lite längre för att börja närma mig en normal camber.
Bild
Bild

Bild

Begränsas fortfarande lite utav att däcket tar i rambenet, Men lade jag på 10mm spacerplatta så fick jag lite extra vinkel + att hjulet ligger perfekt i hjulhuset, Måttade upp ~40grader på "ytterhjulet" d.v.s som hjulet är svängt på bilderna.
Åt andra hållet är det inga problem att uppnå samma vinkel +moms då hjulet åker lite utåt då så rambenet är inget problem då !
Bild

Bild

Bild

Funderar på att kapa upp och borra om hålen i fjäderbenstornen för att få ut fjäderbenet ännu mer för att räta upp cambern lite till.
Problem 2. Bilen börjar se smal ut bak nu :)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Moggemx
Forumsberoende

Inlägg av Moggemx »

Har vart ute en sväng och mätt och donat på lite med framvagnen nu!

Mätte upp vilken Scrub-radie jag har för att se om det skulle vara lämpligt att köra med endera spacers eller e36 nav fram (dom flyttar ut hjulet runt 5mm vad jag läst mig till) för att få lite mera rum för däcket att svänga i.

Scrub-radie är avståndet från rotationscentrumet på spindeln till däcket mitt, dvs hur mycket däcket "sveper" eller scrubbar utanför rotationscentrumet.
Med fälgar med ET15 så får jag en Scrubradie på ~35mm, vilket verkar vara ganska ok vad jag kunnat läsa mig till på nätet.
Lägger jag på 10mm spacer som jag provat med tidigare så ökar ju Scrub-radien till ~45mm som inte heller verkar vara nå problem att åka med.

Men jag satt och funderade lite över hur bilen var att köra som den var nu, och kom på att den varit lite ryckig i styrningen, typ när man kommer på ställ över ojämnheter och vid hårda returer så får man verkligen vara med och hålla i ratten. Och vill ogärna ha den ännu hårdare så ska nog försöka hålla ner Scrub-radien till det den är åtminstone :)

Får helt enkelt ta in breddning litegrann samt ev. Göra uttag i ramsnoken så däcket går fri på det sättet istället!

Som det är nu så kan jag svänga ~50° utåt (som på bilden) och ~40° inåt.
Bild

Men frågan är ju hur mycket vinkel man kan behöva egentligen?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Moggemx
Forumsberoende

Inlägg av Moggemx »

För...nade dator, just när man nästan komponerat ihop ett inlägg så packar den ihop ... :angryfire:
Så det var bara att http://www.youtube.com/watch?v=5saf57RCBjw

Med de bredare bärarmarna så behöver man bredare styrstag, löste det genom att använda e30:ins inre del samt yttre del från en e28:a!

Till Vänster en kortad (~35mm) e30 innerdel samt e28 yttre del , Till höger orginal e30 stag
Bild

Bild

Borrade och kapade om för att flytta ut fjäderbenen 35mm också
Bild

Med alu bärarmarna så blev upphängningen till krängningshämmaren lite ivägen vid infjädring, så fick sektionera dom lite
Bild

Svetsade i fästen för krängaren i bärarmarna
Bild
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Skriv svar