Super Amazonen AWD Till Salu!
Re: Super Amazonen
Fifan va fint!
Är du säker på att du vill ha kvar styrningen på bakhjulen?
Mina erfarenheter av den är allt annat än roliga.
Är du säker på att du vill ha kvar styrningen på bakhjulen?
Mina erfarenheter av den är allt annat än roliga.
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
Tack!tzanek skrev:Fifan va fint!
Är du säker på att du vill ha kvar styrningen på bakhjulen?
Mina erfarenheter av den är allt annat än roliga.
Bakhjulsstyrningen är bortbyggd. Styrservopumpen är till framhjulen, org. remdriven servopump brukar inte fungera så
bra vid långvarig hårdkörning på bana osv.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Super Amazonen
sjukt imponerad av ditt arbete, man kan ju tro att du har dubbelt så många timmar på dygnet som en vanligt dödlig 

Re: Super Amazonen
tjena
vart lite nyfiken på din gtr växellåda hur mkt håller dom för? går i funderingar kring en gtr drivlina till ett audi bygge för att få bak maskinen betydligt mer =)

four rings to rule them all
=) bmw / audi , ta22 celica
=) bmw / audi , ta22 celica
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
- Ort: Gimo
Re: Super Amazonen
Fan vilket fränt bygge...att jag har missat det här. blev tippsad om din bil av en kompis. riktigt imponerande!!!
Jag håller själv på med ett liknande projekt fast gtr drivlinan i en audi gt från 86
min motor kommer att hamnar ca 50cm längrebak än audis orginal placering
Hökke jag tycker det är en strålande ide med gtr drivlina i en audi
Kanske skulle starta en tråd här om mitt bygge..
Ett riktigt bra forum
Jag håller själv på med ett liknande projekt fast gtr drivlinan i en audi gt från 86
min motor kommer att hamnar ca 50cm längrebak än audis orginal placering
Hökke jag tycker det är en strålande ide med gtr drivlina i en audi

Kanske skulle starta en tråd här om mitt bygge..
Ett riktigt bra forum
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
Tack för kommentarerna!
Pontus, just nu har jag mycket fritid så då händer det lite!
I dag har jag haft hjälp av 635 Daniel med alu. svetsning av diverse motorrelaterade småprylar. Vi prövade även att
svetsa i M60ns Magnesium ventilkåpor, det var ingen höjdare. Milt uttryckt. Daniel kanske kompletterar med bild.
Där hade 1 minuts googlande sparat en stunds jobb. Nu blir det kemisk metall i stället.
Sedan har Henrik börjat med dörrarna som skall anpassas med list att fästa rutan i. Bilder kommer om nån dag
Grabbarna är riktiga klippor som ställer upp och hjälper till
Hökke, låter intressant. Svårt att säga, har dock inga egna erfarenheter men körstil och användningsområde spelar som vanligt stor roll.
Vissa kör 1000hk på strippen andra rasar med 400hk
Man får pröva och se. Sedan finns det ju förstärkta drevsatser till rimliga pengar.
Erik, tackar. Kul med Audi GT. Upp med tråd! Kommer du behålla motor och original ATTESA?
50cm lär ju göra bra nytta.
Pontus, just nu har jag mycket fritid så då händer det lite!
I dag har jag haft hjälp av 635 Daniel med alu. svetsning av diverse motorrelaterade småprylar. Vi prövade även att
svetsa i M60ns Magnesium ventilkåpor, det var ingen höjdare. Milt uttryckt. Daniel kanske kompletterar med bild.
Där hade 1 minuts googlande sparat en stunds jobb. Nu blir det kemisk metall i stället.
Sedan har Henrik börjat med dörrarna som skall anpassas med list att fästa rutan i. Bilder kommer om nån dag

Grabbarna är riktiga klippor som ställer upp och hjälper till

Hökke, låter intressant. Svårt att säga, har dock inga egna erfarenheter men körstil och användningsområde spelar som vanligt stor roll.
Vissa kör 1000hk på strippen andra rasar med 400hk

Erik, tackar. Kul med Audi GT. Upp med tråd! Kommer du behålla motor och original ATTESA?
50cm lär ju göra bra nytta.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Super Amazonen
Fullt ös på alla håll med SuperAmazonen, riktigt spännande att se vad ni har hittat på under helgerna! Gött med långledigt
Erik--> Klart vi vill se GT:n här, låter som ett spännande projekt det också

Erik--> Klart vi vill se GT:n här, låter som ett spännande projekt det också

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
- Ort: Gimo
Re: Super Amazonen
Jag kommer köra med audi 20v motor. ingen attesa...blir en pump som styr 4wd manuelt
Ska försöka leta fram någon byggbild på audin;-)
Ska försöka leta fram någon byggbild på audin;-)
Re: Super Amazonen
ErikFloren skrev:Fan vilket fränt bygge...att jag har missat det här. blev tippsad om din bil av en kompis. riktigt imponerande!!!
Jag håller själv på med ett liknande projekt fast gtr drivlinan i en audi gt från 86
min motor kommer att hamnar ca 50cm längrebak än audis orginal placering
Hökke jag tycker det är en strålande ide med gtr drivlina i en audi
Kanske skulle starta en tråd här om mitt bygge..
Ett riktigt bra forum
tjena fan va väl ! har du nån projekt tråd på bygget ? , skulle ju va intressant att samspråkas lite

four rings to rule them all
=) bmw / audi , ta22 celica
=) bmw / audi , ta22 celica
Re: Super Amazonen
tanken är att grejerna ska hamna i mitt spq projekt =)
four rings to rule them all
=) bmw / audi , ta22 celica
=) bmw / audi , ta22 celica
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
- Ort: Gimo
Re: Super Amazonen
Tråd kommer här på svava...blev sjukt inspererad av super amazonen
Stort tack för bra läsning med mycket bilder och inspiration
Hökke-- jag gillar spq iden. vi kan höras mer via pm eller i min tråd när den kommer
Mvh Erik
Stort tack för bra läsning med mycket bilder och inspiration
Hökke-- jag gillar spq iden. vi kan höras mer via pm eller i min tråd när den kommer
Mvh Erik
Senast redigerad av ErikFloren den tis dec 31, 2013 4:10 pm, redigerad totalt 2 gång.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2794
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Super Amazonen
Ja, jag kan väl lägga upp en bild på svetsningen av ventilkåpan, med god marginal det sämsta jag svetsat.
Blev en grön ljusbåge, med en diameter på ca. 10-12mm.
Själva sömmen lossnade från godset, ungefär som slagg när man svetsar pinne.
Och under, fanns inget annat än porer.

Det ser ju ut som kriget, men innan jag tände ljusbågen vart det väl rengjort iallafall
Vi får hoppas det kommer funka med kemisk metall istället.

Blev en grön ljusbåge, med en diameter på ca. 10-12mm.
Själva sömmen lossnade från godset, ungefär som slagg när man svetsar pinne.
Och under, fanns inget annat än porer.

Det ser ju ut som kriget, men innan jag tände ljusbågen vart det väl rengjort iallafall

Vi får hoppas det kommer funka med kemisk metall istället.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Super Amazonen
Prova silverlod om ni inte gjort det!
/Ante
/Ante
Re: Super Amazonen
Det där var f**n inte snyggt.... men jag förstår problemet!
Been there, done that! (Fast inte på nå BMW-grejer)
Funkar det inte med alu-tråd i MAG'en?
Eller Meltolit
Been there, done that! (Fast inte på nå BMW-grejer)
Funkar det inte med alu-tråd i MAG'en?
Eller Meltolit
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
Vi har inte provat någon annan tillsats än "vanlig" alu. Blev kemiskmetall i stället.
Kändes som det bet bra, skall klara kortare stunder på 160grader och 100grader kontinuerligt.
Skall testa ut den nya placeringen av oljelocket med huven innan jag finslipar.

Erik, ok fränt. Du har alltså tänkt styra ATTESAn helt manuellt on/off? Jag tänkte först styrt den via sprutet med TPS, MAP och hastighet som input och sedan PWM styra ventilen på org. pumpen. Men så hittade jag Fullrace ETS-Pro, ett system som går att använda som standalone på GRT R32-34. Där har du möjlighet att köra mauellt 2WD, AWD samt "auto", I autoläget går de på data från TPS och G-sensor. Detta systemet kommer jag mest troligt använda. Man kan även "mappa" autoläget till de uppförande man önskar
Tror "intelligenta" system som detta gör att man får mer ut av sitt AWD system i form av manöverbarhet och prestanda på bana. Kanske något även för dig?

Annars har jag pysslat vidare med motor/växellåda. Daniel var förbi och hjälpte till med alu. svetsning. AN12 för oljeretur fram på tråget. Hoppas jag klarar mig på självfall, annars får det bli ytterligare en pump

Igensvetsad anslutning där normalt tomgångsmotorn ansluter.

AN8 nipplar för vattenkylning av turbon.

Täcklock med 1/8" vakumanslutningar. Sitter förstärkning på insidan. AN8 anslutningar svetsade på fuelrail.

3-skivigt ACE från bakaxeldelar testmonterad för justering av urtrampningslager. Blev att skruva växellåda av och på motorn X antal gånger innan lagret hamnade där det skulle och hävarmsrörelsen blev korrekt.

Fick inte plats med den tryckande kopplingscylindern jag hade tänkt använda.
Fick som tur var snabbt tag på en ny dragande på Dalhems, de skall ha en eloge för bra service!
Såhär blev till slut montaget. Känns stabilt.

Bakre cylinderfäste.

Och främre. Testmanövrerade kopplingen manuellt, gick rätt tungt så jag la en extra förstärkningsplåt på gaffeln för att styva upp den.

Svetsade i en bit i sprängkåpan där jag fick kapa bort ett fäste för att få plats med främre knuten på kardanen
till den främre diffen. Första aluminiumet jag svetsar på egen hand. Känns bra att kunna ta sig an lite enklare svetsning själv.

310kg metall, rätt rejäl pjäs. Nu med ditsvetsade EGT uttag på grenrören. WG anslutningar kvar på grenröret innan det är klart.

Kändes som det bet bra, skall klara kortare stunder på 160grader och 100grader kontinuerligt.
Skall testa ut den nya placeringen av oljelocket med huven innan jag finslipar.

Erik, ok fränt. Du har alltså tänkt styra ATTESAn helt manuellt on/off? Jag tänkte först styrt den via sprutet med TPS, MAP och hastighet som input och sedan PWM styra ventilen på org. pumpen. Men så hittade jag Fullrace ETS-Pro, ett system som går att använda som standalone på GRT R32-34. Där har du möjlighet att köra mauellt 2WD, AWD samt "auto", I autoläget går de på data från TPS och G-sensor. Detta systemet kommer jag mest troligt använda. Man kan även "mappa" autoläget till de uppförande man önskar



Annars har jag pysslat vidare med motor/växellåda. Daniel var förbi och hjälpte till med alu. svetsning. AN12 för oljeretur fram på tråget. Hoppas jag klarar mig på självfall, annars får det bli ytterligare en pump


Igensvetsad anslutning där normalt tomgångsmotorn ansluter.

AN8 nipplar för vattenkylning av turbon.

Täcklock med 1/8" vakumanslutningar. Sitter förstärkning på insidan. AN8 anslutningar svetsade på fuelrail.

3-skivigt ACE från bakaxeldelar testmonterad för justering av urtrampningslager. Blev att skruva växellåda av och på motorn X antal gånger innan lagret hamnade där det skulle och hävarmsrörelsen blev korrekt.

Fick inte plats med den tryckande kopplingscylindern jag hade tänkt använda.
Fick som tur var snabbt tag på en ny dragande på Dalhems, de skall ha en eloge för bra service!
Såhär blev till slut montaget. Känns stabilt.

Bakre cylinderfäste.

Och främre. Testmanövrerade kopplingen manuellt, gick rätt tungt så jag la en extra förstärkningsplåt på gaffeln för att styva upp den.

Svetsade i en bit i sprängkåpan där jag fick kapa bort ett fäste för att få plats med främre knuten på kardanen
till den främre diffen. Första aluminiumet jag svetsar på egen hand. Känns bra att kunna ta sig an lite enklare svetsning själv.

310kg metall, rätt rejäl pjäs. Nu med ditsvetsade EGT uttag på grenrören. WG anslutningar kvar på grenröret innan det är klart.

Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport